[scheikunde] Titerstellen melkzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 58

Titerstellen melkzuur

Hallo allemaal,
 
Op school zijn we bezig met een project i.v.m. de fermentatie van lactose tot melkzuur. Voor de proefjes van de opzuivering van het melkzuur zijn we bezig met onder andere een solventextractie en kristallisatie. Voor de simulatie maken we gebruik van een melkzuuroplossing (88%), maar aangezien dit een redelijk oude fles is weten we de precieze concentratie hier niet van. We hebben al geprobeerd om een volume melkzuur van de fles te titreren met NaOH maar dit geeft nogal uiteenlopende resultaten (73-79%). Het is erg belangrijk om de juiste concentraties te kennen aangezien we met specifieke hoeveelheden moeten werken.
 
Weet er iemand nog een andere manier om nauwkeurig de concentratie van het melkzuur te bepalen? 

Berichten: 772

Re: Titerstellen melkzuur

Als je tussen 73-79% bekomt, dan heb je amper 6% afwijking, wat niet veel is voor zuur-base titraties. Via titraties denk ik niet dat je nog veel nauwkeuriger kunt gaan. Met een potentiometrische zuur-base titratie kun je misschien nog nauwkeuriger gaan. Indien je echt zeer nauwkeurig wilt gaan, gebruik dan HPLC.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Titerstellen melkzuur

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 61

Re: Titerstellen melkzuur

Een HPLC is een oplossing maar dat vraagt dan eerst wat method ontwikkeling. Ik zou ervoor zorgen dat je titraties optimal zijn, werk identiek dus ook zelfde analyst dat het uitvoert om mogelijke fouten te vermijden. 6% verschil is idd niet weinig maar valt goed mee. Waarom maak je geen nieuwe oplossing melkzuur?

Reageer