Springen naar inhoud

Buffer maken met pH 3,00

• Log in om te kunnen reageren

Ikbentia

Ikbentia

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 08:44

Voor een praktische opdracht moet ik een buffer maken, maar ik heb geen idee hoe ik dit nu moet gaan aanpakken. Het is de bedoeling dat we zelf een buffer oplossing maken van 250 mL die een pH heeft van 3,00. Het enige wat we verder te weten krijgen is dat de concentraties van de stoffen die we gaan gebruiken ergens tussen de 0,10 en 1,0 M liggen. Kan iemand mij op weg helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 09:34

Jawel. Wat weet je van een buffer?

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Ikbentia

Ikbentia

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 09:40

Jawel. Wat weet je van een buffer?

Ik weet dat een buffer bestaat uit een zuur en zijn gecombineerde base, en dat wanneer je hier een kleine hoeveelheid zuur/base aan toevoegt de pH nauwelijks veranderd. En uhmm... Ja dat is het wel zo'n beetje

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2018 - 12:17

ik verwacht dat jouw scheikunde boek wel wat meer schrijft over pH buffers. lees het betreffende hoofdstuk nog eens door en beantwoord dan nog eens Wdeb's  vraag.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Ikbentia

Ikbentia

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 12:33

ik verwacht dat jouw scheikunde boek wel wat meer schrijft over pH buffers. lees het betreffende hoofdstuk nog eens door en beantwoord dan nog eens Wdeb's  vraag.

Helaas is dat het echt :/ het is maar een paragraaf en er staan niet eens opgaven bij... Vandaar dat ik me tot het forum richtte.

Na even op internet gekeken te hebben heb ik wel gemerkt dat de pKz er iets te maken mee lijkt te hebben, en dat je dmv de pKz de pH kan bepalen met de formule: pH= pKz-log (n zuur/ n geconjugeerde base) ik ben er niet zeker van of dit helemaal klopt

Veranderd door Ikbentia, 17 januari 2018 - 12:34

MatthijsM

MatthijsM

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 januari 2018 - 15:16

Ik ga je even opweg helpen.

Om een buffer te maken heb je een sterk zuur en een zwakke base of een sterke base en een zwak zuur.

Door deze te laten reageren ga je een buffer maken en dat is een mengsel van een zwak zuur met zijn geconjugeerde (of overeenkomstige) zwakke base.

Voorbeeld:

HCl + NH3 ==> NH4Cl Als je hier met een overmaat NH3 werkt heb je een buffer mengsel.

Nu om een buffer te maken met een pH van 3 moet je opzoek naar een zwak zuur met een pKz van ongeveer 3 en dan kan je dat helpen.

Ik hoop dat dit je helpt.

Veranderd door MatthijsM, 17 januari 2018 - 15:17

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 3025 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 januari 2018 - 18:47

Als Kz de zuurconstante van het gebruikte zuur is, dan geldt voor de pH van de buffer dat LaTeX

Kijk eens of je zo een zuur kunt vinden dat voor deze buffer geschikt is.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Wdeb

Wdeb

• >1k berichten
  • 1247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2018 - 22:23

In aanvulling op MatthijsM: Er is nog een derde manier. Kan je die bedenken?

Doel blijft: Zorg dat in één oplossing zowel het zwakke zuur als zijn geconjugeerde zwakke base aanwezig is (liefst binnen verhouding 1:10-10:1).

Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

gravimetrus

gravimetrus

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2018 - 11:15

Heb je de bufferformule al gevonden?

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures