Springen naar inhoud

d<-80/75 => d<-16/15 of d<-80/75 = -16/15? Oftewel hoe antwoorden opschrijven?



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wolkjes

    Wolkjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 12:25

Ik begin me nu voor te bereiden op het staatsexamen Wiskunde B VWO en vraag me af hoeveel ik kan overslaan bij het bewerken van functies.

 

Vraag is bijvoorbeeld, bewerk de volgende functie: -23d + 81 < -98d + 1. Ik zou willen doen:

 

-23d + 81 < -98d + 1 =

75d < -80 =

d < -80/75 = -16/15

 

Bovenstaande laatste regel kan niet denk ik? En gebruik ik hier beter "=" of "=>"?

 

Dit is een erg simpel en kort voorbeeld. Naarmate ik verder kom worden de functies en wat ik zou willen weglaten langer.

 

Kun je linken naar een uitleg of deze zelf kort geven? Dankje voor elke reactie :)

Veranderd door Wolkjes, 14 december 2017 - 12:26


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 10058 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 december 2017 - 12:42

Je vb is een ongelijkheid (geen functie)

 

 

-23d + 81 < -98d + 1 =

75d < -80 =

d < -80/75 = -16/15

 

 Het = teken in de eerste en tweede regel kan je 'gerust' weglaten.

Zodra je formules direct onder elkaar zet wordt verondersteld dat er 'samenhang' is.


#3

Wolkjes

    Wolkjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 12:52

Dankje.

 

Hoe zou jij de laatste regel schrijven? Of bijvoorbeeld deze:

 

d < 800/16 = 200/4 = 50

 

Mijn onderliggende vraag is denk ik: moet ik altijd de beide kanten van de vergelijking of ongelijkheid of functie opschrijven of niet, en wanneer hoeft het niet?

Veranderd door Wolkjes, 14 december 2017 - 12:58


#4

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 december 2017 - 15:57

d < 800/16 = 200/4 = 50

Let er op dat je geen gelijkheids- en ongelijkheidstekens door elkaar gebruikt. Je kunt wel schrijven dat LaTeX

dus d<50.

Veranderd door mathfreak, 14 december 2017 - 15:58

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#5

Wolkjes

    Wolkjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 18:25

Dankje.

 

Een ander voorbeeld, kan ik dit zoiets als de derde regel doen op het examen? Of als dat niet kan, hoe zou ik dit dan wel op moeten schrijven?

 

2/7=10/(t+5)

2/7(t+5)=10

t+5=(7/2)(10/1) = 70/2 = 35

t = 30

 

En voor mijn vorige voorbeeld, kan dit, of hoe kan het wel?

 

d < 800/16 (= 200/4 = 50)

d < 50

 

Mijn vraag nu is dus: kan ik (en hoe kan ik) de ene kant van een vergelijking uitwerken zonder dat ik de andere kant (onnodig) hoef te kopi-eren?  

Veranderd door Wolkjes, 14 december 2017 - 18:44


#6

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 10058 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 december 2017 - 19:25

2/7=10/(t+5)

2/7(t+5)=10

t+5=(7/2)(10/1) = 70/2 = 35

t = 30

 Helemaal goed , al kan het wel korter.

 

 

d < 800/16 (= 200/4 = 50)

d < 50

 

Ik heb al aangegeven dat je vorige uitwerking, wat mij betreft, goed is.

 

'Onnodig kopiëren'? Ik heb tot nu toe geen vb gezien.


#7

Wolkjes

    Wolkjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 20:17

Dankje.

 

 

'Onnodig kopiëren'? Ik heb tot nu toe geen vb gezien.

 

 

Dat zou bijvoorbeeld dit zijn:

 

2/7=10/(t+5)

2/7(t+5)= 10

t+5= (7/2)(10/1)

t+5= 70/2

t+5= 35

t = 30

 

Of dit:

 

d < 800/16

d < 200/4

d < 50

 

Ik weet dat dit correct is, maar ik zou het korter willen opschrijven (en nog wel alle stappen die ik maak opschrijven, dus niet direct van 800/16 naar 50).

 

 

 Ik heb al aangegeven dat je vorige uitwerking, wat mij betreft, goed is.

 

Dus deze zijn beide goed opgeschreven? Mooi, dat wou ik graag weten.

 

d < 800/16 = 200/4 = 50

 

d < -80/75 = -16/15

Veranderd door Wolkjes, 14 december 2017 - 20:18


#8

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 10058 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 december 2017 - 22:50

Bedoel je misschien:

 

 

2/7=10/(t+5)

2/7(t+5)= 10

t+5= (7/2)(10/1)= 70/2= 35

t = 30

 

 Hetzelfde kan je met de tweede doen


#9

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 3041 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 15 december 2017 - 15:47

d < 800/16

d < 200/4

d < 50

 

Ik weet dat dit correct is, maar ik zou het korter willen opschrijven

Bedenk dan dat uit de eerste regel volgt dat 16d<800. Omdat 800 = 50·16 geldt dus dat 16d<50·16, dus d<50.

 

d < 800/16 = 200/4 = 50

 

d < -80/75 = -16/15

De bovenste regel dien je als d < 800/16 (= 200/4 = 50) te schrijven en de onderste als d < -80/75 (= -16/15) te schrijven. Het gelijkheidsteken = en het ongelijkheidsteken < drukken ieder een verschillend soort relatie uit, vandaar dat je ze niet op jouw manier door elkaar kunt gebruiken.

Veranderd door mathfreak, 15 december 2017 - 15:47

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#10

Wolkjes

    Wolkjes


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2017 - 20:10

Duidelijk. Dank jullie wel :)







Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures