Hoe test ik deze uv-c lamp?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Hoe test ik deze uv-c lamp?

Beste mensen.
 
Onderstaande lamp
https://www.vijver-expert.nl/hozelock-ecopower-uvc-lamp
is van een vijverpomp met uvc-lamp. Deze lamp is nu kapot.
 
Nu heb ik dezelfde al een jaar in voorraad liggen en als ik hem plaats doet hij het ook niet.
Mogelijk is deze het afgelopen jaar wel beschadigd. Dat is niet uit te sluiten.
Of het element waarin hij geplaatst wordt is defect.
Het tuincentrum kan hem bij hun ook niet meer testen omdat dit type pomp uit de handel is.
 
Hoe kan ik beide lampen thuis testen zonder gevaarlijk te doen?
 
Groeten, Pmud.

Berichten: 12.262

Re: Hoe test ik deze uv-c lamp?

Dat ziet eruit als een vrij gebruikelijke germical lamp. Je kan deze gewoon aansluiten in een armatuur voor zichtbare tl's van hetzelfde vermogen, electrisch gezien zijn ze nagenoeg identiek. 
 
Pas hier echter wel enorm mee op, het licht dat eruit komt is extreem gevaarlijk! Voor een korte test kun je volstaan moet een zonnebril om even te zien of de lamp oplicht (eventueel iets fluorescerends in de buurt houden zodat je het kunt zien), maar ook je huid moet je hier echt niet langdurig aan blootstellen. 
 
Als het even kan is de beste methode om dit te testen als je de lamp achter glas kunt plaatsen en dan pas inschakelt (armatuur onder een glazen plaat leggen oid) zodat je niet de volle mep UV-C krijgt. Je zou dan een blauwig licht moeten zien uit de buis. 
 
Anderzijds kun je ook een zichtbaar licht buisje kopen en dan in je filter monteren om te zien of dat wel gewoon licht geeft. Dat is verder volledig veilig om te doen, al weet ik niet of je systeem zo in elkaar zit dat je de buis kunt inschakelen terwijl je er zicht op hebt (lijkt me niet zo'n veilig ontwerp). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoe test ik deze uv-c lamp?

Als je een multimeter hebt, kan je eens beginnen met aan weerszijden de gloeidraden door te meten.
Is de weerstand oneindig, dan is de draad gebroken of doorgebrand.

Berichten: 12.262

Re: Hoe test ik deze uv-c lamp?

Dat klopt inderdaad, maar dat is niet de meest gebruikelijke manier waarop TL buizen (UV of zichtbaar) aan hun einde komen. Eerlijkgezegd heb ik het nog nooit gezien bij een lamp in normaal gebruik, het is vrijwel altijd sputterring van de emissiemix, of in een zeldzaam geval een probleem met het gas in de buis. 
Victory through technology

Reageer