[scheikunde] trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Hoi!
Ik moet de structuurformule (denk ik? er staat gewoon 'teken') van trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen. Ik heb mijn god geen idee wat het betekent. Ik snap de trans, cis,cis denk ik nog wel. Maar octa is 8 en deca is 10? En wat betekenen die 9, 12 en 15? 
 
Ik hoop dat iemand me kan helpen! 
 
Groetjes, 
 

Berichten: 383

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Wat is trieenzuur - ik bedoel wat voor soort zuur is het? Is het verzadigd of onverzadigd? Wat zeg jij?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Of iets simpeler....weet je wat de structuurformule van penta-1,3-dieen is?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 6

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Trieenzuur is een onverzadigd vet, door de dubbele binding die erin voorkomt.
En penta - 1,3 dieen, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar dat zijn 5 C-atomen. Dan heb ik na het eerste atoom een dubbele binding en na het derde atoom een dubbele binding? 

Oh, ik denk dat ik het al snap, haha. 
Maar betekent octadeca dan 18 koolstofatomen? 

Berichten: 6

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Ik heb dus 18 koolstofatomen getekend. Na het negende, twaalfde en vijftiende atoom heb ik een dubbele binding getekend. Bij het negende atoom heb ik het H-atoom boven het C-atoom getekend. Bij het tiende atoom heb ik het H-atoom eronder getekend. Dan bij twaalfde atoom en dertiende atoom heb ik de H-atomen eronder getekend, en dat heb ik ook gedaan bij het vijftiende en zestiende atoom. En afsluitend (bij het achttiende atoom) een COOH-groep. Kan iemand mij vertellen of dit klopt (als ik het duidelijk beschreven heb natuurlijk.) 

Berichten: 383

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Dat lijkt me de goede kant uit te gaan maar het eerste C-atoom is dat van de COOH-groep

Berichten: 6

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Daaf schreef: Dat lijkt me de goede kant uit te gaan maar het eerste C-atoom is dat van de COOH-groep
En is daar een reden voor? Kan je dat ergens aan zien?

Berichten: 383

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

COOH is de functionele groep (als het over "zuur" gaat weet je dat al meteen) en waar zou je anders beginnen tellen? Toch niet ergens in het midden? En aan het eind van de keten beginnen tellen is ook al veel minder logisch. 
 
Kan je straks je tekening even doorsturen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Opmerking moderator

graag de tekening in dit topic plaatsen via de uitgebreide antwoord knop
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 6

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Hopelijk is de foto een beetje duidelijk.
De eerste structuurformule is hoe ik het eerst had. De tweede is met de COOH-groep aan het begin. 
Bijlagen
Trans,cis,cis octadeca 9,12,15 trieenzuur.jpeg
Trans,cis,cis octadeca 9,12,15 trieenzuur.jpeg (143.33 KiB) 843 keer bekeken

Berichten: 61

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Die tekening lijkt me te kloppen :)

Berichten: 383

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Ziezo! Het enige wat ik wel doe is dat als ik -zoals in dit geval- bij de trans op 9 de 1e H (dus vanaf de kant waar ik begin te tellen) naar boven laat wijzen en de volgende bij 10 naar beneden (om de trans te vormen), bij de cis op 12 en 15 de H's naar boven laat wijzen omdat ik bij de trans op 9 denk 'aan dezelfde kant' en op 10 'aan de andere kant', op 12-13 en 15-16 denk ik dan weer 'aan dezelfde kant'. Zie je wat ik bedoel? 

Berichten: 6

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Daaf schreef: Ziezo! Het enige wat ik wel doe is dat als ik -zoals in dit geval- bij de trans op 9 de 1e H (dus vanaf de kant waar ik begin te tellen) naar boven laat wijzen en de volgende bij 10 naar beneden (om de trans te vormen), bij de cis op 12 en 15 de H's naar boven laat wijzen omdat ik bij de trans op 9 denk 'aan dezelfde kant' en op 10 'aan de andere kant', op 12-13 en 15-16 denk ik dan weer 'aan dezelfde kant'. Zie je wat ik bedoel? 
Super! Bedankt! 
Maar het maakt dus niet uit of je ze naar boven of naar beneden laat wijzen? Dat is alleen voor meer duidelijkheid? 

Berichten: 383

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Zonder dank! In de cis-vorm komt er bij vetzuren een knik in de lineaire keten en wordt de keten gekromd, bij de trans blijft ze recht (zag je dit in de les? Ik denk niet dat er van je gevraagd werd om dit ook in je structuur aan te brengen, of wel?) dus als je dit gaat tekenen moet je wel bij dezelfde regels blijven, dus niet de ene keer zus en even verder weer zo. 
 
Het lukt me niet om het adres hier te plakken maar google eens naar transvet wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: trans,cis,cis, octadeca-9,12,15 trieenzuur tekenen

Nou.....enkele schoonheidsfoutjes.
 
Deze methode van tekenen leent zich niet voor het aangeven van ruimtelijke orientatie. Je dient hiertoe de drie-omringing van de dubbelgebonden C-atomen duidelijk te maken door hoeken van ongeveer 120o te gebruiken.
 
De H van de OH aan de zuurgroep lijkt aan de C van de zuurgroep vast te zitten. Dit kan niet. De verbinding moet van de C naar de O, waar op zijn beurt dan een H aan zit.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer