Springen naar inhoud

Scheikunde practicum: Titratie

• Log in om te kunnen reageren

SjoerdvanAarle

SjoerdvanAarle

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 17:29

Hoi,

Laatst deed ik voor school een titratie om de hoeveelheid zout in soep te bepalen. Dit was helaas niet gelukt. Voor de titratie gebruikte ik een natriumthiocyanaatoplossing en als indicator ijzer(III)nitraatoplossing. Alleen toen ik als test deze twee stoffen bij elkaar voegde werd het troebel. Terwijl ik verwachtte dat het een rood/oranje kleur zou moeten geven. Weet iemand hoe het kan dat het troebel werd in plaats van rood/oranje?

met vriendelijke groet

Sjoerd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 423 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 22:37

Wat heb je precies gedaan? Voor de titratie van Cl heb je nog meer moeten gebruiken lijkt me zo (AgNo3 ofzo?). Maar ik denk dat je dus doelt dat je natriumthiosulfaat met ijzernitraat niet rood werd? Dat klinkt heel erg raar.

Hierbij zou ik denken dat je niet de goede reagentia hebt gebruikt.. Niet per ongeluk Natriumsulfide gebruikt ipv natriumthiossulfaat? (NaS ipv NaSCN)

SjoerdvanAarle

SjoerdvanAarle

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2017 - 22:46

Ten eerste had ik geconcentreerd salpeterzuur toegevoegd, daarna een zilvernitraat oplossing vervolgens de indicator ijzer(III)nitraatopl en ten slotte voor de titratie natriumthiocyanaatopl

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures