[economie] break-even analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

break-even analyse

Dag iedereen,
 
Ik ben op dit moment bezig met een korte oefenopgave betreft de break-even analyse. 
 
 
Via de digitale omgeving van mijn school ben ik nu enkele oefenopgaven aan het maken, maar deze oefenvraag heb ik steeds fout.. ik heb het even uitgetypt..
 
Openbare aanbesteding:
Het schoonmaakbedrijf Arendama heeft inmiddels geduchte concurrentie in de regio gekregen. Voor de komende 3 jaar hoopt hij het contract met het ziekenhuis Hospitalitis voor elkaar te krijgen. Echter heeft het ziekenhuis besloten om dit 3-jarig contract middels een openbare aanbesteding te gunnen aan het schoonmaakbedrijf die deze dienst tegen de laagste prijs aanbiedt. De directie van Arendama heeft een speciale vergadering ingelast om te bepalen welk bod zij gaan uitbrengen op het contract van ziekenhuis Irene.
 
--
 
Informatie:

Loonkosten schoonmaker = 8 euro per uur, na volgend jaar stijgt dit met 2 euro per uut

Na 3 jaar willen we een bruto winst aan deze opdracht verhouden van 31.845 euro per jaar

Er is berekend dat er in totaal 397 uur per week nodig is om het ziekenhuis schoon te houden.

Contante kosten 167.065 euro PER JAAR. Variabele kosten voor schoonmaakmiddelen zijn 6377 euro per maand

--

(1. Wat is het break even point? 
 
 
 
Mijn berekening:
Contante kosten: 167.065 * 3 = 501,195 euro
 
Variabele kosten: 6377 * 12 * 3 = 229,572 euro
 
397*52 *2 = 41,288 uren  * 8 = 330,304 euro krijgen ze
397* 52 * 10 = 206,440 euro
-------
536,744 euro krijg je binnen
 
501,195 
__________         =  1,63 * 100 = 163.
536,744 - 229,572 
 
 
(2. Wat is de veiligheidsmarge
 
-
 
Opdracht 1 is blijkbaar fout, maar de omgeving laat hier geen antwoord zien. En de docent reageert zoals gewoonlijk traag, vandaar dat ik jullie even inschakel en ook zeker omdat ik een tentamen hierover heb volgende week.  

Hebben jullie enig idee?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: break-even analyse

Ik heb niet alles doorgerekend, maar klopt het dat je in je berekening de kosten voor het uurloon van de schoonmaker voor zowel komend jaar als de twee jaar daarna met dezelfde waarden hebt gerekend? Dus 8, 8 en 8 euro, in plaats van 8 en 10, en 10 euro?

Berichten: 3

Re: break-even analyse

Back2Basics schreef: Ik heb niet alles doorgerekend, maar klopt het dat je in je berekening de kosten voor het uurloon van de schoonmaker voor zowel komend jaar als de twee jaar daarna met dezelfde waarden hebt gerekend? Dus 8, 8 en 8 euro, in plaats van 8 en 10, en 10 euro?
Jazeker

Berichten: 3

Re: break-even analyse

oh ik heb 8 8 10 gedaan, maar dan nog is het antwoord fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: break-even analyse

Je neemt de totale verkoopprijs en totale variabele kosten, terwijl je die juist per product moet nemen. 
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer