Schijf laten draaien door motor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Schijf laten draaien door motor

Hallo allemaal,

Ik ben jullie hulp nodig bij mijn stageproject. Ik zal verdere details besparen, maar het gaat erom dan ik een as bevestigd aan een schijf wil laten draaien d.m.v. een motor. Deze schijf hoeft maar maximaal een halve omwenteling te maken (zie foto). Deze schijf zal enkele kilo's gaan wegen.
Afbeelding
Het is wel van belang dat de schijf in verschillende hoeken ingesteld kan worden (5 hoeken van 0 tot 180 graden bijvoorbeeld)  en dit het liefst met een afstandsbediening. Ik heb al gekeken naar buismotoren die o.a. voor rolluiken worden gebruikt.
Heeft iemand enig idee wat voor soort motor ik hiervoor kan gebruiken en hoe dit in z'n werk gaat?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Martijn 

p.s. andere ideeën om deze schijf op afstand te laten draaien zijn ook welkom. Zo heb ik bijvoorbeeld ook naar een oogwindwerk gekeken wat gebruikt wordt voor zonneschermen e.d.

Berichten: 12.262

Re: Schijf laten draaien door motor

Wat dacht je van een stappenmotor?
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Schijf laten draaien door motor

 
 
Beste Benm, bedankt voor je reactie, maar ik zit toch nog met een aantal vragen:
- Is een stappenmotor in te stellen op zelf gekozen hoeken (niet steeds dezelfde hoekvergroting per stap) ? 
 
stom, helemaal vergeten te zeggen maar nadat de schijf gedraaid is en op de juiste stand vast staat, komen er piekkrachten tot 700N op een touw dat rondom de balken zit. 
 
Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Schijf laten draaien door motor

Stappenmotoren zijn volledig vrij in te stellen. je hebt wel een sturing nodig.
Als je de aandrijving en de schijf van elkaar loskoppelt (via een aparte montage en lagering, enkel met een koppeling tussen beide delen) kun je met een klein vermogen dit toch bewerkstelligen.

Berichten: 4

Re: Schijf laten draaien door motor

Bedankt voor je antwoord, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.
Bedoel je een tandwieloverbrenging van de motor naar de as met draaischijf?
Dan komt er toch nog steeds veel kracht te staan op de motor en tandwielen?
 
Alvast bedankt,
 
Martijn 

Berichten: 12.262

Re: Schijf laten draaien door motor

Een stappenmotor is in te stellen per stap, maar meestal zijn dit tamelijk kleine stapjes (1 graad oid) dus kun je feitelijk iedere positie kiezen die je wilt. Het koppel van een stappenmotor is groot voor zijn omvang, dus als je ergens flink wat kracht achter wilt zetten zijn ze eigenlijk ideaal. 
 
Je hebt wel sturing nodig om zo'n motor te laten draaien, je moet er een puls doorheen sturen voor iedere stap. Als je ze wilt gebruiken als motor om continu te laten draaien heb je er een stukje electronica bij nodig, maar spectaculair moeilijk is dat bepaald niet. 
 
Overigens denk ik dat dit soort motoren vooral populair zijn geworden onder hobbyisten omdat ze veelvuldig in printers werden gebruikt en die massaal gratis van de schroot werden geraapt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Schijf laten draaien door motor

Martijn94 schreef: Bedankt voor je antwoord, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt.
Bedoel je een tandwieloverbrenging van de motor naar de as met draaischijf?
Dan komt er toch nog steeds veel kracht te staan op de motor en tandwielen?
 
Alvast bedankt,
 
Martijn 
 
Ik bedoel om die schijf apart te monteren en te lageren, zodat die alle krachten kan reageren, en dan de uitgaande as van de motor daaraan koppelen.
 
Benm schreef: Een stappenmotor is in te stellen per stap, maar meestal zijn dit tamelijk kleine stapjes (1 graad oid) dus kun je feitelijk iedere positie kiezen die je wilt. 
 
Een standaard stappenmotor geeft (en werkt op) 200 of 400 pulsen per omwenteling, maar ze bestaan in vele kleinere opdelingen ook.

Berichten: 4

Re: Schijf laten draaien door motor

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
 
Het enige wat mij nog niet duidelijk is, is hoe ik de as van de motor aan de schijf kan koppelen zonder dat deze belast wordt?
Zou je hier misschien een tekening van kunnen maken om dit te verduidelijken?
 
Alvast bedankt,
 
Martijn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Schijf laten draaien door motor

Denk aan een fiets: de trappers zijn de motor, de as van het achterwiel reageert de opwaartse kracht die de grond op het wiel uitoefent (en ook de krachten die op de as komen via de ketting). In dit systeem is de as apart gelagerd van de motor, en kun je dus met een uitgaande as van de motor werken die veel kleiner mag zijn dan indien het achterwiel er ook direct op zou staan..

Berichten: 12.262

Re: Schijf laten draaien door motor

Ik denk niet dat het nodig is om hier alles apart te lageren - als je 1 goede lager hebt waar de zware schijf aan een as doorheen steekt, kun je rechtstreeks de motor op die as monteren, mits je de motor zelf een beetje flexibel monteert ivm mogelijke speling in de lager. 
Victory through technology

Reageer