Galvanische corrosie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

Galvanische corrosie

Beste mensen,
 
Ik heb een hobby project in gedachten waarbij ik het koude toevoerwater van de douche laat verwarmen met het afvoerwater. Ik wil hiervoor een binnenbuis van koper en een RVS 304 of 316 buitenbuis gebruiken. Gaat dit goed met oog op de galvanische werking tussen deze twee materialen?
 
Sibrou

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Galvanische corrosie

in hoeverre de galvanische werking een rol speelt, weet ik niet.
 
Ik weet wel dat jouw projectje verdomd lastig zal zijn om in elkaar te sleutelen, terwijl er bijna kant en klare oplossingen op de markt liggen
https://www.warmteservice.nl/Huis-&-Gereedschap/Warmteterugwinunit/Douche-WTW/c/219
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: Galvanische corrosie

ArcherBarry schreef: in hoeverre de galvanische werking een rol speelt, weet ik niet.
 
Ik weet wel dat jouw projectje verdomd lastig zal zijn om in elkaar te sleutelen, terwijl er bijna kant en klare oplossingen op de markt liggen
https://www.warmteservice.nl/Huis-&-Gereedschap/Warmteterugwinunit/Douche-WTW/c/219
Beste Barry,
 
Ik ben op de hoogte van wat er op de markt te verkrijgen is. Echter staan de prijzen me niet erg aan. Met het gereedschap dat is tot mijn beschikking heb moet ik zelf een heel eind kunnen komen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Galvanische corrosie

Waarom wil je zo nodig twee verschillende metalen gebruiken voor binnen- en buitenbuis?

Berichten: 6

Re: Galvanische corrosie

Pinokkio schreef: Waarom wil je zo nodig twee verschillende metalen gebruiken voor binnen- en buitenbuis?
Beste Pinokkio,
 
Dat komt het beste uit met standaard buisafmetingen. Daarbij zijn de warmteoverdrachtscoëfficienten zo het gunstigst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Galvanische corrosie

Opmerking moderator

gebruik svp de reply optie en niet de citaat optie om een antwoord te geven. Onnodig citeren wordt als zeer storend ervaren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Galvanische corrosie

De warmtedoorgangscoefficient (U-waarde) van zo'n wtw zal voornamelijk bepaald worden door de warmteoverdrachtscoefficient van het afvalwater in de binnenbuis.
Het materiaal van de binnenbuis heeft geen merkbare invloed op de U-waarde, zolang het een metaal is.

Berichten: 6

Re: Galvanische corrosie

Pinokkio,
 
Om niet al te ver te gaan buiten de scope; het materiaal van de "tussenbuis" is wel degelijk van belang. Onder andere geleiding door dit materiaal bepaalt het overdraagbare vermogen. Zeker niet verwaarloosbaar!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Galvanische corrosie

Dat is een typische lekendenkfout. Het maakt voor de U-waarde niet uit of je een koperen of RVS of ander metaal als binnenbuis gebruikt. De warmteweerstand van die metalen pijpwand is nihil.
 
De U-waarde wordt vooral bepaald door de warmteoverdrachtscoefficient (filmcoefficient) van het afvalwater, en in mindere mate door die van het sneller stromende leidingwater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_transfer_coefficient
 
Doe dus niet onnodig moeilijk en neem hetzelfde metaal voor beide buizen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Galvanische corrosie

sibrou schreef: Dat komt het beste uit met standaard buisafmetingen.
Wat voor afmetingen had je dan in gedachten? 
Kan je voor de buitenbuis geen kunststof gebruiken?

Berichten: 12.262

Re: Galvanische corrosie

Dat laatste lijkt me ook meest logisch - voor afvoerleidingen wordt over het algemeen toch al plastic gebruikt.
 
Voor de aanvoerleiding lijkt me koper het meest logisch gezien de meeste waterleidingen van koper zijn. 
 
Het materiaal maakt denk ik weinig uit qua warmteoverdracht, maar het oppervlak wel - wellicht werkt het het beste als je een spiraal maakt van de koperen leiding, zodat het geheel niet idioot groot hoeft te zijn om goed te werken. Overigens zou ik wel even kijken naar hoeveel besparing in energie je zit gaat opleveren, afvoerwater van een douche is zelden warmer dan een graad of 40, en als je aanvoerwater al 20 graden oid is is de potentiele besparing beperkt. 
 
Je kan natuurlijk, zeker in de winter, veel kouder aanvoerwater hebben, dat hangt er ook vanaf hoe de leidingen door je huis (of evt flatgebouw oid) lopen. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Galvanische corrosie

Heb even snel gerekend, met deze wantdikte is het materiaal is inderdaad minder belangrijk dan dat ik dacht. Kunststof zou in principe kunnen, alleen de voorkeur gaat uit naar een metaal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Galvanische corrosie

Maar dan blijft voor mij de vraag: waarom kan de buitenbuis niet van koper zijn?

Berichten: 6

Re: Galvanische corrosie

De spleetmaat is belangrijk, de wanddikte is belangrijk en de binnendiameter van de binnenbuis is belangrijk. Deze combinatie komt met standaard handelsmaten niet mooi uit. Met combo RVS en koper wel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Galvanische corrosie

De spleetbreedte is inderdaad van invloed op de U-waarde, maar de binnendiameter van de binnenpijp komt echt niet op enige millimeters aan.
 
Voor zover ik kan nagaan is de spleetbreedte bij een koperen Q-Blue QB1-21 ongeveer 1,7 mm. Hun binnenbuis heeft een uitwendige diameter van 50 mm, inwendig zal dat 46 of 47 mm zijn.
 
Maar het is echt niet zo dat het niet werkt met iets andere diameters of wanddiktes. De U-waarde zal dan iets anders zijn en je hebt een wat andere lengte nodig voor hetzelfde rendement.

Reageer