Springen naar inhoud

bandenspanning bij lage temperaturen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 12:12

Autobanden worden vaak op spanning gebracht in een verwarmde garage. Hoe om te gaan bij oppompen buiten (thuis, bij de benzinepomp) bij lage buitentemperatuur?

-1- ervanuit gaan dat de adviesspanning wordt gegeven voor een temperatuur van 20 graden en voor elke 10 graden ongeveer 0,1 bar lager oppompen?  

-2- de banden ook bij -10 graden gewoon oppompen tot de adviesspanning?  

 

Ik ga uit van koude banden, nog niet mee gereden.


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

ArcherBarry

    ArcherBarry


  • >1k berichten
  • 4178 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2017 - 12:25

Ik zal de banden oppompen tot de adviesspanning. Ikzelf pomp de banden zelfs nog wat harder op, ongeveer 0,4 bar boven advies spanning, dit omdat de auto dan minder benzine verbruikt. En alsnog zit ik een volle bar onder de maximale spanning van mijn banden.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

#3

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 14:14

Autobanden worden vaak op spanning gebracht in een verwarmde garage. Hoe om te gaan bij oppompen buiten (thuis, bij de benzinepomp) bij lage buitentemperatuur?

-1- ervanuit gaan dat de adviesspanning wordt gegeven voor een temperatuur van 20 graden en voor elke 10 graden ongeveer 0,1 bar lager oppompen?  

-2- de banden ook bij -10 graden gewoon oppompen tot de adviesspanning?  

 

Ik ga uit van koude banden, nog niet mee gereden.

0,4 bar, das best een hoop, bijna 20%. Verdwijnt je brandstofbesparing niet door een snellere bandenslijtage? Ik meen eens te hebben gelezen dat (te) harde banden met name in het midden van het loopvlak slijten. Ik kan me voorstellen dat een band die asymetrisch slijt eerder aan vervanging toe is.


#4

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9960 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2017 - 15:48

Dat zou inderdaad kunnen, en je hebt met harde banden ook minder grip - normaliter niet zo'n probleem, maar in de winter met glad wegdek, sneeuw en dergelijke mogelijk wel. 

 

De aanbevolen druk door de fabrikant is voor maximaal rijcomfort. Met hardere banden voel je meer van het wegdek. 

 

Wat benzineverbruik betreft hangt het er ook wel vanaf waar je rijdt, of beter, hoe snel en hoe constant. Bij hoge constante snelheden, zeg maar lange stukken snelweg, is de hoofdmoot van het verbruik nodig om luchtweerstand te overkomen. Bij lagere snelheid en veel sturen speelt rolweerstand van de banden een grotere rol. 

Victory through technology

#5

WillemB

    WillemB


  • >250 berichten
  • 341 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 16:31

Volgens mij maakt het niet veel uit, volgens de gaswet zijn het volume en temperatuur evenredig,

dus van 0 naar 30 oC =>, is van 273 naar 303 oKelvin, dat is een toename van slechts 10 % van het volume.

Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.

En wie haast heeft moet langzamer lopen.


#6

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9960 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2017 - 16:36

Dat klopt wel, maar dat scheelt nog best veel: Feitelijk is de druk in de band de overdruk, dus moet je er nog 1 bar bij optellen voor de werkelijke druk. 

 

Als je bijv je banden op 2.2 bar zet bij 30 graden zit er feitelijk 3.2 bar 'in'. Koelt het 30 graden af dan blijft daar 2.9 van over, een bandenspanning van 1.9 tov de atmosfeer, en dat is toch wel aan de lage kant. 

 

Anderzijds komt dat toch allemaal niet zo heel nauw, als je de banden flink warm rijdt neemt de druk ook navenant toe. 

Victory through technology

#7

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 17:13

Ik heb de vraag intussen ook voorgelegd aan Continental en Michelin
De antwoorden staan haaks op elkaar.
Het zal dus inderdaad niet veel uitmaken.
De vraag is natuurlijk: is de bedrijfstemperatuur van de banden bij warm weer anders dan bij koude.
Ik heb de vraag intussen ook voorgelegd aan Continental en Michelin
De antwoorden staan haaks op elkaar.
Het zal dus inderdaad niet veel uitmaken.
De vraag is natuurlijk: is de bedrijfstemperatuur van de banden bij warm weer anders dan bij koude.

#8

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9960 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2017 - 18:27

Ik ga ervan uit dat die inderdaad anders is - je banden 'warm rijden' duurt sowieso even, maar als de omgeving en het wegdek veel kouder zijn dan lijkt het me logisch dat dat ook geldt voor de bedrijfstemperatuur. Onder gegeven omstandigheden zullen banden een x-aantal graden warmer worden dan de omgeving (of de weg, dat is ook nog even de vraag, asfalt is in de zomer een stuk heter dan de lucht). 

 

Autobanden zijn natuurlijk gemaakt voor zo divers mogelijke condities, feitelijk moet je erop kunnen rijden in alles tussen zeg -30 en +50. Voor lagere temperaturen zijn er wel winterbanden, die wellicht voordeel hebben dat ze van wat zachter rubber zijn en beter grippen op een zeer koud wegdek, maar in principe zou je op dezelfde set banden overal ter wereld (waar wegen liggen) moeten kunnen rijden. 

Victory through technology

#9

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 19:30

Ach ja, je kan ook niet 1-2x per week je banden vullen of legen n.a.v. het weerbericht. Maar ik had eigenlijk van de bandenfabrikanten een iets meer beargumenteerde en iets gelijkluidender reactie verwacht
Ach ja, je kan ook niet 1-2x per week je banden vullen of legen n.a.v. het weerbericht. Maar ik had eigenlijk van de bandenfabrikanten een iets meer beargumenteerde en iets gelijkluidender reactie verwacht
Ach ja, je kan ook niet 1-2x per week je banden vullen of legen n.a.v. het weerbericht. Maar ik had eigenlijk van de bandenfabrikanten een iets meer beargumenteerde en iets gelijkluidender reactie verwacht

#10

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 19:39

Maar ik ben het met je eens dat bedrijfstemperatuur van de band in kou lager zal zijn dan in warme omgeving. Dus m.i. Altijd op adviesdruk oppompen

#11

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2017 - 19:55

Maar ik ben het met je eens dat bedrijfstemperatuur van de band in kou lager zal zijn dan in warme omgeving. Dus m.i. Altijd op adviesdruk oppompen
Er wordt ook vaak geadviseerd om voor een snelle (autobahn)rit de banden wat harder op te pompen.... Zouden ze door de rijwind meer afkoelen dan dat ze extra opwarmen door de hoge belasting?

Excuus voor de dubbele plaatsingen zojuist. Gsm is niet zo overzichtelihk...

#12

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9960 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2017 - 01:57

Voor zover ik weet is het algemene advies om banden tot de adviesdruk op te pompen voordat ze warm gereden zijn. 

 

Hoe vaak het daar in de praktijk van komt is natuurlijk de vraag, de meeste mensen wonen niet naast een bezinestation en als je je banden op spanning brengt doe je dat meestal gewoon omdat je toch al moest tanken... ongeacht of dat kort na vertrek is of halverwege een lange rit etc. 

 

Overigens zou ik me over slijtage ook niet zo druk maken,  banden gaan tegenwoordig (bij normaal rijgedrag op asfalt) heel lang mee, wellicht wel 50.000 km als je ze halverwege een keer van voor naar achter wisselt en uitlijnt. Die 50.000 km kosten je iets van 5000 euro aan benzine, daarbij vallen de kosten van bandenslijtage feitelijk in het niet. 

Victory through technology

#13

johnny212

    johnny212


  • >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2017 - 08:47

Helemaal mee eens. Het ging me ook meer om veiligheid en comfort en het viel me op dat 2 banden fabrikanten zo verschillend antwoordden.
Overigens is de keerzijde van de lange levensduur het feit dat we nu een extra set (winter) banden nodig hebben. De banden van 20-30 jaar geleden waren veel meer wat de allseason banden nu zijn. Maar dat is een andere discussie.

#14

jadatis

    jadatis


  • >250 berichten
  • 360 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 december 2017 - 12:05

Als " eigenwijze zelfbenoemde bandendruk- specialist" kan ik daar wel wat over schrijven.
Houdt het nu kort , want op mobiel.
Bandendruk advies is om er voor te zorgen dat geen stukje van het rubber boven een temp komt, waarbij het onomkeerbaar hard wordt en daarna bij iedere volgende buiging door invering los scheurt tot mogelijk pas na 3 jaar je een klapband krijgt, met alle nare gevolgen van dien.

Een radiaal band blijft binnen een groot bereik van invering met breedte op de weg, dus al niet zo snel middenbaan slijtage geven, waar je bang voor bent.

Bij lage temp meer onvering dus meer warmteontwikkeling, maar ook betere koeling door grotere tempverschillen.

Dus voor veiligheid mag dan die lagere druk. Voor brandstofbesparing mag het wel op de adviesdruk koud gemeten.

#15

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9960 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2017 - 15:17

Overigens is de keerzijde van de lange levensduur het feit dat we nu een extra set (winter) banden nodig hebben. De banden van 20-30 jaar geleden waren veel meer wat de allseason banden nu zijn. Maar dat is een andere discussie.

 

Is het daadwerkelijk zo dat banden van 30 jaar geleden in de winter beter presteerden?

 

Ergens vraag ik me af of die winterbanden in nederland zoveel zin hebben. Er zijn landen waar ze verplicht zijn, maar nederland is behoorlijk vlak en bovendien wordt er hier vrijwel overal gestrooid zodat je zelden over een bevroren of besneeuwde weg hoef te rijden, afgezien van binnen de wijk oid waar het allemaal heel langzaam kan. 

 

Er wordt wel veel gewisseld met banden, maar vooral bij leaseauto's. Op zich is dat niet zo vreemd, want de zomerbanden slijten natuurlijk ook niet in de winter dus komt het netto ongeveer gelijk uit, afgezien van de moeite van het wisselen, maar dat kan gelijk met onderhoud- en inspectie-intervallen. Enige nadeel voor leasers is dat ze die banden ergens moeten opslaan. 

Victory through technology





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures