Springen naar inhoud

pws melkbepaling

• Log in om te kunnen reageren

britis

britis

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2017 - 13:05

hoi,

Ik heb een vraag over ons pws. We willen graag een suikerbepaling doen bij moedermelk en flesvoeding. We weten niet hoe we deze bepaling moeten uitvoeren. Weet iemand hoe wij een suikerbepaling moeten doen bij melk? We kunnen geen HPLC doen want we hebben daar het apparatuur niet voor... misschien andere suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46444 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2017 - 18:22

met een refractometer (Brixmeter) zou dat ook voor melk moeten kunnen denk ik.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4092 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 november 2017 - 18:25

nee, door het vet en de eiwitten kan een brix meting niet een representatieve waarde voor het suikergehalte geven.

De meeste eenvoudige suikers (mono- en dimeren) worden gedaan met een GC. Heb je die wel tot je beschikking?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

britis

britis

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2017 - 18:42

nee, door het vet en de eiwitten kan een brix meting niet een representatieve waarde voor het suikergehalte geven.

De meeste eenvoudige suikers (mono- en dimeren) worden gedaan met een GC. Heb je die wel tot je beschikking?

Ja we hebben beschikking tot een gaschromatograaf en een GC-MS. Welke is dan het meest geschikt?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4092 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2017 - 12:42

GC-MS zal ik doen, al weet ik zo niet de benodigde kolom en instellingen. Ik denk dat je dat met je TOA of docent moet bespreken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8409 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 november 2017 - 14:27

wil je een kwalitatieve of kwantitatieve bepaling doen?

voor een kwantitatieve bepaling kan je een colorimetrische analyse doen, Zie hiervoor hier: (PDF) Use of dinitrosalicylic acid reagent for determination of reducing sugar. Analytical Chemistry, v. 31, n. 3, p. 426 - 428, 1959

"Meep meep meep." Beaker

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 628 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2017 - 15:50

Indien dit een middelbare schoolopdracht betreft, dan zou ik voor de relatief eenvoudig DNS methode gaan(zie hierboven). De bepaling van suikers m.b.v. GC-MS kan in principe, maar je dient je er wel van te vergewissen dat suikers niet-vluchtig, en behoorlijk polair zijn, omwille van de aanwezigheid van OH-groepen. Beide kenmerken bemoeilijken het uitvoeren van GC(-MS) bepalingen. Om dit om te omzeilen wordt vaak een derivatisatie reactie uitgevoerd bv. door silylatie met BSTFA. Het uitvoeren van dergelijke procedures leidt vaak tot onnauwkeurige of niet-reproduceerbare resultaten, indien uitgevoerd door personen die dergelijke analyses niet gewoon zijn. 

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures