[scheikunde] welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

Als je een mengsel van krijt, kleurstof en suiker hebt. Met welke scheidingsmethoden krijg je dan de zuivere stoffen?
Ik dacht misschien: suiker eruit dmv extractie en kleurstof eruit dmv (papier)chromatografie, maar weet het niet zeker...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

IThinkShe20 schreef:Ik dacht misschien: suiker eruit dmv extractie
Misschien eerst die theorie van de diverse scheidingsmethoden eens kort op een rijtje zetten.
  1. Hoe is "extractie" gedefinieerd in jouw tekstboek?
  2. Welke voorbeelden worden daarbij gegeven?
  3. Lijkt dat op het afscheiden van suiker uit een suikeroplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

Jan van de Velde schreef:  
Misschien eerst die theorie van de diverse scheidingsmethoden eens kort op een rijtje zetten.
  1. Hoe is "extractie" gedefinieerd in jouw tekstboek?
  2. Welke voorbeelden worden daarbij gegeven?
  3. Lijkt dat op het afscheiden van suiker uit een suikeroplossing?
 
 
1. Tijdens een extractie onttrek je een stof (of stoffen) uit een mengsel. Deze scheidingsmethode berust op het verschil in oplosbaarheid in een extractiemiddel.
2. Voorbeelden

- het zetten van koffie

- het verkrijgen van suiker uit suikerbieten
3. Nee. Ik denk dat ik dan beter kan indampen.
 
Dit is de laatste vraag die ik moet hebben dan ben ik helemaal klaar. Wilt u me nog iets verder/concreter helpen?
 
In ieder geval dankuwel voor het antwoord

Berichten: 3

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

IThinkShe20 schreef:  
1. Tijdens een extractie onttrek je een stof (of stoffen) uit een mengsel. Deze scheidingsmethode berust op het verschil in oplosbaarheid in een extractiemiddel.
2. Voorbeelden

- het zetten van koffie

- het verkrijgen van suiker uit suikerbieten
3. Nee. Ik denk dat ik dan beter kan indampen.
 
Dit is de laatste vraag die ik moet hebben dan ben ik helemaal klaar. Wilt u me nog iets verder/concreter helpen?
 
In ieder geval dankuwel voor het antwoord
Ik heb nu dit:
 
Ik ga d.m.v adsorberen de kleurstof uit het mengsel halen, omdat deze methode berust op het aanhechtingsvermogen van de stof. De kleurstof zal aan zich aan het norit hechten. Nu pas ik filtratie toe om de kleurstof uit de norit (koolstof) te krijgen.
 
Ik voeg nu water toe aan het mengsel zodat de suiker oplost. Dit mengsel filtreer ik. Het residu is krijt. Het filtraat is opgelost suiker in water. Ik laat het water verdampen en zo houdt ik suiker over. Nu heb ik krijt, kleurstof en suiker zuiver.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

dat lijkt er al heel wat meer op  :)
 
Sterker, ik denk dat die aanpak een behoorlijk succes zal opleveren.
 
Wel maakte ik een foutje, mijn excuses, door abusievelijk uit te gaan van een oplossing zie ik nu.
Door water toe te voegen ben je eigenlijk wel degelijk de suiker en de kleurstof aan het extraheren, dus je zat er minder ver naast dan ik meende.
Ik heb je daarmee mogelijk wel even op het verkeerde been gezet, maar uiteindelijk gelukkig toch met twee benen op de grond gezet. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: welke scheidingsmethode moet ik toepassen?

Nou, volgens mij gaat dit slecht werken...
 
Ik heb nu dit:
 
Ik ga d.m.v adsorberen de kleurstof uit het mengsel halen, omdat deze methode berust op het aanhechtingsvermogen van de stof. De kleurstof zal aan zich aan het norit hechten. Nu pas ik filtratie toe om de kleurstof uit de norit (koolstof) te krijgen.
Je idee is dus actieve kool bij het vaste mengsel te gooien, waarna je dit geheel mengt en filtreert en dus wonder boven wonder de kleurstof los komt van het norit én het krijt en de suiker??? Nope
Ik voeg nu water toe aan het mengsel zodat de suiker oplost. Dit mengsel filtreer ik. Het residu is krijt. Het filtraat is opgelost suiker in water. Ik laat het water verdampen en zo houdt ik suiker over. Nu heb ik krijt, kleurstof en suiker zuiver.
En hier pas water bij? Voor het filtreren in de vorige stap?

Methode 1: Je mist een gegeven, maar ik vermoed dat de kleurstof goed oplosbaar in water is....(zo niet, zie methode 2)
Zorg eerst door extractie en filtratie dat de goed oplosbare stoffen van de slecht oplosbare zijn gescheiden.
Voeg daarna pas iets toe dat de kleurstof uit je oplossing haalt. Filtreer. (je kan de kleurstof niet zo maar los krijgen van de actieve kool)
Verwijder het water.

Methode 2a: Kleurstof is slecht oplosbaar in water, net als krijt. O nee, dat gaat niet werken. Want geen scheidingsmethode van twee vaste stoffen.
Methode 2b: Kleurstof is goed oplosbaar in een ander oplosmiddel, waar zowel krijt als suiker niet in oplosbaar zijn.
Dan extratie met ander oplosmiddel, filtreren...indampen.
Daarna extractie van residu met water.

Zoiets?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer