[Optica] Scherptediepte

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

[Optica] Scherptediepte

Een vraagje als fotografiefreak die nog niet alles weet…maar wel veel.

Ik weet niet of het hier thuishoort of dat ik op een foto forum moet zijn...?

Maar hoe komt het dat ik door alleen het diafragma in een lens te veranderen een verschil in scherptediepte krijg?

Doordat het diafragma opening groter en kleiner wordt kun je regelen hoeveel licht er per tijdseenheid binnenkomt. Dat snap ik...

Alleen het beeld zal ten alle tijden door het kleinste gaatje moeten (grootste diafragmagetal!), dus zullen de beeldstralen ook gecenterd op het gaatje moeten zijn als ze door het diafragma moeten....hoe kun je dan toch een verandering krijgen als je niks doet aan de lenspositie, voorwerpafstand, beeldafstand?

Berichten: 12

Re: [Optica] Scherptediepte

Hoi,

Ik ben ook al weer 3 jaar bezig met fotografie en dan vooral panorama fotografie, ik heb er al heel wat gemaakt (zie hieronder)
Als we het diafragma verkleinen zal de lichtkegel veel spitser worden en daardoor de cirkels op het matglas veel kleiner, ze worden dus scherper. Voor het bepalen van wat eigenlijk scherp is neemt men een bepaalde maatstaf aan. Voor een klein beeld is scherp een verstrooiingscirkel met een diameter kleiner dan 1/30 mm.

De scherptediepte strekt zich nu uit tussen de punten voor en achter het instelpunt waarvan de verstrooiingscirkels niet groter zijn dan de door ons aangenomen maatstaf. Waar die punten dan wel liggen kan met verschillende punten worden uitgerekend, maar dat hebben anderen al voor u gedaan. Je zult dan ook zien dat de scherptediepte voorbij het instelpunt groter is dan voor het instelpunt. Dat komt doordat de scherpe afbeelding van een punt voor het instelpunt veel verder achter het filmvak valt dan de scherpe afbeelding van een punt dezelfde afstand achter het instelpunt voor het filmvlak valt.
Maeslantkering nabij Hoek van Holland

Afbeelding

Lange Haven Schiedam

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Optica] Scherptediepte

misschien ter verduidelijking van Opgezetfan's verhaal:

Afbeelding

Dit is dan even voor een simpele gaatjescamera, maar het principe is niet wezenlijk verschillend.

Je kunt zelf zo een paar situaties tekenen (voorwerp verder weg van het gaatje/gat, en je ziet wat dat voor effect heeft voor de grootte van je lichtvlek op je beeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 664

Re: [Optica] Scherptediepte

Alleen het beeld zal ten alle tijden door het kleinste gaatje moeten (grootste diafragmagetal!), dus zullen de beeldstralen ook gecenterd op het gaatje moeten zijn als ze door het diafragma moeten....
Nee, dat is niet helemaal juist. Als het diafragma klein is dan gaat een deel van het licht niet door het gaatje, anders zou het natuurlijk ook geen invloed op de belichting hebben. Het diafragma zit vlak bij de lens, niet in het brandpunt.

Zie wikipedia:

Afbeelding

Lees voor meer verduidelijking:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragma_%28optica%29

Berichten: 12

Re: [Optica] Scherptediepte

Ok goed uitgelegd allemaal :roll:

Berichten: 6

Re: [Optica] Scherptediepte

Fijn! Weer wat geleerd

:roll:

Ook de link naar de encyclopedie is handig

p.s

@opgezetfan

Mooie panoramafoto's!

Je kunt discusieren of die rooie auto erbij hoort of niet....

Reageer