Springen naar inhoud

Chloride kit

• Log in om te kunnen reageren

Val232rio Cosemans

Val232rio Cosemans

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2017 - 11:51

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de 'Chloride 21 FS kit' van Diasys. 

In de bijlage vindt je de bijsluiter van deze kit. Meer is er niet gegeven.
Bijlage  PI-e-CL_21-2 (3).pdf   63,96K   16 maal gedownload

Waarom moet men twee maal de absorbantie opmeten en deze dan van elkaar aftrekken?

Fe(III) ionen samen met Cl ionen geven een geel gekleurd complex, waarom kan je niet gewoon hiervan de absorbantie opmeten en dan een ijklijn maken en de concentratie van een onbekende staal terugtellen?

Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes, Valerio

Veranderd door Val232rio Cosemans, 13 november 2017 - 11:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pinokkio

Pinokkio

• >1k berichten
  • 1646 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 november 2017 - 13:53

Waarom moet men twee maal de absorbantie opmeten en deze dan van elkaar aftrekken?

Ik neem aan omdat plasma of serum meerdere verschillende stoffen bevatten die een absorptie kunnen geven bij de golflengte waarbij men meet. En dat kan ook gelden voor de reagentia die in de test aan het plasma/serum worden toegevoegd. Fe3+ ionen zijn ook geel.

Dus om alleen de hoeveelheid chloride te bepalen moet men meten met en zonder chloride in het complex.

Veranderd door Pinokkio, 13 november 2017 - 14:02

PAAC

PAAC

• >250 berichten
  • 305 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2017 - 14:14

Uit de bijsluiter:

Principle
Chloride forms with ferric ions a yellow colored complex whose absorption is measured at 340 nm. A discoloring agent in reagent 2 displaces Chloride out of the complex, thereby discoloring the solution. The difference in absorbance between the colored and discolored state of the solution is proportional to the concentration of chloride in the sample.

Ik denk dat er twee onafhankelijke blanco's zijn, die van de reagentia("Against reagent blank") en die van het sample("Discolored state").
Na beide correcties moet de concentratie moet daarna worden afgeleid van een lineaire calibratie curve(zie "Calculation").

Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.
Clever waste of time: Level 31

Val232rio Cosemans

Val232rio Cosemans

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2017 - 19:31

Waarom wordt de absorbantie opgemeten bij 340 nm? De oplossing kleurt toch geel dan zou ik een golflengte in het violetgebied van het zichtbare licht spectrum verwachten?

Pinokkio

Pinokkio

• >1k berichten
  • 1646 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2017 - 21:37

Een gele stof kan absorberen bij vele golflengtes en wat er over blijft ziet er dan toevallig gelig uit.

Ik verwacht dat men naar het gehele absorptiespectrum van dat complex gekeken heeft en dat blijkbaar bij 340 nm de absorptie het grootst was.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures