Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 134

Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Ik had hierover een discussie met een collega, maar op internet is gek genoeg geen concluderende informatie over te vinden, vandaar dat ik me hier maar 's meldt.
 
Het gaat om het opsturen van een losse Li-Ion laptopbatterij, die ik naast de benodigde veiligheidsmaatregelen in een zgn ESD conductive (metal-in) shielding bag wil versturen zoals ik altijd doe met computeronderdelen. 
 
Het punt is echter dat deze type zakken een binnenkant van metaal hebben. Mijn collega wees erop dat dit daarom kortsluiting zou kunnen veroorzaken. 
 
Dat leek me niet heel erg onlogisch, dus wou even op internet zoeken over het veilig verpakken van (losse) batterijen. Daar vind ik echter niks wat onze vraag nu beantwoord.
 
- Nou weet ik wel dat de polen niet aan de buitenkant bevinden, maar klopt het in theorie wat mijn collega beweert?
- Is het uberhaupt nodig om batterijen/accu's ESD veilig te verpakken?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Kooi van Faraday denk ik.   Wat betreft de batterijen moet de metal-in shielding voldoend hoge weerstand hebben.
ESD verpakking.jpg
ESD verpakking.jpg (282.88 KiB) 1395 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Is het uberhaupt nodig om batterijen/accu's ESD veilig te verpakken?
 
Bij mijn weten niet. Zo'n accu hoeft niet afgeschermd te worden.
 
Uit het sheet van Ukster blijkt dat de minimale weerstand van zo'n verpakking 100 ohm mag zijn. Bij een 12 volt accu zou er dan in theorie maximaal 1,44 Watt warmte gedissipeerd kunnen worden. Dat is niet veel, en dat zal zelfs in een verpakking met prima warmte-isolatie niet leiden tot een ter zake doende temperatuurverhoging. Overigens denk ik dat een antistatisch zakje met zo'n lage weerstand in de praktijk niet voorkomt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Je kunt om te beginnen de weerstand gewoon meten met een multimeter, bij het zakje dat je wilt gebruiken.
 
Ik heb het wel eens proberen te meten en dan bleek de weerstand 'oneindig' (>200 MΩ), zie dit topic (klik). Volgens mij is het idee van de gewone antistatische zakjes dat statische electriciteit uit de omgeving (een beperkte lading die zich als het ware op een condensator bevindt) zijwaarts kan wegvloeien via de verpakking, maar dat de weerstand zo hoog is dat er geen gevaarlijke stroom ontstaat. Het zakje is niet bedoeld als kooi van Faraday, dan zou de weerstand een bezwaar zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

vlaaing peerd schreef: - Is het uberhaupt nodig om batterijen/accu's ESD veilig te verpakken?
Nee, nergens voor nodig. In tegenstelling tot bepaalde elektronica componenten gaan batterijen niet stuk van statische lading. Zo'n ESD veilige verpakking is geleidend, en zou bij een batterij tot ontlading kunnen leiden als beide polen gelijktijdig de zak raken.
Ik zou die batterij gewoon in een plastic zakje stoppen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Ik heb het nog even uitgeprobeerd bij een paar antistatische zakjes. Volgens de multimeter is de weerstand oneindig. Maar toch is er een geringe geleidbaarheid, want een elektroscoop, die met een ballon werd opgeladen, kan via het antistatische zakje snel ontladen worden (net als via papier). Het zakje heeft teveel weerstand om een vonk te geleiden: de twee polen van een elektrische vliegenmepper vonken als je ze bij elkaar brengt. Maar als je een stukje van een antistatisch zakje tussen de polen doet vonkt dat niet.
 
De batterij zal zich net zo 'snel' ontladen als in een papieren zakje.

Berichten: 12.262

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Het hangt van de batterij af:
 
Als het een 'beveiligde' batterij is, dwz eentje met een printje met wat componenten erop die beschermen tegen overlading en te diepe ontlading is dat geheel in weze ESD gevoelig. Voor vervoer zou je daarom wel enige maatregelen willen treffen. 
 
Maar je hebt geluk, er bestaan verschillende soorten ESD beveiligdende verpakkingen. De zilverkleurige zouden geleidend kunnen zijn - niet tot het punt dat ze je batterij kortsluiten maar wel zodanig dat deze 'leeg' aankomt bij de klant. Je hebt echter ook de roze variant die niet geleidend is, maar ook geen statische lading opbouwt bij normaal hanteren. Ik zou kiezen voor de laatste als het een beschermde batterij is. 
 
Bij een niet beschermde batterij is het vooral zaak het zodanig te verpakken dat geen kortsluiting kan optreden, liefst in iets stevigs zodat dat ook niet gebeurt als er een of andere hork op je zending gaat staan oid. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Benm schreef: Als het een 'beveiligde' batterij is, dwz eentje met een printje met wat componenten erop die beschermen tegen overlading en te diepe ontlading is dat geheel in weze ESD gevoelig. 
Dat lijkt me nogal ver gezocht. Zeker als zo'n batterij aanraakbare aansluitingen heeft zal de fabrikant er voor zorgen dat die niet gevoelig is voor ESD. Anders zouden die batterijen bij bosjes sneuvelen door ze alleen maar aan te raken.

Berichten: 12.262

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Tja, dat is een beetje een ding met ESD: zonder voorzorgen sneuvelt er ook niet zoveel - goed kans dat ik de DRAM modules uit je computer kan trekken, er vrolijk mee kan jongleren, ze terugplaats en alles nog werkt. Als je er met zo'n ESD test gun een schok doorheen stuurt dan gaan ze waarschijnlijk wel kapot, en ik vermoed dat dat voor de beschermingscircuits van accu's niet anders is. 
 
Overigens zit er ook nog wel een verschil in de eisen aan accu's die door consumenten behoren te worden gehanteerd (bijv verwisselbare in camera's, telefoons, laptops etc) en het soort dat bedoeld is voor permantente montage maar wel los verkocht wordt voor repararaties of hobbyprojecten etc. 
Victory through technology

Berichten: 134

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Hartelijk dank voor alle reacties. Kort samengevat:
 
* metal shielding zakken ( de metaalkleurige) zouden een batterij in theorie kunnen ontladen, maar in werkelijkheid verwaarloosbaar.

* metal shielding zakken kunnen niet kortsluiting binnenin de zak veroorzaken, daarvoor is de weerstand te hoog.
* de roze (zgn dissipative) zakken kunnen wel hiervoor gebruikt worden zonder te ontladen.
 
Ik blijf het apart vinden dat er zo weinig conlcuderends op internet te vinden is hierover, maar nogmaals, ik ben erg dankbaar voor de reacties hier. Wat batterijen betreft hou ik het maar op waterdicht en stootveilig verpakken.

Berichten: 12.262

Re: Batterij verpakken in ESD-veilige verpakking?

Dat lijkt me wel verstandig, de grootste risico's zijn kortsluiting of mechanische beschadiging, waarbij een gevaarlijke situatie kan ontstaan. 
 
Verpakken in (binnen de rest van de verpakking) zo'n roze ESD zakje is een prima mogelijkheid indien voorhanden, maar echt noodzakelijk lijkt me dat niet - de kans dat zo'n batterij het begeeft door ESD is  minimaal en je hebt toch altijd een zekere kans op transportschade/verlies. 
 
Die gemetalliseerde zakjes zou ik toch maar niet gebruiken ivm mogelijke ontlading, en ze dienen ook niet zoveel nut in dit geval: Dit soort zakjes zorgt ervoor dat een externe ESD puls de componenten erin niet schaadt, de roze zakjes zorgen er alleen voor dat zij zelf geen statische lading opbouwen door ergens langs te wijven oid. Met een ESD gun schiet je dwars door die roze zakjes heen. 
Victory through technology

Reageer