Springen naar inhoud

schip ombouwen>electrisch


  • Log in om te kunnen reageren

#16

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9924 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 januari 2018 - 18:06

Qua zonne energie denk ik dat het nog veel minder is: In nederland leveren zonnepanelen ongeveer 120-150 kWh/jaar op, dus iets in de orde van 400 wH/dag, waarbij dat in de winter natuurlijk veel minder is dan in de zomer etc. Maar dat is op basis van panelen op een dak, statisch gemonteerd onder de ideale hoek. 

 

Bij een schip wordt dat lastiger gezien je neem ik aan niet altijd dezelfde kant op vaart, en de meest logische orientatie is dan vlak (of de vorm van het dak van het schip volgen, wat gemiddeld op hetzelfde neerkomt. Bij vlakke plaatsing verlies je 30% oid, dan houd je nog 300 wH/dag over, optimistisch gezien. Lijkt me een forse inverstering die slechts genoeg energie levert om een paar minuten te kunnen varen, en bovendien het schip zwaarder maakt waardoor je dat mogelijk weer verliest door grotere diepgang. 

Victory through technology

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#17

WillemB

    WillemB


  • >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 januari 2018 - 19:39

Er zijn blijkbaar nog anderen in de race voor electrisch varen zie bijgaand artikel wat in diverse media is verschenen afgelopen week:

 

https://www.nu.nl/ec...aart-nodig.html

Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.

En wie haast heeft moet langzamer lopen.


#18

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 9924 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2018 - 02:14

Met electrisch varen is op zich niets mis, maar hier gaat het om een schip met een motorvermogen van 600 kW - dat is bepaald niet niks. 

 

Ik heb wel eens op kleine boten gezeten met vermogens tot over een MW, snelle ferries tussen eilanden en dergelijke. Zoiets haalt dan 50, misschien 60 km/h op open zee, maar verstookt brandstof als een malle om dat voor elkaar te krijgen. 

 

Maar het maakt nogal uit wat je precies wilt met een schip - voor een groot schip is 600 kW helemaal niet zoveel, voor iets waarmee je met 20 man zo snel als kan een zeestraat wil overbruggen is het best indrukwekkend. 

Victory through technology

#19

Pekkie85

    Pekkie85


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2018 - 07:58

Wel, gezien ze kunnen lezen, blijkbaar toch iets gespecialiseerder dan u.
Waarom u over zonnepanelen-opbrengst begint, niemand weet het. Het is een schip, geen voetbalveld.
Er komen 2x20kw verticale windmolens op dek. daarboven komen er 5x5kw verticale windmolens,
De kajuit wordt bekleed met solar, en brengt net geen Kw op bij bewolkt, en 3kw bij zon.
Uw technische gegevens over "windmolens" zitten er wel een tikje af.
Het ontgaat u waarschijnlijk dat het over Verticale windmolens gaat.
Niet uw 3klassieke roterende wieken.

U hebt waarschijnlijk het deel over de waterstof ongelezen gelaten. Of elk deel ongelezen gelaten.
Heel uw opmerking, is negatief, en slaat op elk onderwerp de bal mis.
Ik ga u meegeven wat mijn vader me op 8jarige leeftijd reeds bijleerde;

"Als ge nix zinnigs te zeggen hebt, zwijgt dan"
Want uw reactie, is vrij beledigend voor al de bijdragende mensen die het wel serieus namen.

Gemiddeld schijnt er in deze omgeving op een vierkante meter per dag 2,7 kWh zonne-energie in. Bij een rendement van de zonnepanelen van 20% dus zo'n 0,5 kWh per dag per m2 . Dit is een heel rooskleurig getal, uitgaande van blijvend optimale omstandigheden. In de praktijk ligt twee á driehonderd Wattuur per dag per vierkante meter meer in de rede.

 

Ook als het schip langzaam vaart en zeg eens zo'n 100 kW vermogen vraagt, dan komt dat neer op 2400 kWh per dag. Dan heb je ruim een hectare zonnepanelen nodig op dat schip. Waar laat je die? Met een prijs van zeg eens 160 euro per vierkante meter een krappe 2 miljoen euro investering.

 

Windenergie op een schip? Dat is natuurlijk niet onmogelijk, maar voor het benodigde vermogen gelden soortgelijke rekensommetjes. Een windmolen van 10.000 euro (5 meter rotordiameter) levert zo'n 7 kWh per dag op. Dat wordt het equivalent van driehonderd kleine windmolens op een schip plaatsen (waar laat je die?), tegen een investering van pakweg 3 miljoen euro.

 

In bovenstaande is dan nog geen rekening gehouden met het lage rendement dat Klazon meldt.

 

Ik vrees dat die specialisten niet zo specialistisch zijn als jij hoopt.


#20

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 9203 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 januari 2018 - 08:43

Het lijkt me veel zinvoller om het waterstof aan land te produceren en dan op de boot te laden.

 

2x20 + 5x5 + 3 = 68

 

Als het en zonnig is en hard waait produceer je 68 kW. Als het de hele dag zonnig is en hard waait produceer je op een dag iets meer dan 1600 kWh. En als je die allemaal kunt opslaan als waterstof en ook weer allemaal terug kunt omzetten in elektriciteit kun je daar 2,5 uur op vol vermogen op varen. 

 

Maar het is niet de hele dag zonnig, het waait niet de hele dag en de omzetting van elektriciteit in waterstof en terug verloopt niet met 100% efficiëntie. Reken op niet meer dan de helft (als we enthousiast rekenen) dus dat is 1,5 uur varen. En daar moet je dan de boot voor volhangen met toeters en bellen. Zet de productie op land en je bent van de helft van je problemen af.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#21

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6946 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 januari 2018 - 13:59

Heel uw opmerking, is negatief, en slaat op elk onderwerp de bal mis.

Ik ga u meegeven wat mijn vader me op 8jarige leeftijd reeds bijleerde;

"Als ge nix zinnigs te zeggen hebt, zwijgt dan"
Want uw reactie, is vrij beledigend voor al de bijdragende mensen die het wel serieus namen.

Ik neem aan dat je het hier tegen Michel Uphoff hebt. Dan moet je toch oppassen, want in mijn opinie is hij in deze discussie de meest onderlegde persoon. Hij is niet negatief en ook niet beledigend. Hij drukt je alleen met de neus op de feiten. Je bent bezig jezelf rijk te rekenen en Michel vertelt alleen maar dat er behoorlijke beperkingen zijn aan het vermogen dat je aan boord kan opwekken. Het is gewoon niet mogelijk om urenlang op vol vermogen te varen met de energie die je kan meenemen en opwekken. Je hoopt misschien dat het wel kan, maar dat is valse hoop.


#22

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 6363 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2018 - 15:38

Heel uw opmerking, is negatief, en slaat op elk onderwerp de bal mis.

 

Je vat mijn opmerkingen negatief op, maar zo zijn ze niet bedoeld. Ze zijn bedoeld als reality check.

Of ik de plank mis sla valt te betwijfelen.

 

De kajuit wordt bekleed met solar, en brengt net geen Kw op bij bewolkt, en 3kw bij zon.

 

Dat klinkt leuk, maar daar heb je zo goed als niets aan. Ik neem aan dat je het over pakweg (bij 20% rendement van de cellen) 16 m2 zonnepaneel hebt. Die leveren gemiddeld dan zo'n 4 á 5 kWh per dag op. Daar kan je dat schip per dag, rekening houdend met het lage rendement 2 minuten langzaam op laten varen.

 

Eens kijken naar windkracht en verticale turbines. Ik kon zo snel geen 50 kW type vinden, maar bijgesloten een folder van twee van die molens. Het grote type, geadverteerd als 6kWh type kost 26.000 euro, en levert in de wadden per jaar maximaal 7000 kWh, in het noorden en Zeeland 4000 kWh en in het midden/oosten/zuiden 2000 kWh. Over heel Nederland genomen zo'n 4000 kWh per jaar, dus zo'n 11 kWh per dag.

 

Als ik weer uitga van rustig varen tegen 100 kW (dat is 1/7 van het oorspronkelijke vermogen van de dieselmotor) zou je voor 2,5 uur varen 250 kWh verbruiken en ruim 20 van die turbines een dag moeten laten draaien. En dan is er nog geen rekening gehouden met het rendement. In de door jou gedachte oplossing zal dat laag zijn, en dan zit je zo aan 30 molens op dat schip. Kosten (zonder omvormers, elektrolyse installatie en dergelijke) 780.000,- .

Die dingen zijn zonder mast 5 meter hoog en 2 meter in diameter. Ik weet niet hoe groot dat schip is, maar ik betwijfel of je dat er wel op kan krijgen. Vergeet niet dat de molens niet in elkaars luwte mogen liggen. Je zal dus ook met variabele masthoogten moeten gaan werken.

 

Zo'n 20 kWh verticale turbine is natuurlijk fors, zo'n 7-10 meter hoog met een diameter van 4-6 meter.

 

Pic7-size-comparison-Small-VAWT-with-people.jpg

 

Maar ook hier geldt dat 20 kWh het maximale continue vermogen is. Als je er gemiddeld per dag in Nederland 40 kWh uithaalt, mag je m.i. heel tevreden zijn. De kosten van zo'n turbine liggen zo rond de 2000-6000 euro per kW, dus schat ik in dat een 20 kW type zo'n 80.000 euro kost. Kijken we weer naar 2,5 uur varen per dag dan heb je er rekening houdend met een laag rendement zo'n 9 van nodig, kosten 720.000,- (zonder randapparatuur).

 

Of je, als er al plaats genoeg is op dat schip, vergunningen gaat krijgen voor het plaatsen van een windmolenpark op een schip is vers twee.

 

Het gaat er allereest om wat je met dat schip wil: Af en toe eens een kort tochtje, of langdurig op het water. Zou je langere tochten willen maken dan is dat volstrekt onhaalbaar met wind- en zonne-energie vanaf dat schip. Wat zijn de afmetingen van dat schip?

 

Verder ben ik het van harte eens met de opmerking van Marko. Als je dat schip al op waterstof wilt laten varen, genereer dat waterstof dan op land. Waarschijnlijk haalbaarder en veel goedkoper. Niet dat er dan geen beren en leeuwen op de weg zijn overigens.

 

Bijlage  OICP-en-Noveol-Documentation_ENG.pdf   5,82MB   0 maal gedownload

Motus inter corpora relativus tantum est.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures