[scheikunde] Jodometrische bepaling KMnO₄

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Jodometrische bepaling KMnO₄

Ik zit in havo 5 en heb met scheikunde moeten titreren. Nu moet ik een verslag maken met vragen over de titratie. Helaas ben ik niet goed in scheikunde en snap dus sommige vragen niet..
 
4. wanneer kaliumpermanganaatoplossing wordt gekookt, gaan de permanganaationen als oxidator reageren met water als reductor. geef met behulp van binas tabel 48 de reactie voor het koken van de kaliumpermanganaatoplossing. bedenk hierbij dat er nog geen zwavelzuur is toegevoegd en dat door de temperatuursverhoging de oxidator niet persé boven de reductor hoeft te staan.
 
5. leg aan de hand van je antwoord op vraag 4 uit wat er met je uitkomst, het massapercentage kaliumpermanganaat in het onderzochte monster gebeurt, wanneer je tijdens het oplossen van kaliumpermanganaat in het bekerglaasje de oplossing per ongeluk laat koken.
 
6. voordat je titreert voeg je zwavelzuur toe aan de erlenmeyer. wat is de functie van het zwavelzuur?
 
8. je voegt een schep kaliumjodide toe wat zorgt voor een overmaat. je wilt dat al je permanganaat reageert, daar heb je de overmaat jodide voor nodig. wat is nog een reden om zoveel kaliumjodide toe te voegen.
 
9. stel je bent bij de titratie vergeten je pipet voor te spoelen met de kaliumpermanganaatoplossing. leg uit of deze fout tot een te hoog of een te laag massapercentage kaliumpermanganaat in het monster leidt.
 
alvast bedankt voor de hulp!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Jodometrische bepaling KMnO₄

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 772

Re: Jodometrische bepaling KMnO₄

Geef misschien eerst eens even aan wat je zelf gevonden hebt.

Berichten: 391

Re: Jodometrische bepaling KMnO₄

Als het goed is heb je het kloppend maken van redoxreacties al in de les gehad.
 
Daar kan je al mee beginnen.

Reageer