maximaal vermogen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

maximaal vermogen

Goedendag,
Is snel in te zien of een weerstand van 1,8kΩ /1/4 Watt heel blijft op de periodieke spanning
periodieke spanning.jpg
periodieke spanning.jpg (4.25 KiB) 883 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maximaal vermogen

Hoe relevant het momentane vermogen is hangt af van τ en T. Als de weerstand bij een tijdelijk te hoog momentaan vermogen de tijd krijgt om door te branden helpt het niet meer dat daar een lange periode op volgt waarin het vermogen ruim onder het maximaal toelaatbare ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Bedoel je dat touw bekend moet zijn om het vermogen te bepalen?.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maximaal vermogen

ukster schreef: Bedoel je dat T en touw beide bekend moeten zijn om het vermogen te bepalen?.
 
Het gaat erom hoe lang de weerstand overbelast wordt, en of die dat aankan. En dat hangt mede van T (of τ) af. 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Ik ben van mening dat de waarde van T en tau niets uitmaakt op het gedissipeerde vermogen in de weerstand R., maar wel de de verhouding ertussen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: maximaal vermogen

Als je tau schrijft in plaats van touw wordt het iets begrijpelijker. ;) 
 
Maar zoals Puntje zegt, de periodetijd is belangrijk. Een weerstand kan wel iets overbelast worden gedurende enkele minuten, maar als het langer duurt gaat hij toch roken. En als je hem b.v. een factor 10 overbelast kan het in een paar seconden gebeurd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Maar ik ziet niet waarom de periodetijd een bepalende factor is voor de effectieve waarde van de spanning over een aantal perioden; en deze bepaald het gemiddelde vermogen in de belasting over lange tijd.
.
periodetijd.jpg
periodetijd.jpg (29.4 KiB) 881 keer bekeken
maar ik begrijp je standpunt van een te hoog momentaan vermogen in het begin, als de periodetijd heel erg lang is.
Laten we aannemen dat de weerstand dit overleeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maximaal vermogen

ukster schreef:Maar ik ziet niet waarom de periodetijd een bepalende factor is voor de effectieve waarde van de spanning; en deze bepaald het vermogen in de belasting.
 
Nee - de effectieve spanning bepaalt slechts het gemiddelde vermogen in de weerstand. Als ik een weerstand een uur zwaar overbelast tot de vlammen eruit slaan en ik die weerstand daarna een jaar lang onbelast in een laatje laat liggen kan het heel goed zijn dat de effectieve spanning over de totale periode genomen ruim onder het toelaatbare maximum blijft, maar die weerstand is dan wel naar zijn grootje!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Je hebt helemaal gelijk, maar laten we ons dan concentreren op dit gemiddelde vermogen.
overleeft de weerstand dat of niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: maximaal vermogen

Dat gemiddeld vermogen bereken je als volgt: 
-de spanningsvorm kwadrateren.
-van die nieuwe vorm bepaal je het gemiddelde
-dat gemiddelde deel je door de weerstandwaarde en dat levert je het gemiddelde vermogen.
 
Zal je zelf moeten doen want ik ben niet zo sterk in wiskunde met e-machten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: maximaal vermogen

Officieel gaat dat met een integraal, maar je kunt het ook schatten door de grafiek op ruitjespapier te tekenen.
 
Is wel te doen maar ik heb daar zelf nu geen tijd voor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: maximaal vermogen

Ik heb net een poging gedaan om het op ruitjespapier te bepalen. Resultaat is 0,36 watt.
Even afwachten tot iemand het echt uitrekent en dan kijken of ik er erg ver naast zit

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Het aantal meetpunten bepaald de nauwkeurigheid,zeker bij sterke niet lineaire vormen zoals hier.
Alleen integratie over de periodetijd geeft het werkelijke gemiddelde vermogen.
Ik heb er maar eens een computersimulatie op los gelaten,met resultaat 0,23W
De weerstand (max 1/4W) zou dit maar net overleven. 
gemiddelde vermogen.jpg
gemiddelde vermogen.jpg (57.13 KiB) 879 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: maximaal vermogen

Welk algoritme gebruik je om de vermogenscurve te bepalen?
Als het werkelijk 0,23W is moet de weerstand dit makkelijk overleven. Die is geschikt voor 0,25W en dat mag hij continu hebben, mits hij zijn warmte goed kwijt kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: maximaal vermogen

Ik gebruik hiervoor het simulatieprogramma Microcap.
Een prima werkende demoversie is op de site van Microcap te downloaden.(MC11)
Hierin geef je aan wat je wilt laten plotten. (spanning, stroom, vermogen etc.)
Ik neem aan dat de numerieke rekenalgoritmes in dit programma voldoende nauwkeurigheid opleveren. 

Reageer