[natuurkunde] Richting wrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 85

Richting wrijving

Bij de voorgaande problemen was het altijd duidelijk in welke richting de wrijvingskracht georiënteerd is. Ik nam telkens aan: in de tegengestelde richting van de beweging die het voorwerp net niet maakt. 
 
Maar hieronder is dat anders:
4.PNG
4.PNG (15.79 KiB) 335 keer bekeken
3.PNG
3.PNG (32.99 KiB) 335 keer bekeken
 
De zwaartekracht zorgt ervoor dat de cilinder omlaag wil, lijkt me...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Richting wrijving

Wout99 schreef:  Ik nam telkens aan: in de tegengestelde richting van de beweging die het voorwerp net niet maakt. 
 
 
da's een correcte aanname. maar er zijn hier drie punten waar oppervlakken in contact staan met elkaar, en dus ook drie wrijvingskrachten. 
 
Uit je tweede schets word ik geen wijs: Ik zie daar twee krachten FA en FB getekend, geen idee welke krachten dat moet voorstellen? zijn dat die bedoelde wrijvingskrachten? En ik vermoed twee normaalkrachten(?) NA en NB.
 
 
Wout99 schreef: De zwaartekracht zorgt ervoor dat de cilinder omlaag wil, lijkt me...
Ja, maar da's niet alles. denk even in extremen, met dat papiertje (?)  waaraan in richting P wordt getrokken in punt B vastgeniet op dat bolletje (extreme wrijvingskracht). Welke beweging wil de cilinder gaan maken? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 85

Re: Richting wrijving

Ah ja, ik zie het. Maar waarom is Fook omlaag?
 
Dat zijn inderdaad de wrijvings- en normaalkrachten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Richting wrijving

Wout99 schreef:  waarom is Fook omlaag?
 
 
Jan van de Velde schreef: denk even in extremen, met dat papiertje (?)  waaraan in richting P wordt getrokken in punt B vastgeniet op dat bolletje (extreme wrijvingskracht). Welke beweging wil de cilinder gaan maken? 
 
pijl.PNG
pijl.PNG (2.44 KiB) 329 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 85

Re: Richting wrijving

Bedankt, zo is het duidelijk  :D

Reageer