Geschiedenis van polymeerchemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Geschiedenis van polymeerchemie

Hallo allemaal
 
Voor een opdracht van school moeten we een aantal vragen beantwoorden over de geschiedenis van het polymeerchemie.
We hebben natuurlijk op het internet opgezocht maar het is wel wat lastig om precieze informatie hierover te vinden, we moeten er ook een powerpoint bij maken en het presenteren.
 
Daarom vraag ik jullie chemie-genieën ( ;) ) om jullie hulp en eventuele hints zodat we de vragen correct kunnen beantwoorden.
Natuurlijk gaan we nog steeds ons best doen om zo veel mogelijk informatie op te zoeken.
 
Vragen:
 
  • Waarom doet men meer onderzoek naar polymeren dan naar metalen?
  • Hoe/ waarom is men de voorstelling van polymeren gaan vereenvoudigen?
  • Welke grondstoffen worden heden ten dage gebruikt bij het vervaardigen van kunststoffen?
 
 
Hartelijk bedankt als jullie mij zouden kunnen helpen!
 
Met vriendelijke groeten
RogerJr
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Geschiedenis van polymeerchemie

Allereerst: ik zie niet wat die drie vragen van doen hebben met "de geschiedenis van polymeerchemie".
 
Bovendien:
Waarom doet men meer onderzoek naar polymeren dan naar metalen?
Is dat werkelijk zo?
Er wordt wel degelijk veel onderzoek gedaan naar metaallegeringen om hun sterke bij hoge temperatuur, weerstand tegen vermoeiing en kruip, corrosiebestendigheid, et cetera, te verbeteren.
Onzinnige vraag naar mijn mening.
Hoe/waarom is men de voorstelling van polymeren gaan vereenvoudigen?
Ik heb geen idee wat met die vraag bedoeld wordt. Ook onzinnige vraag naar mijn mening.
Welke grondstoffen worden heden ten dage gebruikt bij het vervaardigen van kunststoffen?
Dat hangt af van het type polymeer wat gemaakt moet worden.
PE en PVC worden gemaakt met ethyleen, wat gemaakt wordt door het kraken van vooral nafta maar ook LPG of ethaan.
PP wordt gemaakt uit propyleen wat een belangrijk bijproduct is bij de productie van ethyleen in een kraker.
Butadieen uit zo'n kraker is een grondstof voor rubber.
Aromaten zoals benzeen, tolueen, xyleen, ethylbenzeen, styreen, zijn ook een belangrijke grondstof voor bepaalde polymeren. PS (piepschuim) is bijvoorbeeld een polymeer van styreen.
Die aromaten worden gemaakt uit aardoliefracties uit een raffinaderij of zware bijproducten uit een naftakraker die door verdere behandeling de gewenste grondstoffen opleveren.
 
En zo kunnen we nog wel even doorgaan want er zijn vele verschillende polymeren en dus vele verschillende grondstoffen.
 
Het internet staat vol met info over alle polymeren en hun grondstoffen, maar om echt goede info te vinden moet je natuurlijk wel in het Engels googlen.

Berichten: 3

Re: Geschiedenis van polymeerchemie

Bedankt voor het antwoorden.
 
 
 
Allereerst: ik zie niet wat die drie vragen van doen hebben met "de geschiedenis van polymeerchemie".
 
 
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb dit nochtans niet verzonnen, de vragen staan onder het onderdeel van de geschiedenis.
 
 
 
 
Ik heb geen idee wat met die vraag bedoeld wordt. Ook onzinnige vraag naar mijn mening.
 
 
Ik denk dat er hiermee bedoelt wordt dat de polymeren nu worden voorgesteld met  structuur- en zaagtandformules. Dus dat het ervoor een andere soort voorstelling had die ingewikkelder was. Ik ben hier ook niet heel zeker over.
 
 
 
Het internet staat vol met info over alle polymeren en hun grondstoffen, maar om echt goede info te vinden moet je natuurlijk wel in het Engels googlen.
 
Ik heb inderdaad wat meer informatie gevonden in het Engels, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Geschiedenis van polymeerchemie

Niet persé in het Engels, denk ik. Als ik in Google typ:
 
polymeerchemie geschiedenis
 
dan krijg ik 22.000 hits, en de eerste pagina laat al veelbelovende hits zien.
 
 
Als je het beperkt tot powerpoint bestanden, met
 
polymeerchemie geschiedenis file:ppt
 
dan zijn het er inderdaad veel minder. Maar de eerste hit geeft een leuke PPT over een geschiedenis van polymeren. Hier kun je inspiratie uit putten. Uiteraard nooit zo kopieren, want docenten trekken het na, en je wilt geen plagiaat plegen.
Probeer eens Engelstalige of Duitstalige termen..

Berichten: 3

Re: Geschiedenis van polymeerchemie

Back2Basics schreef: Niet persé in het Engels, denk ik. Als ik in Google typ:
 
polymeerchemie geschiedenis
 
dan krijg ik 22.000 hits, en de eerste pagina laat al veelbelovende hits zien.
 
 
Als je het beperkt tot powerpoint bestanden, met
 
polymeerchemie geschiedenis file:ppt
 
dan zijn het er inderdaad veel minder. Maar de eerste hit geeft een leuke PPT over een geschiedenis van polymeren. Hier kun je inspiratie uit putten. Uiteraard nooit zo kopieren, want docenten trekken het na, en je wilt geen plagiaat plegen.
Probeer eens Engelstalige of Duitstalige termen..
 
Er komt inderdaad veel informatie op, maar ik moet eigenlijk uitgebreide informatie geven over de 3 vragen.
 
 
  • Waarom doet men meer onderzoek naar polymeren dan naar metalen?
  • Welke grondstoffen worden heden ten dage gebruikt bij het vervaardigen van kunststoffen?
 
Op deze vragen heb ik al zeker veel informatie over gevonden. Ik zit alleen echter vast bij de vraag:
 
 
 
  • Hoe/ waarom is men de voorstelling van polymeren gaan vereenvoudigen?
 
Ik hoop dat iemand misschien hier een antwoord op heeft of eventuele hulpmiddelen? Ik kan het moeilijk op het internet vinden.
 
Aangezien het nu ook weekend is en de powerpoint tegen maandag al af moet, kan ik het niet aan mijn leerkracht vragen.
Zelfs als ik het zou kunnen vragen, zou ze toch iets zeggen van ''dat is u opdracht om het op te zoeken, niet de mijne''.
 
Toch bedankt.

Reageer