Cetirizine

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

Cetirizine

Hallo!
 
Ik ben voor mijn pws aan het proberen cetirizine te maken. Omdat de stoffen erg duur zijn zijn we opzoek naar een alternatieve manier. Ik vroeg me af of iemand weet hoe we op een goede manier aan 4-chlorobenzophenone een piperazine groep kunnen plaatsen op de plek van de dubbel gebonden O zodat we de stof 1-(4-chlorobenzhydryl)piperazine krijgen of ook wel bekend als 1-((4-Chlorophenyl)(phenyl)methyl)piperazine.
 
Als dat gelukt is moeten we nog aan de andere stikstof van de piperazine groep een ethanol plaatsen en er HCl bijdoen waardoor we de (veel te) dure stof 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride krijgen. Het lijkt me dat het makkelijker is om er ethaanzuur aan toe te voegen ipv ethanol, maar hoe krijgen we dan de dubbelgebonden O van het molecuul af? Misschien een OH van maken en die er op de een of andere manier vanaf proberen te krijgen? En hoe zit het met de HCl, moeten we die er gewoon bij doen? Als we de 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride hebben verkregen weet ik verder precies de stappen. Iemand tips?
 
Jorrit

Wat waarschijnlijk makkelijker zou zijn is om ipv 4-chlorobenzophenone, 4-chlorobenzhydrylchloride te gebruiken, alleen is dit ook gelijk weer twee keer zo duur.
Bijlagen
1-((4-Chlorophenyl)(phenyl)methyl)piperazine - kopie.png
1-((4-Chlorophenyl)(phenyl)methyl)piperazine - kopie.png (51.8 KiB) 1390 keer bekeken
874.png
874.png (12.55 KiB) 1390 keer bekeken
1-((4-Chlorophenyl)(phenyl)methyl)piperazine.png
1-((4-Chlorophenyl)(phenyl)methyl)piperazine.png (5.84 KiB) 1390 keer bekeken
4-chlorobenzophenone.png
4-chlorobenzophenone.png (24.15 KiB) 1390 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

Ik vind het leuk om te zien als er voor PWS-en syntheses worden gedaan, maar hier heb ik wat moeite mee. De beste tip lijkt me eerlijk gezegd om een andere synthese uit te zoeken, en daar zijn een paar redenen voor:
 
1. Meerstapssyntheses zijn nou niet bepaald middelbareschoolniveau, en dan heb ik het over wanneer er een bewezen syntheseroute voor je klaar ligt. Wat jij voorstelt is een compleet nieuwe syntheseroute proberen. Dat is gewoon onhaalbaar.
 
2. Een bijkomend probleem is dat je bij deze route ook niet echt laat zien te begrijpen wat er precies gebeurt, qua reactie. Een chemische reactie uitvoeren zonder te weten wat er in de kolf aan het gebeuren is (dus wat de moleculen met elkaar doen) hoort niet en kan tot gevaarlijke situaties leiden.
 
3. De stof 4-chloorbenzylhydrylchloride is niet duur. Een paar tientjes voor 100 gram, en nauwelijks meer dan je alternatief. Als dat teveel is, dan houdt het voor veel alternatieven ook heel snel op. Je maakt een fout die overigens heel veel mensen (ook met enige ervaring) maken, en dat is door te focusen op de kosten van de uitgangsstof. Maar voor een reactie heb je nog wat andere dingen nodig: oplosmiddel om de reactie in uit te voeren, andere oplosmiddelen om bijvoorbeeld extracties of herkristallisaties mee te doen. Oplosmiddelen zijn niet duur maar je hebt er in verhouding wél veel van nodig. Daarnaast komt er nog wat ander klein spul (hulpstoffen zoals zuur of base tijdens de reactie, en droogmiddelen) bij kijken. En dat moet, net als de oplosmiddelen, ook allemaal weer afgevoerd worden.
 
Met betrekking tot je vraag over de HCl: die krijg je er automatisch bij tijdens de synthese of tijdens de opzuiveringsstappen.
 
 
Mijn tip zou dus zijn: zoek een andere synthese om uit te voeren. Als je aangeeft waarom je voor dit onderwerp hebt gekozen, kunnen we wellicht meedenken om een goed alternatief te zoeken. 
 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Cetirizine

Misschien zou je kunnen uitvogelen hoe farmaceutische bedrijven dit aanpakken, cetirizine is een geneesmiddel waarop geen patent meer rust en het is niet erg duur om te produceren. Als je het koopt bij een apotheek of supermarkt betaal je wellicht 1 euro voor een doosje van 10 tabletten, waarvan zeker 90 cent voor het doosje, de bijsluiter, de marge, de btw en whatever. 
 
Uiteraard zit er ook niet zoveel cetirizine in dat eindproduct, normaliter 10 mg per tablet, of 100 mg voor de hele strip. Maar ook in grotere hoeveelheden is het echt geen kostbaar geneesmiddel, voor een pot met 200 tabletten betaal je $5 of iets iets dergelijks, OTC in de VS. 
 
Dat doet vermoeden dat er een relatief goedkope syntheseroute is - meer dan een paar euro per gram kan het feitelijk niet zijn. 
Victory through technology

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Marko schreef: Ik vind het leuk om te zien als er voor PWS-en syntheses worden gedaan, maar hier heb ik wat moeite mee. De beste tip lijkt me eerlijk gezegd om een andere synthese uit te zoeken, en daar zijn een paar redenen voor:
 
1. Meerstapssyntheses zijn nou niet bepaald middelbareschoolniveau, en dan heb ik het over wanneer er een bewezen syntheseroute voor je klaar ligt. Wat jij voorstelt is een compleet nieuwe syntheseroute proberen. Dat is gewoon onhaalbaar.
 
2. Een bijkomend probleem is dat je bij deze route ook niet echt laat zien te begrijpen wat er precies gebeurt, qua reactie. Een chemische reactie uitvoeren zonder te weten wat er in de kolf aan het gebeuren is (dus wat de moleculen met elkaar doen) hoort niet en kan tot gevaarlijke situaties leiden.
 
3. De stof 4-chloorbenzylhydrylchloride is niet duur. Een paar tientjes voor 100 gram, en nauwelijks meer dan je alternatief. Als dat teveel is, dan houdt het voor veel alternatieven ook heel snel op. Je maakt een fout die overigens heel veel mensen (ook met enige ervaring) maken, en dat is door te focusen op de kosten van de uitgangsstof. Maar voor een reactie heb je nog wat andere dingen nodig: oplosmiddel om de reactie in uit te voeren, andere oplosmiddelen om bijvoorbeeld extracties of herkristallisaties mee te doen. Oplosmiddelen zijn niet duur maar je hebt er in verhouding wél veel van nodig. Daarnaast komt er nog wat ander klein spul (hulpstoffen zoals zuur of base tijdens de reactie, en droogmiddelen) bij kijken. En dat moet, net als de oplosmiddelen, ook allemaal weer afgevoerd worden.
 
Met betrekking tot je vraag over de HCl: die krijg je er automatisch bij tijdens de synthese of tijdens de opzuiveringsstappen.
 
 
Mijn tip zou dus zijn: zoek een andere synthese om uit te voeren. Als je aangeeft waarom je voor dit onderwerp hebt gekozen, kunnen we wellicht meedenken om een goed alternatief te zoeken. 
 
Bedankt voor je reactie!
 
Je hebt gelijk over dat ik moet weten wat er gaat gebeuren in de reageerbuis. Daar probeer ik ook achter te komen. 
 4-chloorbenzylhydrylchloride is niet te duur voor ons, maar omdat 4-chlorobenzophenone goedkoper is zou daar wel de voorkeur naar uit gaan mocht het niet veel moeilijker zijn. Oplosmiddelen zijn geen probleem, we hebben de oplosmiddelen die we nodig hebben. Dit is een link naar de patent waar we ons voorschrift vandaan hebben: https://www.google.ch/patents/EP2019096A1?cl=enBij 0034 staat Example 1. Daar staat het voorschrift. Alle stappen zijn mogelijk bij ons op school het enige waar het om gaat bij ons is  2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride op een goedkope manier verkrijgen. We hebben ook nog andere voorschriften gevonden, maar de meeste begonnen met andere of vergelijkbare dure stoffen. Bij veel syntheses beginnen ze met hydroxyne en voor die stof betaal je al snel een paar honderd euro per gram. Dat is nog veel duurder dan 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride. Mocht je een andere manier weten om goedkoop aan die stof te komen hoor ik het graag. 
 
Het is helaas te laat om nog van onderwerp te wisselen.. We hebben er misschien wat te makkelijk over gedacht toen we de synthese zagen.
Wat we als alternatief mogen doen is met pipiridine dat specifieke deel van cetirizine te maken. Als het namelijk daar mee lukt zou het ook met -(4-chlorobenzhydryl)piperazine moeten lukken.
 
Bedankt voor je hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

De route die Jorrit toont is de voor de hand liggende route. Met de genoemde stoffen kun je, op commerciële schaal, prima onder de paar euro per gram blijven, want zo duur zijn ze niet. De te duur genoemde beginstof kost  bij de leverancier 70 cent per gram, in de kleinst te leveren hoeveelheid. Probleem is dat die kleinste hoeveelheid meteen 100 gram is. En dat probleem lost zich niet op door een andere route te proberen. Chemicaliën kosten nu eenmaal geld, en een paar tientjes ben je er sowieso aan kwijt.
 
Maar zoals ik al aangaf, zijn dat vaak de kosten niet eens. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Jorritmorrit schreef: Bedankt voor je reactie!
 
Je hebt gelijk over dat ik moet weten wat er gaat gebeuren in de reageerbuis. Daar probeer ik ook achter te komen. 
 4-chloorbenzylhydrylchloride is niet te duur voor ons, maar omdat 4-chlorobenzophenone goedkoper is zou daar wel de voorkeur naar uit gaan mocht het niet veel moeilijker zijn. Oplosmiddelen zijn geen probleem, we hebben de oplosmiddelen die we nodig hebben. Dit is een link naar de patent waar we ons voorschrift vandaan hebben: https://www.google.ch/patents/EP2019096A1?cl=enBij 0034 staat Example 1. Daar staat het voorschrift. Alle stappen zijn mogelijk bij ons op school het enige waar het om gaat bij ons is  2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride op een goedkope manier verkrijgen. We hebben ook nog andere voorschriften gevonden, maar de meeste begonnen met andere of vergelijkbare dure stoffen. Bij veel syntheses beginnen ze met hydroxyne en voor die stof betaal je al snel een paar honderd euro per gram. Dat is nog veel duurder dan 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride. Mocht je een andere manier weten om goedkoop aan die stof te komen hoor ik het graag. 
 
Het is helaas te laat om nog van onderwerp te wisselen.. We hebben er misschien wat te makkelijk over gedacht toen we de synthese zagen.
Wat we als alternatief mogen doen is met pipiridine dat specifieke deel van cetirizine te maken. Als het namelijk daar mee lukt zou het ook met -(4-chlorobenzhydryl)piperazine moeten lukken.
 
Bedankt voor je hulp!
Misschien gaan we het in dat geval zelfs met 1-(2-hydroxyethyl)piperidine doen zodat we de ethanol alvast aan de stikstof hebben en we die stap (die we dus niet weten te vinden overslaan) wel zou dat zonde zijn want ons doel was het goedkoop maken van cetirizine en die stap is daar heel belangrijk in.
Marko schreef: De route die Jorrit toont is de voor de hand liggende route. Met de genoemde stoffen kun je, op commerciële schaal, prima onder de paar euro per gram blijven, want zo duur zijn ze niet. De te duur genoemde beginstof kost  bij de leverancier 70 cent per gram, in de kleinst te leveren hoeveelheid. Probleem is dat die kleinste hoeveelheid meteen 100 gram is. En dat probleem lost zich niet op door een andere route te proberen. Chemicaliën kosten nu eenmaal geld, en een paar tientjes ben je er sowieso aan kwijt.
 
Maar zoals ik al aangaf, zijn dat vaak de kosten niet eens. 
Zou je je bron voor de 70 cent per gram door kunnen sturen? want bij onze leverancier is 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride namelijk zo'n 80 euro per gram.. 70 cent per gram is echt geen probleem!
Benm schreef: Misschien zou je kunnen uitvogelen hoe farmaceutische bedrijven dit aanpakken, cetirizine is een geneesmiddel waarop geen patent meer rust en het is niet erg duur om te produceren. Als je het koopt bij een apotheek of supermarkt betaal je wellicht 1 euro voor een doosje van 10 tabletten, waarvan zeker 90 cent voor het doosje, de bijsluiter, de marge, de btw en whatever. 
 
Uiteraard zit er ook niet zoveel cetirizine in dat eindproduct, normaliter 10 mg per tablet, of 100 mg voor de hele strip. Maar ook in grotere hoeveelheden is het echt geen kostbaar geneesmiddel, voor een pot met 200 tabletten betaal je $5 of iets iets dergelijks, OTC in de VS. 
 
Dat doet vermoeden dat er een relatief goedkope syntheseroute is - meer dan een paar euro per gram kan het feitelijk niet zijn. 
Ik heb tal van bedrijfen gemailed, maar helaas wijzen ze ons tot nu toe allemaal af.. Waardoor het bij hun een euro per gram kost is ook omdat ze hele grote hoeveelheden tegelijk maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Cetirizine

Opmerking moderator

heren, graag het verzoek om de citaat functie alleen te gebruiken wanneer nodig en dan de specifieke alinea te citeren en niet een geheel bericht. Dat zal de teksten leesbaarder houden. Voor een algemeen antwoord, kies svp de reply knop in plaats van de citaatknop.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

Jorritmorrit schreef:Bedankt voor je reactie!

 

Je hebt gelijk over dat ik moet weten wat er gaat gebeuren in de reageerbuis. Daar probeer ik ook achter te komen. 

4-chloorbenzylhydrylchloride is niet te duur voor ons, maar omdat 4-chlorobenzophenone goedkoper is zou daar wel de voorkeur naar uit gaan mocht het niet veel moeilijker zijn. Oplosmiddelen zijn geen probleem, we hebben de oplosmiddelen die we nodig hebben.
 
Het kan uit 4-chloorbenzofenon, maar dan moet je daar wel eerst 4-chloorbenzhydrylchloride van maken. Dat gaat in 2 stappen, met alle bijkomende kosten. Direct vanuit benzofenon gaat niet.
 
Dit is een link naar de patent waar we ons voorschrift vandaan hebben: https://www.google.ch/patents/EP2019096A1?cl=enBij 0034 staat Example 1. Daar staat het voorschrift. Alle stappen zijn mogelijk bij ons op school het enige waar het om gaat bij ons is 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride op een goedkope manier verkrijgen.
Goedkoop, dat zal een uitdaging worden. De genoemde stof is een tussenproduct in de syntheseroute. De enige reden dat die überhaupt, in kleine hoeveelheden, te koop is, is dat het als referentiemateriaal kan dienen in analyses van het eindproduct, bij kwaliteitscontrole om aan te tonen in welke mate er verontreinigingen aanwezig zijn. Dat betekent dat het geleverd wordt met de hoogst mogelijke zuiverheid, en ook alleen in kleine hoeveelheden.

 
Jorritmorrit schreef:We hebben ook nog andere voorschriften gevonden, maar de meeste begonnen met andere of vergelijkbare dure stoffen. Bij veel syntheses beginnen ze met hydroxyne en voor die stof betaal je al snel een paar honderd euro per gram. Dat is nog veel duurder dan 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride. Mocht je een andere manier weten om goedkoop aan die stof te komen hoor ik het graag.
 

Ook dat is geen optie. Hydroxyzine is een farmaceutisch ingrediënt, en wat je bij een leverancier zult vinden zal die kwaliteitskenmerken hebben.

 
Het is helaas te laat om nog van onderwerp te wisselen.. We hebben er misschien wat te makkelijk over gedacht toen we de synthese zagen.

Wat we als alternatief mogen doen is met pipiridine dat specifieke deel van cetirizine te maken. Als het namelijk daar mee lukt zou het ook met -(4-chlorobenzhydryl)piperazine moeten lukken.
 
Ik zeg niet dat je een ander onderwerp moet zoeken. Maar je zou een andere synthese kunnen uitvoeren, die op de een of andere manier toch verband houdt met dit molecuul. De synthese die je noemt zou bijvoorbeeld inderdaad geschikt kunnen zijn, aan zoiets zat ik ook te denken. Vergelijkbare reacties, maar aan andere stoffen.
 
Hou er rekening mee dat je dan ook vanuit piperidine 1-(2-hydroxyethyl)piperidine moet maken, voor je de stap kunt uitvoeren die je gevonden hebt. Alternatief is dat je de laatstgenoemde stof bestelt.
 
Hou er vooral rekening mee dat de stofeigenschappen (kookpunt, polarireit) van de stoffen die je dan gebruikt sterk verschillen van de stoffen in het patent. Dat betekent dat de dingen die daar gedaan worden niet per se ook in jullie geval zullen werken. Maar....daar kun je maar op 1 manier achterkomen. Het is alleen wel goed dat je je daarvan bewust bent.
 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

Jorritmorrit schreef:Misschien gaan we het in dat geval zelfs met 1-(2-hydroxyethyl)piperidine doen zodat we de ethanol alvast aan de stikstof hebben en we die stap (die we dus niet weten te vinden overslaan) wel zou dat zonde zijn want ons doel was het goedkoop maken van cetirizine en die stap is daar heel belangrijk in.
 

Ik zie nu dat ik de route in bericht 1 niet helemaal goed heb bekeken. Jullie stellen voor om eerst piperazine vast te zetten aan het 4-chloorbenzhydrylchloride en dan het "ethanol" stuk, en daarna de reactie uit het patent? Dat lijkt me niet de gangbare weg.

 

Moleculen opbouwen door stapje voor stapje het molecuul groter te maken is niet zo efficiënt. Als een molecuul uit 4 "gedeeltes" bestaat is het beter om eerst 2 stukken te maken met ieder 2 gedeeltes, en die dan aan elkaar te zetten. Men noemt dat convergente synthese.

 

De route naar cetirizine zal vermoedelijk in één keer 1-(2-hydroxyethyl)piperazine vastzetten aan 4-chloorbenzhydrylchloride.

 
Zou je je bron voor de 70 cent per gram door kunnen sturen? want bij onze leverancier is 2-[4-(4-chlorophenyl)-phenylmethyl]-1-piperazinyl)ethanol dihydrochloride namelijk zo'n 80 euro per gram.. 70 cent per gram is echt geen probleem!
 
Ik had het over "beginstof", 4-chloorbenzhydrylchloride dus. Die kost 70 euro voor 100 gram, dus omgerekend 70 cent per gram. 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Marko schreef: De route naar cetirizine zal vermoedelijk in één keer 1-(2-hydroxyethyl)piperazine vastzetten aan 4-chloorbenzhydrylchloride. 
 
 
Dat is een hele goede, dan zitten we ook niet met het probleem dat aan beide kanten van de piperazine de 4-chloorbenzhydrylchlorides gaan hechten. Gelukkig is 1-(2-hydroxyethyl)piperazine kant-en-klaar ook betaalbaar. Heb je een idee hoe we deze reactie zouden kunnen doen? Dat is een vergelijkbare reactie met http://3.bp.blogspot.com/-RriAfSQSyGg/T69_N2EYTCI/AAAAAAAAALw/kxAHX51FTZA/s1600/Cetirizine+synthesis.TIFde eerste reactie op deze afbeelding. Alleen voegen ze hier later nog een hele dure stof toe en slopen ze de staart van de piperazine af. Wij willen die staart juist houden dus ik denk niet dat het uitmaakt dat wij daar een andere staart hebben zitten
Heb je trouwens een idee waar we onze stof kunnen laten testen? wij hebben hier niet de juiste apparatuur maar willen natuurlijk wel graag zien of de reactie gelukt is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

Daar is vast een voorschrift voor te vinden, maar dat gaat mij vandaag niet lukken. Op zich zou het redelijk rechttoe-rechtaan moeten zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Marko schreef: Daar is vast een voorschrift voor te vinden, maar dat gaat mij vandaag niet lukken. Op zich zou het redelijk rechttoe-rechtaan moeten zijn.
Het enige wat ik heb kunnen vinden helaas is deze afbeelding: http://slideplayer.com/slide/10830253/38/images/45/Hydroxyzine+HCl+Synthesis.jpg
Er ontbreken oplosmiddelen en katalysatoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Cetirizine

Ik bedoelde eigenlijk dat de synthese rechttoe-rechtaan zou moeten zijn. Het vinden van de synthese gaat niet zo makkelijk via Google. Er zijn echter speciale zoekmachines, die inderdaad de betreffende synthese lieten zien. Helaas waren de beschrijvingen afgeschermd, of in het Chinees of Russisch en ik ga er maar even vanuit dat jullie daar niet zoveel aan hebben.

 

Wat wel openbaar terug te vinden is zijn syntheses waarbij tóch gewoon pyrazine aan 4-chloorbenzhydrylchloride wordt gekoppeld. Eerder maakte je de opmerking over "koppelen aan 2 kanten" maar daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Dit kan gebeuren als je gelijke hoeveelheden van beide stoffen gebruikt. Maar stel dat je een grote overmaat pyrazine gebruikt? 

 

Ik vond 2 routes, een gebruikt DMF, de andere tolueen. DMF is het meest voor de hand liggende oplosmiddel, maar in de verdere opzuivering vermoedelijk wat lastig op de middelbare school. Men beschreef destillatie onder vacuum maar je moet een goed vacuum hebben en het nodige geduld om dat voor elkaar te krijgen. 

 

De route met tolueen zal beter toepasbaar zijn. Hierbij een link naar de beschrijving:

 

http://www.tandfonline.com/doi/suppl/10.1080/00397911.2013.826808/suppl_file/lsyc_a_826808_sm5156.pdf

 

Het hoort bij het volgende artikel: [doi]10.1080/00397911.2013.826808[/doi]

 

Het staat er niet heel netjes en duidelijk omschreven, maar ze bedoelen dat je de onderstaande synthese kunt uitvoeren, waarbij je benzhydrylchloride vervangt door 4-chloorbenzhydrylchloride, met natuurlijk alle bijbehorende aanpassingen (molmassa is anders, dus je moet wat andere hoeveelheden afwegen)

 
To the above benzhydryl chloride (196 g, 0.96mol) in toluene (380 ml) was added anhydrous piperazine (437 g, 5.0mol) at 60-70° C for 45-60 min. The resulting mixture was heated under stirring at 90-100° C for 8-10 h. The reaction mixture was cooled after completion of the reaction. Water (380 ml) was added and the organic layer was separated. The latter was washed with 1:1 mixture of Conc.HCl / water (2 Χ 350 ml) and neutralized with 20% NaOH solution (750 ml). The water layer was re-extracted into toluene (2 Χ 300 ml), dried over anhydrous sodium sulphate and concentrated under vacuum resulted pure 1- benzhydrlpiperazine (2a) as white solid (215 g, 88%); mp 69-72 °C ( lit [30] mp 70-72 °C); GCMS: (m/z) 252 [M] +.
 
Als je deze synthese uitvoert is het handig om niet uit te gaan van 196 gram en dergelijke, maar alles te delen door ongeveer 20 (of zelfs 40). Dus 10 gram, of 5, en dan 20 mL (of 10 mL) tolueen, 22 g piperazine (of 11 g) enzovoort. 
 
In dit document staat overigens ook hoe je van benzofenon (of 4-chloorbenzofenon) naar 4-chloorbenzhydrylchloride kunt gaan. Ook dat is redelijk rechttoe-rechtaan, maar we hebben het er eerder over gehad dat het in totaal zeker niet goedkoper zal worden dan als je direcht 4-chloorbenzhydrylchloride gebruikt.
 
Voor wat betreft de analyse kun je het beste contact opnemen met een hogeschool of universiteit in de buurt, waar ze een chemie of farmacie-opleiding hebben. Die hebben de apparatuur wel staan en voor PWS-en kun je daar vaak wel een keer gebruik van maken. Soms kunnen/willen ze ook helpen bij de synthese. 
 
Analyse kun je het beste doen met GCMS (zoals in het artikel staat genoemd), NMR, IR en TLC. Je zult je dan natuurlijk ook wel moeten verdiepen in het principe van deze technieken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Marko schreef: Ik bedoelde eigenlijk dat de synthese rechttoe-rechtaan zou moeten zijn. Het vinden van de synthese gaat niet zo makkelijk via Google. Er zijn echter speciale zoekmachines, die inderdaad de betreffende synthese lieten zien. Helaas waren de beschrijvingen afgeschermd, of in het Chinees of Russisch en ik ga er maar even vanuit dat jullie daar niet zoveel aan hebben.

 

Wat wel openbaar terug te vinden is zijn syntheses waarbij tóch gewoon pyrazine aan 4-chloorbenzhydrylchloride wordt gekoppeld. Eerder maakte je de opmerking over "koppelen aan 2 kanten" maar daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Dit kan gebeuren als je gelijke hoeveelheden van beide stoffen gebruikt. Maar stel dat je een grote overmaat pyrazine gebruikt? 

 

Ik vond 2 routes, een gebruikt DMF, de andere tolueen. DMF is het meest voor de hand liggende oplosmiddel, maar in de verdere opzuivering vermoedelijk wat lastig op de middelbare school. Men beschreef destillatie onder vacuum maar je moet een goed vacuum hebben en het nodige geduld om dat voor elkaar te krijgen. 

 

De route met tolueen zal beter toepasbaar zijn. Hierbij een link naar de beschrijving:
Denk je niet dat de reactie vrijwel hetzelfde is met hydroxyethyl piperazine ipv piperazine? Want anders zouden we dit er later nog aan toe moeten voegen en ik kan niks anders verzinnen dan dat dit bijna alleen maar kan met chloorethanol en glycolzuur. Chloorethanol is veel te gevaarlijk en daar mogen we niet mee werken. Met glycolzuur zitten we met de dubbelgebonden O. Op zich is dat geen ramp want dit zou een erg leuk vervolg onderzoek zijn. Hoe halen we de dubbelgebonden O eraf? Bij pws waarderen ze goede suggesties voor vervolgonderzoeken. Maar toch is het een minder goed resultaat want je hebt niet 'echt' cetirizine gemaakt.
 
Voor de oplosmiddelen zouden we dan xyleen moeten gebruiken want voor tolueen geldt hetzelfde, op middelbare scholen mag daar niet gewerkt mee worden. Je methode met DMF, zouden we daar DMF niet kunnen vervangen door DMSO? Meestal kan dat wel geloof ik.
 
In elk geval, heel erg bedankt voor je hulp! De synthese is daar echt wel heel anders dan "15 minuutjes roeren en op 150 graden houden"... Zoals wel in de afbeelding wordt gesuggereerd.
 
Zoals het er nu uitziet gaan we waarschijnlijk toch voor de reactie met piperadine. Dit omdat de stoffen die we anders moesten bestellen uit Amerika moeten komen en dit zou te lang duren. Dit komt mede doordat onze lab begeleider het lastig vind om verder te kijken dan zijn neus lang is want we hebben de stoffen ook in Duitsland en China gevonden en die uit China zouden ook al in een week bezorgd moeten zijn. Ik heb nu via ox-chem.com de stoffen aangevraagd en gezegd als het binnen twee weken bezorgd kan worden dat het goed is. Misschien weet jij nog leveranciers in de Benelux die het hebben? Helaas moeten we dan wel zelf betalen, maar dat is geen probleem. Het is meer dat als het uit China of Amerika moet komen we met verzendkosten kampen van 50-100 euro. Wij moeten trouwens over een week of drie echt wel klaar zijn met ons pws. Dus 1,5-2 weken verzendtijd is echt de max. We proberen al sinds begin december stoffen te bestellen...
 
Over de analyse. We hebben iemand in Wenen gevonden gespecialiseerd in anti allergie medicatie en die is bereid ons te helpen. Hij kan ons dan gelijk een stuk meer vertellen over die wereld. Het is wel gewoon een Nederlandse man en heeft met onze biologie docent in de klas gezeten. Ik heb toch altijd al wel eens in Wenen willen zijn xD. Tot dusver heeft elke hogeschool/universiteit of bedrijf ons afgewezen helaas..
 
We hebben waarschijnlijk morgen een interview met de man uit Wenen. Ik laat wel horen wat eruit gekomen is!

Berichten: 11

Re: Cetirizine

Marko schreef:  Ik vond 2 routes, een gebruikt DMF, de andere tolueen. DMF is het meest voor de hand liggende oplosmiddel, maar in de verdere opzuivering vermoedelijk wat lastig op de middelbare school. Men beschreef destillatie onder vacuum maar je moet een goed vacuum hebben en het nodige geduld om dat voor elkaar te krijgen. 
We hebben trouwens op school een best redelijke vacuüm destillatie opstelling. We hebben de vacuum destillatie met dichloormethaan ook al geoefend met de andere lab begeleider die al veel langer op onze school werkt en een stuk meer kennis heeft. (de lab begeleider van ons pws werkt er pas sinds dit schooljaar)

We gaan de volgende keer de vacuumdestillatie nog uitbereiden met een spijkerstuk, een bak ijs voor het destillaat en een extra thermometer om te voorkomen dat we het te erg verwarmen. Precieze temperaturen kunnen we niet instellen namelijk. Ook zetten we de opstelling in de zuurkast. Dit hadden we toen ook gedaan maar die foto heb ik even niet zo snel bij de hand.
Bijlagen
WhatsApp Image 2017-12-21 at 12.31.24.jpeg
WhatsApp Image 2017-12-21 at 12.31.24.jpeg (75.4 KiB) 1388 keer bekeken

Reageer