Werkpunt ventilatoren bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Werkpunt ventilatoren bepalen

Hallo,
 
Momenteel werk ik aan een project over een luchtkoeler.

In deze luchtkoeler loopt een laag producten over een transportband en wordt gekoelde lucht, van onder door de band gecirculeerd.

Deze circulatie wordt veroorzaakt door een x aantal ventilatoren.
 
Om de juiste ventilatoren te selecteren moet ik het werkpunt (statische druk [Pa] en volume stroom [m3/h]) bepalen.
De benodigde volume stroom is bekend namelijk, 15000 m3/h.
Maar hoe bepaal ik nu de statische druk?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Werkpunt ventilatoren bepalen

In deze luchtkoeler loopt een laag producten over een transportband en wordt gekoelde lucht, van onder door de band gecirculeerd.

Deze circulatie wordt veroorzaakt door een x aantal ventilatoren.
Dit is voor buitenstaanders niet duidelijk.
 
Maak eens een schets (zijaanzicht en liefst ook een boven- of onderaanzicht) van hoe dit er uitziet. Mag een simpele handschets zijn.
 
Uploaden kun je door onderaan op [Uitgebreid bewerken] te clicken en scroll daarna naar Bestanden toevoegen.

Re: Werkpunt ventilatoren bepalen

van wat wil je precies de statische druk bepalen? je vraag is vaag en probleemstelling is vaag.

Berichten: 2

Re: Werkpunt ventilatoren bepalen

Het gaat om de situatie zoals weergegeven in een schets.
In deze schets zie je een koelblok, ventilator en transportband.
 
Voor de keuze van de ventilator vraagt de leverancier om het werkpunt (statische druk [Pa] en volumestroom [m3/h])
 
De volumestroom is bekend namelijk, 15000m3/h. Dit heb ik nodig om het juiste koelvermogen te bereiken.
 
Mijn vraag is: hoe bepaal ik de waarde voor de statische druk [Pa]?
 
Ik hoop dat dit verduidelijking brengt.
Bijlagen
Naamloos.png
Naamloos.png (782.22 KiB) 1179 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Werkpunt ventilatoren bepalen

De lucht circuleert over een gesloten circuit?
 
In dat geval moet de ventilator genoeg drukverschil leveren om de drukval (wrijvingsweerstand) over alle elementen in het circuit te compenseren.
 
Je moet dus berekenen hoeveel drukval (wrijvingsweerstand) die 15000 m3/h veroorzaakt door stroming door transportband+productlaag plus het koelblok plus eventuele leidingen in het circuit.

Reageer