Springen naar inhoud

Invloed van infuus op plasma-osmolaliteit bij tonische ADH-afgifte

• Log in om te kunnen reageren

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2017 - 15:19

Geachte lezer,

Een tijdje terug heb ik een overzichtelijk model ontwikkeld om het effect van verschillende typen infuus op plasma-osmolaliteit bij patiënten met een aandoening die wordt gekenmerkt door tonische ADH-afgifte en dus min of meer gefixeerde urine-osmolaliteit (e.g., SIADH, diabetes insipidus, etc.) te voorspellen. Zie bijlage. Er bestaan verschillende modellen om de invloed van infuus op plasma-osmolaliteit of natriumspiegel te bepalen (zoals de Adrogué-Madias-vergelijking), maar deze modellen zijn niet toe te passen op aandoeningen met tonische ADH-secretie en derhalve (vrijwel) gefixeerde urine-osmolaliteit. Het model verklaart bijvoorbeeld waarom de plasma-osmolaliteit van een SIADH-patiënt daalt bij toediening van een 0,9%-NaCl-infuus en kwantificeert dit. De gedachte is een beetje dat de verhouding van infuus-osmolaliteit en (gefixeerde) urine-osmolaliteit (Oi / Ou) bepaalt of een infuus een "TBW load" of "TBW loss" betekent. Ik heb het model uitgewerkt en in de bijlage toegevoegd. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel!

Groeten,

Philip

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures