Springen naar inhoud

Alternatieve manier van oplossen

• Log in om te kunnen reageren

xxxjosje

xxxjosje

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2017 - 00:31

Beste allemaal,

Ik vroeg me af of je op het examen (wisk/natk/sk) sommen per se volgens het correctievoorschrift moet oplossen? Is een snellere, alternatieve manier even veel punten waard? Want op zich, in het correctievoorschrift staat er dat je punten krijgt voor bepaalde stappen, maar als je die dus niet hebt omdat je het anders doet, krijg je dan nog wel de volle punten?

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Groet,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3424 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2017 - 01:14

Bij het centraal examen mag niet worden afgeweken van het correctievoorschrift. Als er een andere uitwerking mogelijk is dan moet die in het correctievoorschrift vermeld zijn, met een specifieke puntenwaardering. Het doel van die afspraak is dat strenge en soepele docenten dezelfde punten toekennen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46445 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2017 - 18:44

Als er een andere uitwerking mogelijk is dan moet die in het correctievoorschrift vermeld zijn, met een specifieke puntenwaardering. 

Daarmee ben ik het oneens: het voorschrift voor natuurkunde geeft alle ruimte voor alternatieve uitwerkingen: 

algemene regels 3.3:

3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel; 

(https://www.examenbl...rkunde-vwo/2015)

en die regel luidt letterlijk hetzelfde in de examens scheikunde, wiskunde en biologie, en naar ik aanneem eigenlijk voor alle vakken. Ik heb hem in de afgelopen jaren al meermalen moeten toepassen.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

xxxjosje

xxxjosje

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2017 - 12:16

Aahh oke dat is heel fijn, bedankt voor de reactie!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46445 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2017 - 20:29

Aahh oke dat is heel fijn,

dat is "heel fijn" ALS je een wakkere docent hebt die zijn vak verstaat, en ruim de tijd heeft voor dat examencorrectiewerk. Dat laatste staat nogal eens onder druk.  Bedenk wel dat bij zo'n alternatieve redenering, als die niet perfect in orde is, het vaak héél moeilijk is om redelijk punten toe te kennen én een tweede corrector daarvan te overtuigen. Als je verhaal niet erg helder is kun je, hoewel je het mogelijk goed bedoelde, stapels punten mislopen.

Beschouw broddelwerk dus niet als een "alternatieve manier van oplossen" met desondanks recht op punten. 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: overig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures