[natuurkunde] springhoogte sprinkhaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

springhoogte sprinkhaan

Mijn taak fysica voor morgen...maar ik raak er maar niet uit  :roll:  zit met de handen in het haar  :cry:
Iemand die me hiermee kan helpen aub?
Thema:Behoud van energie.
 
De achterpoten van een sprinkhaan zijn heel krachtig. Bij het wegspringen is de snelheid 3,0m/s en het afduwen gebeurt in 25ms. De massa van de sprinkhaan is 2,5g
Welke hoogte bereikt hij als hij verticaal wegspringt?
 
Gegeven:
 
Gevraagd:
 
Oplossing:
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: springhoogte sprinkhaan

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
begin dan eens met die gegevens op een rijtje te zetten, dan zullen we eens zien wat we daarmee kunnen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Jan van de Velde schreef:

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
begin dan eens met die gegevens op een rijtje te zetten, dan zullen we eens zien wat we daarmee kunnen
 
Allereerst mijn excuses dat ik mijn bericht onjuist geplaatst had.
Wat ik zelf al heb proberen te ontcijferen...maar weet niet of ik het ook bij het rechte eind heb?
 
Gegeven:m= 2,5g of 0,0025kg
                v bij wegspringen= 3,0m/s
                v bij afduwen=25,0m/s
 
Gevraagd: h=

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Heidi2002 schreef: Allereerst mijn excuses dat ik mijn bericht onjuist geplaatst had.
Wat ik zelf al heb proberen te ontcijferen...maar weet niet of ik het ook bij het rechte eind heb?
 
Gegeven:m= 2,5g of 0,0025kg
                v bij wegspringen= 3,0m/s
                v bij afduwen=25,0m/s
 
Gevraagd: h=
ik denk dat ik 2 formules moet gebruiken: E kin= 1/2 . m . (v)2  en Epot, graw = m . g . h      (g=9,81N/m)
Ik raak niet verder, weet niet hoe deze formules toe te passen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: springhoogte sprinkhaan

Het begint er al mee dat je je gegevens verkeerd leest:
 
 
Heidi2002 schreef: Gegeven:m= 2,5g of 0,0025kg
                v bij wegspringen= 3,0m/s
                v bij afduwen=25,0m/s
 
Gevraagd: h=
dat rode staat er niet, daar staat dat de tijd van afduwen 25 milliseconde duurt
 
dus samenvattend:
 
m= 2,5 g = 0,0025 kg
v=3,0 m/s
tstart= 25 ms = 0,025 s
 
h= ?? m
 
kennen wij een formule met een h, en twee of meer uit m, v, en/of t
 
Ikke niet. Dus ik kan niet wat ik wil 
dan gaan we naar de keuken en lezen daar de tegeltjeswijsheid:
 
als_je_niet_kan.png
als_je_niet_kan.png (173.2 KiB) 961 keer bekeken
 
goed, wat kan ik wel met een m, v en/of t ? 
en daar kwam je zelf al met een suggestie: 
 
 Ekin= ½ . m . v2
 
nah, bereken dan maar eens een bewegingsenergie zo vlak na de start, zien we daarna wel  of het extra gegeven dat we daarmee krijgen ons verder kan helpen. 
 
 
 
 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: springhoogte sprinkhaan

Ik weet het eigenlijk ook niet - op basis van die 3 m/s vertreksnelheid (en G) kan ik wel een hoogte uitrekenen, maar daarvoor zijn de massa en de tijd van het afduwen geen factor. Het getal voor pakweg omhoog gooien van een bowlingbal met 3 m/s is exact hetzelfde. 
 
Nu weet ik niet of je per se alle aangeleverde gegevens moet gebruiken of niet, of wat de intentie van deze opgave is. 
Victory through technology

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Dankje wel voor jullie hulp! Begrijp er voor de rest jammer genoeg ook niets van...

Berichten: 12.262

Re: springhoogte sprinkhaan

Het zal me benieuwen... ik zou gewoon antwoorden op basis van 3m/s vertreksnelheid en de hoogte die je daarbij vindt - als je de formules bekijkt is de massa daarin niet van belang (valt aan beide kanten tegen elkaar weg bij de twee die je noemt). 
 
Maar ik ben wel benieuwd wat ze ervan maken in het antwoord, zou leuk zijn als je dat nog kunt terugposten!
Victory through technology

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Poging: behoud van energie => bij het vertrekken is Epot = 0 wegens h = 0. Al uw energie binnenin dit systeem zal dus te vinden zijn in Ekin, dat wegens de startsnelheid gelijk staat aan Ekin = mv^2 = 2.5*10^-3 * 3^2.

Wegens behoud van energie, en het feit dat als je de maximale hoogte bereikt, je snelheid dan gelijk staat aan nul en aldus Ekin = 0, moet alle energie in potentiele energie zijn overgegaan.

Dus op dat hoogste punt geldt: totale energie = Ekin = mv^2 = mgh = Epot => h = v^2 / g = 9 (m^2/s^2) / 9.81 (m / s^2) = iets minder dan 1 m.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: springhoogte sprinkhaan

aanpak OK, alleen ben je de factor ½ vergeten in Ekin= ½mv² , en dus komt die sprinkhaan niet hoger dan 0,4587 m .
 
Dan komt er nog een heel klein beetje hoogte bij, want de afzet duurt 0,025 s, waarin hij versnelt van 0 naar 3 m/s.
 
aanname: eenparige versnelling. 
vbegin = 0 m/s
veind= 3 m/s
t = 0,025 s
s= ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Wat bedoelt u precies met die "s=??". Wat is s aub? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: springhoogte sprinkhaan

"s" is de letter welke afstand in meters aanduid
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: springhoogte sprinkhaan

Bedankt voor uw hulp. 

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: springhoogte sprinkhaan

Ik heb het probleem eventjes anders bekeken en heb de sprinkhaan gewoon beschouwd als een projectiel dat wordt afgeschoten onder een hoek van 90 graden tegen een beginsnelheid van 3 m/s. Het projectiel in casu de sprinkhaan wordt dus afgeschoten vanop een zekere starthoogte zijnde de gestrekte achterpoten van de sprinkhaan. In mijn berekening heb ik dus zelfs het gewicht van de sprinkhaan niet nodig. Onder een hoek van 90 graden kan ik het resultaat van  Jan bevestigen zijnde 0.458874 meter exc. de starthoogte bereikt na 0.611832 seconden. Mocht een realistische hoek gekend zijn waaronder hij springt( hij springt immers niet recht omhoog) zou ik ook de max hoogte en de afstand die hij springt kunnen berekenen. De berekeningen zijn gebeurd met een rekenblad dat ik vroeger al eens on line heb gezet en zijn gebaseerd op een projectiel dat in vacuum wordt afgeschoten..

Berichten: 12.262

Re: springhoogte sprinkhaan

De opgave stelt 'verticaal springt', dus dat resultaat lijkt me an sich gewoon geldig. 
 
Storend is dat de massa van de sprinkhaan niet van invloed is, en de tijd van afzetten ook vrij marginaal lijkt - het is allemaal gegeven in 2 significante cijfers, en ergens denk ik niet dat die 25 ms een verschil gaat maken op de bereikte hoogte of totale tijd tussen afzet en bereikte hoogte die er een factor 25 oid boven ligt. 
 
Maar goed, misschien is het antwoord wel verrassend, en ik ben zeker benieuwd waarom de massa van die sprinkhaan in dit verhaal uberhaupt relevant zou zijn - ik zie niet in waarom het anders zou zijn voor pakweg een springende olifant. 
Victory through technology

Gesloten