elektrische netwerken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

elektrische netwerken

Ik heb een elektrisch netwerk waarvan ik de vervanginsweerstand van wil berekenen. Maar door de bovenste tak weet ik niet hoe ik de vervangingsweerstand moet berekenen. Hoe los je dit op? de waardes van de weerstanden staan bij de weerstand.
 
 
Bijlagen
Knipsel 1.PNG
Knipsel 1.PNG (8.51 KiB) 799 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: elektrische netwerken

Bij zo'n vraagstuk kan je het beste stap voor stap parallel- en serieschakelingen berekenen.
Die verbinding bovenlangs is een beetje bedrieglijk. Maar je kan zien dat R5 en R6 aan beide kanten aan elkaar zitten, ze staan dus parallel. Begin daar eens met de vervanging te berekenen.
Wat ook wel eens wil helpen voor het inzicht is het hele schema anders tekenen. Ik zou dan de batterij "openbreken", en dan de plus bovenaan tekenen en de min onderaan. En het netwerk van weerstanden daar tussen, zodanig dat alle stromen van boven naar beneden lopen. Dan wordt het ineens veel overzichtelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: elektrische netwerken

Rv=R5//R6 vormt de belasting van een brugschakeling met linker tak=R2+R3 en rechter tak=R1+R4
met het theorema van Thevenin kun je de stroom door Rv berekenen  (IRv=0,3729A)
met de 2e wet van Kirchhoff kun je de stroom I1 in de linker tak uitrekenen (I1=1,14916A)
met de 2e wet van Kirchhoff kun je de stroom I2 in de rechter tak uitrekenen (I2=2,092847A)
de som stroom  I1+I2 = 3,242A loopt door de batterij.
Met de wet van Ohm bereken je nu de totale vervangingsweerstand: 100V / 3,242A = 30,845Ohm
In onderstaande simulatie zijn de stromen in alle takken weergegeven
Schakelingetje.jpg
Schakelingetje.jpg (31.57 KiB) 796 keer bekeken

Berichten: 2

Re: elektrische netwerken

Bedankt voor de uitleg!
Met Thevenin en Kirchhoff kan je veel berekenen in dit soort netwerken valt me op.
 
Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: elektrische netwerken

Ja dat klopt.
Helaas is hier geen andere optie: deze schakeling is namelijk niet te tekenen in herkenbare serie- en parallel paden.
In dergelijk gevallen ben je soms aangewezen op het toepassen van het theorema van Thevenin,alsmede de wetten van Kirhoff en de wet van Ohm, en dan nog is het een behoorlijk klus om zo'n schakeling door te rekenen.
Jouw schakeling heb ik op deze manier aangepakt en doorgerekend en gelukkig werd de juistheid ervan bevestigd door een Dynamic DC Analyse in het simulatieprogramma Microcap.
Succes! 

Reageer