[overig] Opdracht voor het vak maatschappijleer.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Opdracht voor het vak maatschappijleer.

Voor een praktische opdracht van maatschappijleer heb ik een gemeenteraadsvergadering bezocht. Bij deze opdracht moeten we een aantal vragen beantwoorden over deze vergadering. Verder moet ik 2 personen interviewen met de volgende vraag. 
 
Er wordt van de gemeentepolitiek gezegd dat deze dicht bij de burger staat. Waarom vinden mensen dat? En hoe denk jij daarover? Motiveer je antwoord. interview tenminste 2 personen. Voeg deze interviews toe.
 
Zou iemand zo vrij willen zijn om zijn of haar mening te uiten hierover? Vinden jullie dat de burger daadwerkelijk genoeg invloed heeft op het bestuur in zijn eigen gemeente? 
 
​Alvast harstikke bedankt. 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Opdracht voor het vak maatschappijleer.

Als je een reactie van een oud-gemeenteraadslid kunt gebruiken, wil ik wel mijn bijdrage leveren. Dat wordt dan pas morgen of overmorgen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3

Re: Opdracht voor het vak maatschappijleer.

Is prima. Ik heb nog alle tijd. Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Opdracht voor het vak maatschappijleer.

Zoals beloofd, hieronder mijn bijdrage. Ik ben oud-raadslid voor een liberale partij in een dorp met nu 60.000 inwoners (vanwege gemeentelijke herindeling) en toen zo'n 40.000 inwoners. Let wel, dit is mijn persoonlijke mening, niet van een partij of een andere instantie.
 
Doordat de gemeenteraadsleden vaker een goede communicatie en uitwisseling hebben met de bevolking en organisaties, staan ze dichter bij de burger, waarmee ik bedoel dat ze meer begrip (kunnen) hebben voor wat er leeft onder de bevolking. Raadsleden zijn immers vrijwilligers met een vaste baan, die vaak vanuit hun betrokkenheid bij zaken die in hun nabije omgeving plaatsvinden, lid zijn geworden van een politieke partij. Deze partij sluit dan het beste aan bij hun wensen en ideeën. De gemeenteraad is vaker een betere afspiegeling van de samenleving, waarbij niet alleen opleiding maar ook ervaring een criterium is.
 
Als deze mensen dan gekozen zijn in de gemeenteraad, dan hebben ze nog steeds hun eigen netwerk, maar ook een politiek netwerk waardoor maatschappelijke problemen met deze achterban besproken kunnen worden. Op deze manier kan iedere burger die dat wil meepraten via bijvoorbeeld burgerinitiatieven, gesprekken met de achterban, een door het raadslid te raadplegen deskundige groep burgers die zo een gewogen oordeel kunnen uitbrengen over het gemeentelijke beleid.  
 
Als burgers door de gemeenteraad(sleden) op deze manier worden betrokken bij de besluitvorming over hun wijk, krijgen zij meer vertrouwen in de politiek en leggen ze zich ook wat vaker neer bij besluiten die gemotiveerd worden genomen, ondanks dat zij het daar aanvankelijk niet mee eens waren. Dit komt doordat er overleg is geweest en zij de achtergrond van het besluit beter begrijpen.
 
Er is op deze manier wat meer openheid, burgers worden in een vroeger stadium geraadpleegd. Er worden bijeenkomsten voor ze belegd. Of de bevolking hier ook aan wil deelnemen doet niets af aan de kansen die hun worden geboden om inspraak te plegen.
 
Wel is nodig dat er meer burgers gaan stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen omdat alleen op die manier een goede afspiegeling van de bevolking gegarandeerd kan worden.
 
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer