Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

In alle tabellen die ik kan vinden wordt de maximale belasting van draagbalken (HEB, HEA, IPE etc) gegeven voor een gelijkmatige belasting. Maar stel nu dat ik een overspanning heb die op 1/4 van één van de uiteinden belast wordt. Dus laten we zeggen een balk van 4 meter lang waar op 1 meter van één van de uiteinden dwars een muur op staat. Of een andere belasting, dat is niet van belang.
 
Als de maximale belasting met gelijkmatig verdeelde massa bekend is, kan ik dat dan omrekenen naar de maximale puntbelasting of heb ik daar meer gegevens voor nodig?
 
Iets zegt mij dat ik dit ooit geweten moet hebben, maar blijkbaar alweer te lang geleden...
Bijlagen
Screen Shot 2017-12-16 at 18.48.07.png
Screen Shot 2017-12-16 at 18.48.07.png (18.03 KiB) 5499 keer bekeken

Berichten: 854

Re: Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

vergeet die tabellen.
dat zijn slechts grove hulpmiddelen voor een eerste ontwerp.
 
om een ligger te bepalen los je het mechanica sommetje op (vergeet-mij-nietjes)
en aan de hand daarvan bepaal je de benodigde ligger capaciteit (I en W)
waar je vervolgens het meest geschikte profiel bij zoekt.

Berichten: 5

Re: Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

Het is meer een theoretische vraag dan dat ik (zelf) een balk ga zitten berekenen en plaatsen.
De tabellen gaan uit van een bepaalde doorbuiging van de drager, dus ik dacht dat er toch wel een formule moest zijn om de twee situaties globaal naar elkaar om te rekenen. Zelfde balk, zelfde doorbuiging, ander soort belasting. 
Maar als dat niet kan omdat er allerlei andere factoren een rol gaan spelen is dat natuurlijk ook een antwoord :-)
 
Dank voor het reageren,
 
Arjen

Berichten: 5

Re: Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

Leuke materie. Ik heb die vergeet-mij-nietjes er eens bij gezocht, maar waarschijnlijk niet goed genoeg. Ik vind dan wel de formule voor doorbuiging bij gelijkmatige belasting en ook die van een puntlast in het midden, maar in bovenstaand probleem zit de last niet in het midden maar op een kwart van de overspanning. Hoe los ik dat op?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

arjena schreef: Ik vind dan wel de formule voor doorbuiging bij gelijkmatige belasting en ook die van een puntlast in het midden, maar in bovenstaand probleem zit de last niet in het midden maar op een kwart van de overspanning. Hoe los ik dat op?
 
Zie bijlage, casus 7.
 
[sharedmedia=core:attachments:20576]

Berichten: 5

Re: Draagbalk: gelijkmatige belasting naar puntbelasting

Helemaal compleet. 
 
Hartelijk dank,
 
A

Reageer