[scheikunde] Kunstmatige koeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Kunstmatige koeling

Hoi,

Ik doe mijn pw over de invloed van uv-licht op de smaak van halfvolle gepasteuriseerde koemelk. Alleen is er een erg grote uv lamp aanwezig op school die niet in een koelkast past. De melk moet wel gekoeld worden omdat de melk niet bederven mag ivm invloed op smaak. Het plan is om de melk gedurende 2/3 dagen te bestralen. Heeft iemand een idee hoe ik kunstmatig mijn melk kan koelen met 3/4 graden celsius met daarboven een hangende uv-lamp. De opstelling waar de melk in zit is dus open omdat de lamp erboven moet hangen. Ik hoor graag tips. :)

Groeten een gemotiveerde vwo 6 leerling,

Sijpie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kunstmatige koeling

Ik raad het niet aan om de melk te gaan proeven. In het algemeen is proeven al "not done" op laboratoria.
 
Als je een roerplaatje neemt en een lamp neemt met een significante UVC straling, dan denk ik niet dat de melk snel microbiologisch zal bederven. Maar als de opstelling niet in een afgesloten koelkast past, dan hoop ik dat je een grotere afgesloten ruimte hebt waarbij je niet naar binnen hoeft om de lamp aan/uit te zetten. Blootstelling aan veel UV licht zullen je ogen niet kunnen waarderen.
 
Ik weet niet in hoeverre je een koelkast mag verbouwen om een lampenfitting in de koelkast te maken waar je een UV lamp in kan draaien. Dat zal natuurlijk het eenvoudigste zijn.
 
Om geen last te krijgen van bederf, kan je een micro stabiele opstelling maken door melkpoeder met een langzaam draaiend roerwerk te gebruiken (een roerflow zal niet voldoende werveling geven, je moet een soort hekroerwerkje met statief gebruiken. Dit kan je eventueel later verdunnen met water tot drinksterkte.
 
Een andere éénvoudige oplossing kan zijn om niet melk te testen maar pinda's (resultaat zal ook duidelijker zijn)
 
Ook al wil je het product sensorisch keuren, ik zal ook gaan kijken naar analytische bepalingen als het Oxidatie getal en % vrije vetzuren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: Kunstmatige koeling

Misschien even handig om nog te vermelden: de melk zit in petflessen tijdens het onderzoek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kunstmatige koeling

ik zal ook een controle nemen van melk in een "open" bak. PET kan (een deel) van de UV tegenhouden. Als dat niet zal zijn dan zullen frisdranken zeer snel oxideren wanneer deze in de supermarkt staan.
 
Wat je anders kan doen is de melk heet (>90oC) in de flessen doen, afsluiten, 3 minuten wachten en dan afkoelen. Dan heb je een microbiologisch stabieler product.
 
Als je helemaal veilig wilt zitten, neem dan kapot geroerde yoghurt met de bovenstaande hete afvulling. Door de lage pH zal dat product microbiologisch stabiel zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: Kunstmatige koeling

Hoi

Allereerst bedankt voor je reactie. Echter staat het onderzoek al vast en is het al goedgekeurd. Dit bericht ging enkel om het probleem dat er is om de melk gekoeld te houden. Heb je daar nog een idee / oplossing voor? Zou top zijn!

Groeten.

Ps: om de uv-lamp zit bescherming dat je er niet in kan kijken ;) koelkast is geen optie ivm grote lamp (vorm is als tl-buis)

Hoi,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kunstmatige koeling

Het lijkt me dat het niet uit maakt of je die melk nou op 3 graden of op 0 graden houdt.
 
Plaats de afgesloten fles met melk horizontaal in een bak met ijs en water, zodanig dat de onderste helft van de fles in het ijs/water zit en de bovenste helft er bovenuit steekt zodat het ijs/water geen UV-straling tegenhoudt.
Af en toe nieuw ijs toevoegen en smeltwater afvoeren om het niveau niet boven de helft van de fles te laten stijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kunstmatige koeling

Dat lijkt mij geen optie om dat buiten kantooruren te doen. Met de warmte van de lamp zal je koelbad snel opgewarmd zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kunstmatige koeling

We weten helaas niet wat het vermogen van die UV-lamp is, maar er hoeft zich slecht een deel van de lange lamp boven de fles te bevinden. De rest van de lamp kan zich naast de water/ijs bak bevinden.
 
Bovendien wil niet zeggen dat als het vermogen van de UV-lamp X Watt is er ook X Watt als straling op de fles en water/ijs terecht komt. Het grootste deel van X warmt waarschijnlijk alleen de lucht op. Eventueel kan een ventilatortje gebruikt worden om de warmte van de lamp horizontaal af te voeren.

Berichten: 12.262

Re: Kunstmatige koeling

Dat vermogen zal inderdaad wel mee vallen, ik vermoed dat het gaat om een relatief klein UV buisje van het 'germicadal' type (geen coating, quartz materiaal zodat er flink wat UVC uit kan komen). Electrisch vermogen van zoiets is 4 tot 8 watt voor een kleintje, maar het rendement is geen 100% en een deel van het licht zal je opstelling missen, dus is het opwarmende vermogen hier slechts een fractie van. 
 
Om het koud te kouden moet je wel verliezen beperken, denk aan een dikwandige piepschuimen doos en afdekken van het ijswater met stukjes piepschuim, bubblewrap of iets dergelijks. Je kunt dit uiteraard een keer testen zonder melk, gewoon eens kijken of je nog ongesmolten ijs hebt na bijv 16 of 24 uur- op zich is dat best haalbaar. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Kunstmatige koeling

En het moet in die tijd ook geroerd worden???? Lekker, boter proeven.
 
Lijkt mij dat je zonder roeren maar een zeer beperkte doordringing hebt.
 
Vergeet niet een referentieopstelling met Al-folie oid op te stellen. Want ik vermoed al behoorlijk wat smaakverandering over de tijd...tenminste, hier thuis zeuren ze al snel over "oude melk"...
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: Kunstmatige koeling

Roeren is een beetje een lastige: feitelijk moet je iets dan van onderen gekoeld wordt wel roeren, want het zet uit met temperatuur en dus blijft de warmste laag boven drijven (vergelijkbaar met hoe een meer op diepte lang koud blijft zelfs al is het oppervlak aangenaam om in te zwemmen).
 
Als iets van onderaf verwarmd wordt hoef je niet per se te roeren gezien convectie dan haar werk kan doen. 
 
Praktische kwestie is hoe dit aan te pakken: je zou de hele contructie op een magnetische roerder kunnen zetten en zowel een roermagneet in de melk als in het koelwater/ijs kunnen plaatsen, al weer ik niet of dat in de praktijk lukt gezien de afstanden. 
Victory through technology

Reageer