[scheikunde] Chloride kit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Chloride kit

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de 'Chloride 21 FS kit' van Diasys. 

In de bijlage vindt je de bijsluiter van deze kit. Meer is er niet gegeven.
PI-e-CL_21-2 (3).pdf
(63.96 KiB) 203 keer gedownload
Waarom moet men twee maal de absorbantie opmeten en deze dan van elkaar aftrekken?

 
Fe(III) ionen samen met Cl ionen geven een geel gekleurd complex, waarom kan je niet gewoon hiervan de absorbantie opmeten en dan een ijklijn maken en de concentratie van een onbekende staal terugtellen?

Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes, Valerio

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chloride kit

Waarom moet men twee maal de absorbantie opmeten en deze dan van elkaar aftrekken?
Ik neem aan omdat plasma of serum meerdere verschillende stoffen bevatten die een absorptie kunnen geven bij de golflengte waarbij men meet. En dat kan ook gelden voor de reagentia die in de test aan het plasma/serum worden toegevoegd. Fe3+ ionen zijn ook geel.
Dus om alleen de hoeveelheid chloride te bepalen moet men meten met en zonder chloride in het complex.

Berichten: 301

Re: Chloride kit

Uit de bijsluiter:
Principle

Chloride forms with ferric ions a yellow colored complex whose absorption is measured at 340 nm. A discoloring agent in reagent 2 displaces Chloride out of the complex, thereby discoloring the solution. The difference in absorbance between the colored and discolored state of the solution is proportional to the concentration of chloride in the sample.
 
Ik denk dat er twee onafhankelijke blanco's zijn, die van de reagentia("Against reagent blank") en die van het sample("Discolored state").

Na beide correcties moet de concentratie moet daarna worden afgeleid van een lineaire calibratie curve(zie "Calculation").
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Chloride kit

Waarom wordt de absorbantie opgemeten bij 340 nm? De oplossing kleurt toch geel dan zou ik een golflengte in het violetgebied van het zichtbare licht spectrum verwachten?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Chloride kit

Een gele stof kan absorberen bij vele golflengtes en wat er over blijft ziet er dan toevallig gelig uit.
 
Ik verwacht dat men naar het gehele absorptiespectrum van dat complex gekeken heeft en dat blijkbaar bij 340 nm de absorptie het grootst was.

Reageer