[natuurkunde] Oefening calorimeter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Oefening calorimeter

Ik heb een vraagje over een oefening met een calorimeter.
 
De opgave: "Bij een meting gebruiken we een calorimeter met een warmtecapaciteit van 84.0 J/K. Hij bevat 100 g water van 20°C. Hoeveel water moeten we uit de kolf verdampen om de eindtemperatuur in de calorimeter op 50.0°C te brengen?"
 
Hierbij heb ik dus eerst de warmte berekent nodig om van 20°C naar 50°C te gaan met het water en met de calorimeter. Dan had ik de warmte berekent om het water van 20°C naar 100°C te laten gaan + te laten verdampen. Dit zijn dus vier warmte's, maar uiteindelijk versta ik niet hoe we zonder warmte toe te voegen, de eindtemperatuur in de calorimeter te verhogen. Is het correct om te zeggen dat Q1+Q2+Q3+Q4=0? Ik heb dit al uitgerekend en dan kwam ik uit dat we ongeveer 6 gram moeten verdampen, maar eigenlijk was dit meer een gok, want ik versta niet hoe dit zou kunnen.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Oefening calorimeter

De opgave: "Bij een meting gebruiken we een calorimeter met een warmtecapaciteit van 84.0 J/K. Hij bevat 100 g water van 20°C. Hoeveel water moeten we uit de kolf verdampen om de eindtemperatuur in de calorimeter op 50.0°C te brengen?"
Als dat de gehele exacte tekst van de opgave is dan zie ik niet hoe dit opgelost kan worden.

Berichten: 37

Re: Oefening calorimeter

Dit is inderdaad de volledige opgave. Zelf zie ik dus ook niet in hoe dit opgelost kan worden... Iemand nog een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Oefening calorimeter

Wat wordt hier precies met de kolf bedoeld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oefening calorimeter

Veronderstel eens dat er x g water verdampt, dan blijft er 100-x g water over. De verdampingswarmte van water is 2,26 kJ/g en de soortelijke warmte van water is 4,18 J/g·°C. Wat is de benodigde hoeveelheid warmte om de caloriemeter en het water dat overblijft in de caloriemeter 30°C in temperatuur te laten stijgen? Wat is dus de benodigde hoeveelheid warmte om x g water te verdampen, dus wat is het aantal gram verdampt water?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Oefening calorimeter

mathfreak schreef: Wat is de benodigde hoeveelheid warmte om de caloriemeter en het water dat overblijft in de caloriemeter 
Daarmee suggereer je dat je water opwarmt IN die caloriemeter, en daarbij de damp laat ontsnappen.
Dat is dan wel een heel speciaal proefje, waar overigens niet  aan te rekenen valt. Als je het heel langzaam opwarmt zal er beduidend meer water verdampen dan wanneer je dat snel doet: doe het rustig aan en je calorimeter dampt helemaal droog zonder dat de 50°C ooit bereikt wordt. Verder, de verdampingssnelheid is afhankelijk van allerlei factoren boven het wateroppervlak, de belangrijkste wel hoe turbulent de lucht boven het oppervlak is en hoe snel die wordt afgevoerd. En dan ben je niet alleen water aan het verdampen maar tevens een onbekende hoeveelheid passerende lucht aan het opwarmen. En wat is dan nog de zin van het geheel in een calorimeter te laten plaatsvinden? 
 
Door water alleen te laten verdampen gaat de temperatuur niet omhoog maar omlaag. De vraag hoeveel water er moet verdampen om van 20°C naar 50°C te gaan is dus idioot.
 
Ik kan er niks anders van maken dan een opdrachttekst waarmee ergens onderweg iets goed mis is gegaan. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer