Opladen li-ion accu van 525 kwh

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Opladen li-ion accu van 525 kwh

Hoi allen,
 
Graag zou ik hulp willen bij de volgende vraag.
Ik wil graag weten hoe lang het duur voordat een accu met een capaciteit van 525 kWh is opgeladen. 
Het betreft een lithiumijzerfosfaat accu. Zie specificaties in de tabel. 
 
Alvast bedankt!!
 

Energie/massa


90-120 Wh/kg


Energie/inhoud


220 Wh/l


Charge


1C


Levensduur


1000-2000 cycli


Voltage


3.30 V


Zelfontlading


<10% per maand


Thermal runaway


270 ⁰C


Kosten


400 €/kWh

 

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Opladen li-ion accu van 525 kwh

Voor wat ik hieronder schrijf, zou ik graag de bevestiging hebben van anderen hier op het forum, maar ik denk dat het als volgt gaat:
 
525kWh / 3.3V = 159090 Ah (ampere-uur)
 
Die 1C betekent dat je de batterij zou mogen laden met een stroom gelijk aan 1 maal de capaciteit, dus 159090A. Het laden zou dan 1 uur duren.
 
Uiteraard is zo'n grote stroom niet te doen maar als je bvb zou laden met 10A, dan zou het 15909 uur duren eer de batterij vol is (159090Ah/10A). Bij een laadstroom van 20A duurt het half zo lang, enz.
 
Ik ken dit type batterij niet, maar als lithium hier inhoudt dat het een lithium-ion batterij is, mag je zeker de spanning van 3.3V niet overschrijden bij het laden !
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Opladen li-ion accu van 525 kwh

Er klopt iets niet in het verhaal. De specs zeggen 90-120 Wh/kg. Laten we voor het gemak even 100 Wh/kg aannemen.
De capaciteit is 525 kWh, dat is 525.000 Wh. Dan zou de accu dus 525.000/100 = 5250 kg wegen. Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk, of het zou om een grote industriële accu moeten gaan. Maar dan is het weer uiterst onwaarschijnlijk dat die 3,3 V zou leveren.
 
Ook de prijs is onwaarschijnlijk. 400€/kWh, en dat maal 525 kWh. Dat is 210.000€
Kortom, er is een gegeven niet goed.

Berichten: 12.262

Re: Opladen li-ion accu van 525 kwh

Het lijkt me ook niet echt een praktisch gegeven - accus van een halve mWh zijn niet bepaald gangbaar. 
 
3.3 volt is wel een redelijke spanning voor een LiFePO4 type cell, althans, als ontladingsvoltage, bij het opladen ervan kom je normaliter wel wat hoger uit (3.6 volt oid). Thermal runaway op 270 graden is ook typisch voor dit type accu, 90-120 Wh/kg ook, dus ik ga er maar even van uit dat het dat is (al dan niet als praktische vraag).
 
Maar als het een enkele cel is heb ik wel mn twijfels bij het laden met 1C: even praktisch gezien zou de efficiëntie van laden 90% kunnen zijn, maar dan verstook je bij het opladen toch nog 50 kW in een cel van pakweg 5 ton. 10 watt per kilo lijkt niet zo gek veel te zijn en is geen enkel probleem voor een handzaam formaat accu, maar als het echt 1 grote cel is vermoed ik de nodige problemen met hitte, zowel bij op als ontladen. 
Victory through technology

Reageer