"Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 38

"Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Het verschijnsel waar ik het over heb gaat ongetwijfeld ook over chemie, maar goed, vraag me niet hoe ik op het idee kom, maar een kopje met geconcentreerde melk was overgekookt op het glazen rotatiebord en ik was nieuwschierig wat er zou gebeuren als ik die gemorste melk zou laten drogen, of het residu dan warmte uit die microgolven zou  blijven absorberen of niet meer, net zoals glas niet heet wordt in de magnetron.
 
 Het veranderde wel degelijk, nadat het donker verkleurd was ontstonden er electrische verschijnselen op dat bord. Vonkachtge verschijnselen  die als het ware in dat verkolende medium ontstonden. Omdat ik weet dat er koolstofverbindingen zijn die kunnen geleiden verklaarde ik die vonkige verschijnselen met iets electrisch. ook omsat ik ooit servies met metalige verfraaiingen "gouden" randje e.d. per abuis in de magnetron gezet had. en deze oplichtingen lijken daar erg veel op.
Ook nu is het zo, dat ik als ik de magnetron aanzette nadat het bord geheel was afgekoeld, deze verschijnselen in de zwartige restjes ontstondenn, terwijl het bord niet noemenswaardig opwarmt.
 
Wat nog vreemder is, is dat er ook hele rare vlammen bij die vonken begonnen die zich vervolgens richting het dak van deze magnetron verplaatsten, en daar een beetje rondhingen. Niet op een manier die je zou verwachten als get om een gewone chemische verbranding zou gaan, dan zou je iets veel explosievers verwachten, mocht er daar een brandbaar mengsel van koolwaterstoffen en zuurstof zijn. of de vlam zou zich bij de bron van de brandstof bevinden. Het lijkt er heel erg op dat er iets verbrandt, maar ook dat er iets gassigs regeert op de electromagnetische golven in die magnetron.
 
Het is erg fascinerend, juist omdat die "vlammen" er nogal gecontroleerd uitzien, danst een beetje als noorderlicht.
Ook was het zo dat de plek waar die vlammen zich ophielden niet erg logisch leek voor een gewone chemische reactie,de "vlammen" direct weg waren als de magnetron uitgezet werd, en de binnenkant van de magnetron niet erg warm geworden was na dit gebeuren.

Berichten: 12.262

Re: "Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Het zijn geen vlammen zoals die van een kaars, maar plasma. Plasma geleidt electriciteit, en neemt daarmee energie af van de magnetron waardoor het nog heter wordt. Hoe het begint is nogal variabel, dat kan gewoon een geleidend materiaal zijn dat opwarmt door de microgolven, maar zodra de lucht ioniseert kun je het blijven heetstoken met de magnetron.
 
Let wel dat dit soort experimenten best gevaarlijk zijn: je zult er waarschijnlijk de magnetron mee kapot maken, en er is een behoorlijk risico op brand en dergelijke. Mocht je het proberen doe het dan vooral buiten, met een afgedankte magnetron, een snoer waarmee je op veilige afstand de stroom kun afschakelen, en ik zou maar een brandblusser bij de hand houden ook ;)
Victory through technology

Berichten: 38

Re: "Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Dank, ik dacht inderdaad zoiets, als een soort plasma, ik dacht ook aan gasmoleculen die de energie van de microgolven oppakten, maar dan zou waterdamp ook verhit raken, maar dat lijkt me niet direct het geval. Ik ben inderdaad niet van plan om het experiment direct te herhalen, ook omdat het residu van die geconcentreerde melk enige tijd vraagt om zich (biologisch) te laten verwijderen.

Berichten: 12.262

Re: "Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Denk dat er genoeg filmpjes op youtube staan om het niet zelf te hoeven testen ;)
 
Maar het verschil tussen waterdamp en plasma is vooral dat het laatste vrije electronen heeft en daardoor electrisch geleidend is. Hierdoor blijft het heet door continu toevoer van energie door de magnetron, terwijl het die als licht en warmte ook weer  uitstraalt. 
Victory through technology

Berichten: 38

Re: "Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Grappig hoor, al die mensen die thuis leuke dingen doen om je vervolgens te vertellen dat je het niet thuis moet proberen, ;)  Ik heb nu  ook de chemische kant van de zaak eens een beetje onderzocht alles wat heet genoeg wordt om een beetje gas te ioniseren doet het truukje wel lijkt het.
 
Een half  ijscostokje doet niks, een brandend peukje geeft direct resultaat, een gedoofd peukje doet het ook, een sjekkie dat nooit gebrand heeft doet weer helemaal niks. Een enigszins geblakerd ijscostokje begint ook snel te vonken. Verkoolde dingen worden dus heet in de magnetron. Cellulose niet, geconcentreerde melk bevat kennelijk voldoende polaire moleculen om heet genoeg te worden om te verkolen.  Boeiend. :)

Berichten: 12.262

Re: "Bolblixem of noorderlicht in magnetron door verhitting gecondenseerde melk.

Tja, ik bedoel meer proberen op eigen risico ;)
 
Een goeie ontstekingsbron voor plasma in een magnetron is een waxinelichtje of iets dergelijks, het vlammetje is geioniseerd genoeg om direct flink wat microgolven te absorberen met een aardige bol plasma als gevolg. 
 
Als je toevallig een magnetron hebt die je wilt weggooien kun je het prima proberen natuurlijk, het voornaamste probleem is dat de magnetron defect kan raken en/of dusdanig smerig dat je er nooit meer eten in wilt bereiden. Maar in het ergste geval vliegt het hele ding in brand, en dan is het toch wel handig als je het buiten doet. 
 
Wat ik wel eens als experiment heb gezien is het plasma 'vangen' onder een glazen kom (slakom, zoiets) waardoor het niet opstijgt tegen de bovenwand van de oven. Op die manier kun je het redelijk lang in stand houden, al gaat die kom er op een gegeven moment wel aan - barsten is mogelijk, maar zo niet smelt het glas uiteindelijk... en gesmolten glas is dan weer een geleider die prima microgolven absorbeert.  
Victory through technology

Reageer