Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Geachte,
 
ik had graag de inhoud berekend van een liggende cilindrische brandstoftank,
 
De lengte en de totaal inhoud zijn onbekend.
De diameter is 130cm
Volgens het keuringverslag zou deze 3200 liter inhoud hebben. Na het bijvullen en het gebruik van de gangbare formules op internet (verschillende formules gebruikt die rechtsteeks de inhoud geven bij een bepaald gemeten hoogte, bij een gekende totale hoogte en inhoud van de tank) bleek de inhoud van 3200 liter niet te kloppen: ik kwam op een lagere volume toename uit.
De gemeten hoogte voor het vullen was 23,5cm. 1000 liter brandstof laten toevoegen. Daarna was de gemeten hoogte 43,6cm.
Iemand een idee hoe het totaal volume van de tank via de bekende gegevens te berekenen? Misschien moet ik ervan uitgaan 2 maal de formule te gaan combineren en in de berekening rekening moet houden met een "delta h". Dus een delta h van (43.6-23.5) cm geeft op een totaal hoogte van 130cm een volume toename van 1000 liter. Via elimenaties in de mformules kom ik dan misschien op mijn totaal volume,
 
Dank je!

Berichten: 7.068

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

h is de brandstofhoogte in de tank.
r is de straal van de tank.
\(\alpha_k = \acos(\frac{r - h_k}{r})\)
\(O_k = \alpha_k \cdot r^2 - (r - h_k) \cdot r \cdot \sin(\alpha_k)\)
\(r = 0.65\)
\(h_1 = 0.235\)
\(\alpha_1 = 0.878\)
\(O_1 = 0.163\)
\(h_2 = 0.436\)
\(\alpha_2 = 1.24\)
\(O_2 = 0.391\)
\(V_k = O_k \cdot L\)
1000 liter is 1 kubieke meter.
\(V_2 - V_1 = 1\)
\(O_2 \cdot L - O_1 \cdot L = 1\)
\((O_2 - O_1) \cdot L = 1\)
\(L = \frac{1}{O_2 - O_1}\)
\(L = 4.403\)
Ofwel: Je verwacht dat de tank 4.4 meter lang is.
Het bijpassende volume is dan 5840 liter (Dat is overigens meer dan is opgegeven).

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Ik kom op het volgende uit
onderstellingen
130 cm dia
hoogte gaat van 23.50 cm naar 43.60 cm
toegevoegd volume is 1000 l of 1.000.000 cm kubiek
 
resultaten
 
de lengte van je tank is 440.3244823 cm
de totale inhoud is 5.844.527,67088525 cm kubiek
 
tenzij ik een fout heb gemaakt in het beoordelen van je gegevens ben ik zeker dat mijn resultaten juist zijn, ze werden bekomen via een integraalberekening
 
Rik

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

De lengte en de totaal inhoud zijn onbekend.
De diameter is 130cm
Als de lengte niet bekend is dan kan er geen volume berekend worden.
 
Bovendien is niet duidelijk of de gegeven diameter de uitwendige of de inwendige diameter is.
 
En dan zijn er nog de uiteinden van de tank waarop een bepaald type heads (ik ken geen goed nederlands woord) zitten maar dat type kennen we ook niet.
 
Iets proberen berekenen is dus een hopeloze zaak.

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Pinokkio schreef: Als de lengte niet bekend is dan kan er geen volume berekend worden.
 
Bovendien is niet duidelijk of de gegeven diameter de uitwendige of de inwendige diameter is.
 
En dan zijn er nog de uiteinden van de tank waarop een bepaald type heads (ik ken geen goed nederlands woord) zitten maar dat type kennen we ook niet.
 
Iets proberen berekenen is dus een hopeloze zaak.
 
De lengte kan zeker berekend worden vertrekkend van het volume van 1000 liter in verband te brengen met de toegenomen hoogte. Laat het ons niet nodeloos ingewikkeld maken en het even houden bij binnenmaten.en vlakke cirkelvormige uiteinden.

Berichten: 4

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Dank jullie allen voor de snelle oplossing. Erg gewaardeerd!!! De berekeningen van zowel EvilBro als Rik komen tot hezelfde resultaat: moet al straf zijn moest dit niet juist zijn!
 
Nogmaals dank voor de moeite!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

De lengte kan zeker berekend worden vertrekkend van het volume van 1000 liter in verband te brengen met de toegenomen hoogte.
Ja, aangenomen dat die gemeten hoogtes juist zijn en vanaf de bodem gemeten.
 
Merkwaardig dan dat het keuringsverslag er zo ver naast zou zitten wat betreft het volume.
Best eens informeren bij degene(n) die die keuring gedaan hebben.

Berichten: 4

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Ik heb een staak in het vat gestoken. laten zakken tot op de bodem en met een viltstift een markering aangebracht daar waar de bovenkant van de vulpijp begon. Daarna met een metalen lintmeter gezorgd dat het "haakje" van de meter net onder de rand van vulpijp (dus bovenkant vat) bleef haken en deze afstand genoteerd en vervolgens afgemeten (in mindering gebracht) op de staak. De resterende afstand was 130cm.
 
Inderdaad vreemd dat de keuring er naast zat. Ze zijn waarschijnlijk tewerk gegaan op hetgeen de vorige eigenaar hen verteld heeft. Verder controleren ze (vermoed ik ) enkel de dichtheid van de tank: op druk brengen en vervolgens checken als de druk niet weg valt (wat er op zou duiden dat er een lek is).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Tank.jpg
Tank.jpg (42.87 KiB) 7091 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Hierbij de manier die ik heb gebruikt voor de uitwerking van het probleem
 
Bijlagen
Afbeelding 004.jpg
Afbeelding 004.jpg (231.15 KiB) 7089 keer bekeken

Berichten: 4

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Schitterend: dank je wel allemaal!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Inhoud liggende cilindrische tank berekenen

Gewoonlijk gebruikt men een simpele tabel:
 
Coefficients for Partial Volumes of Horizontal Cylinders.jpg
Coefficients for Partial Volumes of Horizontal Cylinders.jpg (247.88 KiB) 7089 keer bekeken
 
Zc = h/d = verhouding tussen vloeistofhoogte en inwendige diameter.
Getal in tabel is verhouding tussen partieel en totaal cirkeloppervlak.

Reageer