Condensatiekernen in een nevelvat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Condensatiekernen in een nevelvat

Hallo,
 
Ik doe mijn profielwerkstuk over het nevelvat met betrekking tot elementaire deeltjes. Bij het uitleggen van de werking stuitte ik op een vraag die mijn natuurkundedocent ook zo 1,2,3 niet kon beantwoorden. Vandaar stel ik de vraag hier.
 
Wanneer er ioniserende straling door het nevelvat gaat, en dus door de oververzadigde damp, ontstaan de sporen. Ik weet dat die straling een elektron uit het atoom schiet zodat er dus ionen ontstaan van in ons geval ethanol. Alleen ik vroeg me af hoe die ionen er voor kunnen zorgen dat er sporen ontstaan. Aangezien ik dacht dat door de positieve lading, de atomen elkaar juist af zullen stoten in plaats van aan zullen trekken waardoor er druppeltjes ontstaan en dus sporen.
 
Dus mijn vraag luidt: ''Hoe kan het dat ioniserende straling ervoor zorgt dat er sporen ontstaan in een nevelvat?''
 
Met vriendelijke groet,
Joost

Berichten: 1.331

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

Begrijp ik het goed dat je denkt dat druppelvorming en ionisatie iets met elkaar te maken hebben? Want dat is dus niet zo.
Ionen kunnen negatief of positief zijn. En het is de interactie tussen de twee soorten die voor de ontlading en dus het lichtspoor zorgt. Specifieke druppelvorming is daar niet voor nodig want ionisatie effecten treden ook op in een gelijk verdeeld gas zoals in een neon lamp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

joost555 schreef:Dus mijn vraag luidt: ''Hoe kan het dat ioniserende straling ervoor zorgt dat er sporen ontstaan in een nevelvat?''
 

Ik denk dat het ion polaire moleculen uit de omgeving, zoals ethanol, aantrekt door elektrische influentie. De ethanol hoopt zich op rond het ion, en condenseert.

 

Wikipedia bevestigt dat het ion dampmolekulen aantrekt zodat lokaal de dampconcentratie toeneemt en condensatie optreedt. (klik)  "The alcohol vapor condenses around gaseous ion trails left behind by the ionizing particles. This occurs because alcohol and water molecules are polar, resulting in a net attractive force toward a nearby free charge." (klik)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

Hoe verloopt dan die interactie tussen de twee soorten die voor de ontlading en dus het lichtspoor zorgt?
 
Bladerunner schreef: Begrijp ik het goed dat je denkt dat druppelvorming en ionisatie iets met elkaar te maken hebben? Want dat is dus niet zo.
Ionen kunnen negatief of positief zijn. En het is de interactie tussen de twee soorten die voor de ontlading en dus het lichtspoor zorgt. Specifieke druppelvorming is daar niet voor nodig want ionisatie effecten treden ook op in een gelijk verdeeld gas zoals in een neon lamp.
jkien schreef:  

Ik denk dat het ion polaire moleculen uit de omgeving, zoals ethanol, aantrekt door elektrische influentie. De ethanol hoopt zich op rond het ion, en condenseert.

 

Wikipedia bevestigt dat het ion dampmoleculen aantrekt zodat lokaal de dampconcentratie toeneemt en condensatie optreedt. (klik)  "The alcohol vapor condenses around gaseous ion trails left behind by the ionizing particles. This occurs because alcohol and water molecules are polar, resulting in a net attractive force toward a nearby free charge." (klik)
Dit klinkt nu eigenlijk best logisch maar nog een reactie op mijn vraag wijst op iets anders toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

M.i geeft JKien de correcte uitleg.

Die alcoholdamp is zodanig gekoeld dat er maar heel weinig nodig is om het te laten condenseren. Een geringe concentratieverhoging is dan al voldoende om lokaal tot druppelvorming over te gaan. De door het energetische deeltje geioniseerde alcoholatomen trekken andere atomen aan en zijn zo de groeikernen voor de druppeltjes die bij een juiste belichting het zichtbare spoor vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

M.i geeft JKien de correcte uitleg.

Die alcoholdamp is zodanig gekoeld dat er maar heel weinig nodig is om het te laten condenseren. Een geringe concentratieverhoging is dan al voldoende om lokaal tot druppelvorming over te gaan. De door het energetische deeltje geioniseerde alcoholatomen trekken andere atomen aan en zijn zo de groeikernen voor de druppeltjes die bij een juiste belichting het zichtbare spoor vormen.

Hoe trekken die ionen elkaar dan aan? Want bij ioniserende straling is het toch zo dat een elektron wordt weggekaatst zodat het atoom positief wordt. Positieve geladen atomen stoten elkaar toch af?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Condensatiekernen in een nevelvat

Dat heeft JKien je al bericht:
This occurs because alcohol and water molecules are polar, resulting in a net attractive force toward a nearby free charge.

Reageer