[natuurkunde] Verlies leeglopen leidingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 89

Verlies leeglopen leidingen

Weet er iemand de formule hoe men het verlies berekend bij het leeglopen van de leidingen van een pompinstallatie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verlies leeglopen leidingen

Wat bedoel je precies met verlies ?

Berichten: 89

Re: Verlies leeglopen leidingen

Ik heb een vat van 2700 liter water, hierbij moet ik deze 2700 liter verpompen van punt a naar punt b over een afstand van 20 meter horizontaal en 8 meter verticaal. Als men de pomp nu stillegt, hoe veel water verlies ik dat? Hangt dit af van de leidingsruwheid en lengte? En bestaat er hier een formule voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Verlies leeglopen leidingen

Als er meer gegevens zijn zoals diameters, stromingssnelheden en pompcurves dan kan je al een stuk verder komen.
Hoe is de vraag opgebouwd? Is dit tijdens transport van het te verpompen water of is dit als alles is verpompt?
*Bellum est sua vitia nosse*

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verlies leeglopen leidingen

Bagration schreef: Als men de pomp nu stillegt, hoe veel water verlies ik dat? 
Je "verliest" toch helemaal niks? Er blijft op zijn best water op de bodem van dat vat  en in de transportleidingen achter. De leidinginhoud dus. En hoeveel dat is hangt helemaal van je ontwerp af. Ik denk dat je eens duidelijker moet maken wat je nou eigenlijk precies met verlies bedoelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 89

Re: Verlies leeglopen leidingen

Meer gegevens heb ik niet gekregen voor dit project. Ik zal nog eens verder zoeken. Alvast bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Verlies leeglopen leidingen

Ik moet een eindwerk maken waarbij een pomp water moet verpompen met volgende gegevens:

 

Debiet= 7 liter/sec.

Horizontale traject= 20 meter (aantal meters water verpompen in horizontale richting)

Verticale traject= 8 meter (aantal meters water verpompen in verticale richting)

Inhoud van de tank is 2700 kubieke meter.

 

Kan iemand mij helpen met volgende gegevens te berekenen a.d.h. van een formule?

 

Opvoerhoogte

Vermogen van de motor

vloeistofsnelheid

leidingsdiameter (in en uit)

kinematische viscositeit

gewenste druk

Drukverlies
 
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/204598-berekeningen-pomp/
 

Is dit niet de andere vraag van je die hier aan refereert?
*Bellum est sua vitia nosse*

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Verlies leeglopen leidingen

Ik moet een eindwerk maken waarbij een pomp water moet verpompen met volgende gegevens:
 
 
Wordt hiermee dus eigenlijk bedoeld:
 
Voor een eindwerk moet ik een pompsysteem ontwerpen ..//.. etc 
 
en daarbij dus nadenken over een combinatie pomp/leidingwerk dat, ook economisch gezien, optimaal in elkaar zit? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer