Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

wanneer zal men kiezn voor het werken in ofwel:

-poolcoordinaten ...?

-bolcoordinaten: ...?

-cilindecoordinaten (symmetrie rond een x, y of z-as) ??

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

Poolcoördinaten zijn vlak (enkel r en t), vooral handig bij circulaire symmetrie.

Cilindercoördinaten zijn gelijkaardig maar ruimtelijk, er is gewoon een extra z-component voor de hoogte.

Bolcoördinaten zijn vanzelfsprekend ook ruimtelijk, vooral handig bij sferische symmetrie.

Logisch, eigenlijk :wink:

Berichten: 130

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

ja da wist ik oook allemaal wel,

maar wanneer zal men kiezen bij een oef/opgave voor welke coordinaten..

pool = vlak

maar wanneer cilinder/bol?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

Je zegt net dat je het al wist? Bolcoördinaten lenen zich uitstekend om problemen met (gedeeltelijke) sferische symmetrie op te lossen en cilindercoördinaten zijn zoals poolcoördinaten met een hoogte erbij. Zoals je zelf al aangaf zijn die onder andere handig bij lichamen met symmetrie om een as. Maar dat was al gezegd, dus wat zoek je dan eigenlijk?

Helaas zal je zelden van die ideale gevallen hebben en dat hangt het natuurlijk van het specifieke probleem af, in welke coördinaten het probleem zich het meest vereenvoudigt.

Berichten: 130

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

idd, maar ik was het niet zeker, vandaar die ???? erachter

nuja de grenzen bepalen is ook ni eenvoudig..

hoe kan je dat best "zien" en/ of begrijpen die grenzen:

grenzen van r:

grenzen van teta:

grenzen van z:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

De grenzen bepalen is volledig afhankelijk van het probleem, ik kan zo onmogelijk zeggen wat de grenzen van r,t,z gaan zijn "in het algemeen".

Berichten: 130

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

heb een algemeen vraagje:

m de grenzen van r te bepalen in cilinder coordinaten: ... het algemene figuurtje ziet er zoals iedereen wel kent bekend uit ....

maar de grenzen van r zijn dat die waarden gelegegen tussen het min en max in het xy vlak ????

en heeft dat niets te zien met de hoogt z ??

- stel een vierkante balk met op de top een halve cilinder. (een soort huis maar met een rond dak dan)

Zijn d grenzen dan van r dan: 0 en de helft van de zijde van het vierkant ..(veronderstelt dat het assenstelsel midden in het vierkante balk is gekozen) ..

Berichten: 130

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

niemand ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pool-, cilinder-, bolcoordinaten

niemand ?
Geduld is een schone zaak, na minder dan twee uur geen antwoord is geen wereldramp hoor.

Zoals ik al eerder zei: je kan dat niet in het algemeen zeggen. Jij zegt het "algemene figuurtje", maar wat is dat? Mij is het niet bekend.

Als je even google gebruik op "cylidrical coordinates" vind je vast ook voorbeelden, die zullen veel duidelijker zijn dat hier pogingen te ondernemen om lichamen te beschrijven.

Zie bijvoorbeeld hier of hier.

Reageer