[scheikunde] fosforzuur in cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

fosforzuur in cola

Voor dit PO is het de bedoeling om te berekenen hoeveel fosforzuur er in cola zit. Ik heb al een experiment gedaan. Hierbij hebben waargenomen dat we 33,81 ml zoutzuur aan de oplossing hebben toegevoegd voordat de oplossing verkleurde. Wat moet ik nu doen om te berekenen hoeveel fosforzuur er in cola zit. Vooral het gedeelte met de calciumhydroxide snap ik niet. Waarom moeten we dat toevoegen en wat is de reacite met fosforzuur dan? 

Het werkplan van ons werkplan is dit (misschien helpt dit) 
Pipetteer 25,00 mL ontkleurde cola in een maatkolf van 100,0 mL met water.
Pipetteer 10,00 mL van de verdunde cola in de erlenmeyer en voeg demiwater toe totdat het totale volume maximaal 100 mL is.
Voeg een paar kooksteentjes toe en kook de verdunde cola 1 minuut zachtjes. 
Koel de erlenmeyer met inhoud af tot kamertemperatuur.. Gebruik een thermometer om de temperatuur te meten en koel het af in een koelkast.
Pipetteer 25,00 mL calciumhydroxide-oplossing (0,0175 M) in de erlenmeyer. Er ontstaat een neerslag.
Filtreer de neerslag uit deze oplossing. 
Voeg thymolblauw toe als indicator van deze oplossing.
Vul de buret met zoutzuur (0,0250 M)
Lees nauwkeurig de beginstand op twee decimalen af en noteer deze.
Titreer totdat de kleur van de indicator omslaat tot groen en minstens 30 seconden zo blijft.
Lees de eindstand van het zoutzuur nauwkeurig (op 2 decimalen) af op de buret.
Voer deze proef een derde keer uit als de verschillen meer dan 5% uit elkaar liggen. 

Dankjewel voor elke reactie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: fosforzuur in cola

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: fosforzuur in cola

Vooral het gedeelte met de calciumhydroxide snap ik niet. Waarom moeten we dat toevoegen en wat is de reactie met fosforzuur dan?
Je weet dat er een neerslag ontstaat.
Wat denk je dat er gebeurt als je calciumionen bij fosfaationen voegt?

Reageer