Springen naar inhoud

Thermostaat te repareren?

• Log in om te kunnen reageren

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2018 - 07:00

Is de thermostaat van een oude Bosch koelkast nog te repareren? Om de koelkast aan of uit te zetten moet ik de temperatuurknop lager of hoger zetten, dan schakelt die. Maar op het oplopen of dalen van de temperatuur op zich reageert de thermostaat niet meer. Er zitten ook (instel?)schroefjes aan waar ik wat aan gedraaid heb, maar dat maakt niet veel uit.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6472 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2018 - 16:24

Meestal niet. Vervangen is wellicht mogelijk, daarvoor zijn op internet wel wat instructies te vinden maar of dat voor jouw model ook opgaat weet ik niet.

Maar als die koelkast echt oud is, is het waarschijnlijk verstandig hem te vervangen door een hedendaags type met veel beter rendement. De kosten verdien je dan redelijk snel terug door de lagere energierekening.

Motus inter corpora relativus tantum est.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 januari 2018 - 16:40

De koelkast is héél oud, vermoedelijk zo'n veertig jaar. Ik kreeg die koelkast als tweedehandsje toen ik als student op kamers ging wonen. Probleem is dat de koelkast nu helemaal staat ingebouwd: voor een andere koelkast zullen er de nodige kasten moeten worden leeggehaald en/of gedemonteerd. Als de gevoeligheid van die thermostaat met een of andere kunstgreep wat zou kunnen worden opgevoerd zou mij dat wel zo lief zijn. Maar zo niet - dan is inderdaad een nieuwe(re) koelkast het beste.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6472 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2018 - 23:08

Er zal bij zo'n oud beestje wel geen energielabel aanwezig zijn. Maar volgens Bosch Nederland zijn de koelkasten alleen de afgelopen 15 jaar al 70 procent zuiniger geworden, zodat het verschil met die dino van jou wel eens meer dan 100% kan zijn. Sterker: Een kleine (dure) koelkast met een A+++ label verbruikt zo'n 80 kWh per jaar, een met een G label zo'n 350 kWh. Heel oude dingen kunnen wel tot 500 kWh per jaar gebruiken.

Uitgaande van een kleine koelkast zou je vrijwel zeker minimaal 250 kWh (~50 Euro) per jaar kunnen besparen. Als de oude een inbouwkoelkast is; daarvan zijn de maten nauwelijks gewijzigd, even opmeten.

Je kan eens kijken of je de ombouw van de thermostaat kan openen om hem er even uit te halen. Wat goede foto's van het uitgebouwde ding maken. Wellicht is er dan wat zinnigs te zeggen of een vervangend exemplaar te vinden.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 00:07

thermostaat.JPG

Daar is die! Is er met dat schroefje niet iets in te stellen? En wat is die buisvormige draad die er boven op geschroefd zit? Mag die wel los?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6472 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2018 - 00:44

En wat is die buisvormige draad die er boven op geschroefd zit?

Het is lastig te zien, maar mijn indruk:

Dat is een holle buis met een gas er in. Expanderen/krimpen van dat gas laat een daaraan hermetisch aangesloten balgje uitzetten/krimpen dat de schakelaar in de thermostaat om zet. Die buis zal ergens bij het koellichaam gemonteerd zijn, en mogelijk zit er een wat dikker gasreservoir aan het andere einde van dat buisje.

Mogelijk is die buis of dat balgje lek, en dan helpt alleen nog een vervanger. Jouw probleem lijkt hier het meest op; door de regelschroef van de thermostaat helemaal in of uit te draaien lukt het je kennelijk nog op deze manier de koeling aan/uit te zetten. Punt is, dat je zo'n thermostaat voor zo'n oud model waarschijnlijk niet meer gaat vinden.

Je kan eens een speurtocht doen op freezer thermostat met google afbeeldingen (klik)

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 01:01

Het is lastig te zien, maar mijn indruk:

Dat is een holle buis met een gas er in. Expanderen/krimpen van dat gas laat een daaraan hermetisch aangesloten balgje uitzetten/krimpen dat de schakelaar in de thermostaat om zet. Die buis zal ergens bij het koellichaam gemonteerd zijn, en mogelijk zit er een wat dikker gasreservoir aan het andere einde van dat buisje.

Het dikkere uiteinde zit aan het vriesvak.

Mogelijk is die buis of dat balgje lek, en dan helpt alleen nog een vervanger. Jouw probleem lijkt hier het meest op; door de regelschroef van de thermostaat helemaal in of uit te draaien lukt het je kennelijk nog op deze manier de koeling aan/uit te zetten. Punt is, dat je zo'n thermostaat voor zo'n oud model waarschijnlijk niet meer gaat vinden.

Je kan eens een speurtocht doen op freezer thermostat met google afbeeldingen (klik)

Dan ziet het er vrij hopeloos uit. Als dat gas weg is (wat na al die tijd heel goed kan zijn), dan kan het mechanisme van de thermostaat ook niet meer naar behoren werken.

Dat wordt dus een andere koelkast... :(

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6472 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2018 - 01:28

Allways look on the bright side of life.
Je gaat zeker energie besparen, en als de nieuwe weer 40 jaar mee gaat loopt dat op tot wel 2000 euro ;) .

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9961 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 januari 2018 - 01:59

Als het mogelijk is een nieuw model in te bouwen zou ik dat zeker doen, gezien het rendement, en natuurlijk ook de toenemende kans dat er iets anders onherstelbaar defect raakt in zo'n oud apparaat, bijv de compressor. 

Anderzijds, als het ingebouwd is en er geen passende vervanger is kun je nog gaat voor een bypass: temperatuursensor in de koelkast plaatsen, thermostaat op maximaal koud plaatsen, en via een stukje electronica domweg de netspanning aan en afschakelen afhankelijk van de temperatuur. Nadeel is dat het lampje het dan niet doet als de compressor niet loopt, maar het kan een aardige noodoplossing zijn  (ook als je wellicht wel passend model kunt kopen maar daar een maand levertijd oid op zit). 

'

Victory through technology

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 02:17

Ik ga vanaf morgen voorzichtig naar een andere koelkast uitkijken. Voorlopig regel ik de temperatuur dan wel door de koelkast handmatig afwisselend aan en uit te zetten. Dat kan nog wel door de thermostaat naar extreme standen te draaien. Met een stukje (schakel)elektronica kan ook, maar dat is dan weer een extra investering terwijl er uiteindelijk toch een andere koelkast moet komen. Die energie- en kostenbesparing bij een nieuwe(re) koelkast is wel fijn.

Overigens is het geen inbouwkoelkast in de zin van ingebouwd in een keukenblok. Mijn keuken is heel primitief en deels bezet door de oprukkende boeken- en platenkasten. Koelkasten kunnen nu het huis niet meer in of uit zonder dat ik daarvoor kasten moet leeghalen, afbreken en/of verschuiven.

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 23:37

Kennelijk wil mijn koelkast hier ook niet weg, want tot mijn verrassing merk ik nu dat die weer uit zichzelf aan en uit schakelt...

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4184 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2018 - 00:09

[Off topic] zo te horen heb je een spook in huis[on topic]
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6472 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2018 - 00:46

Was hij misschien in de automatische ontdooistand (als opa die al kende)?

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 2825 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2018 - 00:58

Was hij misschien in de automatische ontdooistand (als opa die al kende)?

Geen idee wat dat is. De knop op de thermostaat kun je instellen van "0" t/m "7". Verder is daar niets aan te zien.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9961 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 januari 2018 - 01:53

Tja, soms gaat dat zo met oude apparaten, dingetjes die mechanisch een beetje vastlopen of juist los raken. Ik had ooit een beeld-buis TV waar ik letterlijk zo nu en dan een klap op moest geven om het ding weer te laten werken. Ongetwijfeld gewoon een gebroken soldeerverbinding, maar geen zin om het hele ding na te lopen gezien het al heel oud was toen ik het kreeg. 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures