Gu14 12v naar 230v

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Gu14 12v naar 230v

Ik heb in mijn huis in een hoop ruimtes inbouw spots met GU14 fitting. Op dit moment zit er een transformator tussen en 12v lampen. Ik zit er aan te denken om ze te vervangen met 230V ledlampen. Mijn plan was om simpelweg de transformator er tussenuit te halen. Kan dit kwaad?
 
Het enige probleem wat ik kon bedenken is dat de gebruikte kabels officieel niet bedoeld zijn voor 230 volt. Echter gaat er met de led lampen nog minder vermogen door de kabels als nu (3w per lamp ipv 20w). Zie ik iets over het hoofd?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gu14 12v naar 230v

Het gaat niet alleen om het vermogen, maar ook om de spanning. Zijn de kabels toegelaten voor 230V? En ook, zijn de fittingen geschikt voor 230V?

Berichten: 13

Re: Gu14 12v naar 230v

Ik zal vanavond eens kijken of ik er wat aan kan zien. 
 
Ik kan me voorstellen dat een bepaald soort kabel alleen maar gecertificeerd is tot een bepaalde spanning, maar of het ook echt kwaad kan?
 
Ik heb ondertussen op het internet gevonden dat een te hoge spanning door een kabel te veel verlies op kan leveren. Echter hebben we het over kabellengtes van een meter of 2, een voltage van 230V en een vermogen van 4/230=0.017A. Ik kan me niet voorstellen dat het hiervoor een probleem vormt.
 
Overigens is de veilige oplossing natuurlijk nieuwe fittingen te kopen, de armaturen kunnen dan blijven zitten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Gu14 12v naar 230v

Verlies wordt bepaald door de draaddoorsnede. Het gaat hier om de spanningsbestendigheid, anders gezegd de isolatiedikte. Ook de uitvoering van de kabel doet er toe. Als die de vorm heeft van een z.g. tweelingsnoer, dan mag je het in ieder geval niet voor 230V gebruiken. 

Berichten: 12.262

Re: Gu14 12v naar 230v

De stroom wordt inderdaad fors lager, dus te dun zullen de kabels niet zijn. Vraag is meer of de isolatie dik genoeg is, zowel van de draden als die in de fittingen. Ik kan me ergens voorstellen dat dat niet het geval is, iets voor 12 volt ga je niet isoleren op het niveau vereist voor 230 volt. Niet dat het dan per se mis gaat, maar zaken voor netspanning moeten een forse spanning kunnen isoleren tussen het lichtnet en aanraakbare delen en dergelijke. 
Victory through technology

Reageer