Overgangstuk diameter 150mm naar 250mm (stromingsleer)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Overgangstuk diameter 150mm naar 250mm (stromingsleer)

Hallo,
 
Ik ben bezig met een systeem waarin ik een ventilator gekozen heb met diameter 250 mm.
de leiding ervoor heeft inwendige diameter 150 mm.
 
Nu weet ik dat er normen zijn waarin vaste geometrie hiervoor is zodat het luchtstroom geleidelijk begeleid wordt en er geen turbulente secties ontstaan. In norm EN5801 heb ik deze geometrieen gevonden alleen er staat duidelijk bij dat dit alleen geldt voor als het lucht uit een lege ruimte wordt gezogen. In mijn geval wordt de luchtstroom al aangevoerd door de leiding.
 
wetenschap foruim.PNG
wetenschap foruim.PNG (15.1 KiB) 603 keer bekeken
230 moet 150 zijn*
 
Voor het systeem zit een ventilator die lucht toevoert. de hulpventilator zorgt alleen voor drukverlies compensatie in het systeem.
Het lucht wordt na de hulpventilator in de ruimte geblazen (outlet)
 
heeft iemand enig idee of het in deze situatie hoe groot de hoek is van de overgangstuk? moet de stroming geleidelijk verlopen of maakt het totaal niet uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Overgangstuk diameter 150mm naar 250mm (stromingsleer)

230 moet 150 zijn*
Je bedoelt: 230 moet 250 zijn?
 
Nogal ongebruikelijk om een apparaat te plaatsen met een grotere inlaat dan de leiding. Dan lijkt het alsof die 150 mm leidingdiameter eigenlijk te klein is. En is dat de reden om een extra ventilator te plaatsen? Is het niet mogelijk om die 150 mm leiding te vervangen door een grotere diameter?
 
Ik zie dat die EN5801 een standaard voor het ontwerp van gestandaardiseerde kanalen om industriele ventilatoren te testen: Industrial fans - Performance testing  using standardized airways.
Daarbij probeert men natuurlijk perfectie na te streven. In de echte wereld is men wat minder pietluttig. Komt jouw ventilator in een fabriek of een gebouw?
In norm EN5801 heb ik deze geometrieen gevonden alleen er staat duidelijk bij dat dit alleen geldt voor als het lucht uit een lege ruimte wordt gezogen.
Waar precies staat dat in EN5801? Kun je een foto van de desbetreffende bladzijde hier plaatsen?

Re: Overgangstuk diameter 150mm naar 250mm (stromingsleer)

De opdracht is om een testbank voor ventilatoren te maken.
150mm diameter is gebaseerd op outlet-diameter van de test ventilatoren. 
 
Hulpventilator keuze is pas erna gekomen, en natuurlijk eentje met groter capaciteit dan de test ventilator is die met 250 mm diameter.
 
Je zegt dat 150mm te klein is, hoe bedoel je dat? waar is het op gebaseerd. de hulpventilatoren zorgt alleen voor drukcompensatie he.
 
Hier bij bladzijd uit en5801
EN5801...PNG
EN5801...PNG (64.84 KiB) 604 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Overgangstuk diameter 150mm naar 250mm (stromingsleer)

Je zegt dat 150mm te klein is, hoe bedoel je dat? waar is het op gebaseerd.
Nee, ik zei dat het lijkt alsof die 150 mm leidingdiameter eigenlijk te klein is als je daar een 250 mm fan achter plaatst.
 
Ik ken het hele systeem niet en weet niet wat de leidinglengte, het debiet of toelaatbare drukval is maar in het algemeen is het zeer ongebruikelijk dat een ventilator (of compressor of pomp) een zuigleiding heeft met een diameter die kleiner is dan de z'n inlaat.
 
23 Determination of flow rate using a conical or bellmouth inlet
 
The conical or bellmouth inlet shall only be used when drawing air from an open (free) space.
Die sectie uit EN5801 gaat dus over het meten van debiet gebruikmakend van een speciale inlaat. Het debiet wordt bepaald uit het gemeten drukverschil. Ik zie drukmeting op punt 1 en vermoed dat de andere drukmeting op de open space is. De snelheid in de open space is (vrijwel) nul, die op punt 1 natuurlijk niet. Het gemeten drukverschil wordt dan bepaald door Wet van Bernoulli, met een correctie voor de inloopweerstand αε van de mouth.

Reageer