Kans salmonella in rauwe eieren?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Kans salmonella in rauwe eieren?

Het wordt min of meer als vaststaand feit aangenomen dat het gevaarlijk is om rauwe eieren te eten (hoewel het in italie eind vorige eeuw heel normaal was om ze in de tiramisu te verwerken) vanwege mogelijke salmonellabesmetting. Anderszijds is het ook zo dat wanneer er ergens een bacterie aangetroffen wordt in voedsel dit wekenlang de pers beheerst en grote schandalen oplevert, waardoor ik de indruk krijg dat het toch om uitzonderingen gaat.
Hoe verschrikkelijk de gevolgen kunnen zijn bij een salmonellabesmetting als je heel erg veel pech hebt en een verzwakte afweer dat kun je makkelijk opzoeken. Bij een risicoafweging gaat het echter ook om de kans. Zijn er ook ergens cijfers over hoe vaak salmonella in eieren zit? Ik heb overigens in 1990 in italie ergens in de keuken gewerkt, en daar maakte ik bakken met tiramisu waar zowel de dooiers als de witten van de eieren rauw verwerkt werden, en dan was ik vaak dertig eieren aan het scheiden. Het feit dat het toen volstrekt normaal was geeft al aan dat de besmettingskans niet heel erg groot werd ingeschat.
Zijn er ergens statistieken hierover te vinden? Ik heb soms de indruk dat mensen heel anders met voedselrisico's omgaan dan bijvoorbeeld verkeersveiligheid als ik de fietsverlichting hier in amsterdam zie.

Reageer