Springen naar inhoud

Systeembord elektronisch codeslot



  • Log in om te kunnen reageren

#1

Laura.Pooijer

    Laura.Pooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2018 - 16:47

Ik ben op school met technische automatisering bezig en moet voor een opdracht een (elektronisch) codeslot maken, die vervolgens een deur opent. Mijn school beschikt over een online programma, waar verschillende losse componenten beschikbaar op zijn. Nu is het alleen zo dat ik geen idee heb hoe zo´n codeslot werkt en evenmin hoe ik er een moet ontwerpen. 

 

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

 

Ik las ergens dat je hiervoor meerdere systeemborden zou nodig hebben, maar dat is geen probleem, als dat noodzakelijk is.


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 47174 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 januari 2018 - 16:59

Mijn school beschikt over een online programma, waar verschillende losse componenten beschikbaar op zijn. 

is dat toevallig (of niet) Systematic?

zie voor een screenshot hier:

https://www.wetensch...atic-stoplicht/

 

 

Nu is het alleen zo dat ik geen idee heb hoe zo´n codeslot werkt 

ik ook niet. Dan is je eerste stap om dat op school uit te zoeken, want dan pas weet je wat je opdracht feitelijk inhoudt (d.w.z. , wat "de klant" wenst) .

Want anders kun je een heel uitgebreide ingewikkelde logische schakeling gaan bouwen, die dan vervolgens afgekeurd wordt omdat het iets anders is dan de bedoeling was. En da's zonde van ieders tijd en aandacht.

 

Een simpel codeslot kan ik me voorstellen als bijvoorbeeld10 aan/uitschakelaars ("toggles" in systematic) waarvan je er vier moet indrukken voordat er een actie komt. Maar één verkeerde erbij en er gebeurt niks.

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

Laura.Pooijer

    Laura.Pooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2018 - 17:45

is dat toevallig (of niet) Systematic?

 

Een simpel codeslot kan ik me voorstellen als bijvoorbeeld10 aan/uitschakelaars ("toggles" in systematic) waarvan je er vier moet indrukken voordat er een actie komt. Maar één verkeerde erbij en er gebeurt niks.

 

Het programma is door mijn docent zelf ontwikkeld.

 

De deur gaat pas open als de juiste knoppen in de juiste volgorde zijn ingedrukt. Ik zie alleen niet in hoe die volgorde gedaan moet worden. Dat de deur bijvoorbeeld alleen maar open gaat bij 123 en niet bij 312.

 

Daarnaast weet ik ook niet hoe het werkt als de code 2x hetzelfde cijfer bevat. Moet dan de sensor signaal geven aan de geheugencel, die vervolgens weer een signaal doorgeeft en na een bepaalde tijd reset wordt, door de teller, waarna vervolgens nogmaals een signaal gegeven moet worden? Hoe kan je twee signalen, die van dezelfde sensor komen laten werken als twee signalen van twee verschillende sensoren, die dan met een EN-poort 1 signaal doorgeven? 

Ook hier is dan de volgorde een probleem....


#4

WillemB

    WillemB


  • >250 berichten
  • 399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 januari 2018 - 19:47

Er zijn diverse mogelijkheden, een mogelijkheid is om een schuifregister te gebruiken met de breedte van het aantal getallen

waar de juiste combinatie aan moet voldoen. De uitgangen van het schuifregister vergelijk je dan met de verwachte juiste instelling.

Zo kan je dus ook meerdere dezelfde getallen gebruiken.

 

Maar er zijn meer oplossingen, maar ik heb geen idee met wat voor spullen je het moet doen.

 

Het principe van een code slot is dat als je de juiste geheime code invoert, er iets ontsloten wordt.

En dat ontsluiten kan dus van alles zijn. Zoals ook de code, denk bijvoorbeeld aan je smartphone met toegangs code.

 

Wat je dus nodig hebt is iets waarmee je de code invoert, 

iets waarmee je de invoer kan vasthouden (onthouden)

iets waarmee je de invoer kan vergelijken met de geheime code

en iets wat indien de codes gelijk zijn , aan zet of uit zet.

Veranderd door WillemB, 18 januari 2018 - 20:02

Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.

En wie haast heeft moet langzamer lopen.


#5

Laura.Pooijer

    Laura.Pooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2018 - 23:01

Maar er zijn meer oplossingen, maar ik heb geen idee met wat voor spullen je het moet doen.

 

Het programma bevat: verschillende sensoren, comparator, en-poort, of-poort, invertor, geheugencel, teller, relais en andere uitgangen, ad omzetter, pulsgenerator en zo nodig: flipflop, half adder, full adder, ex-of poort, nor poort, nen poort en rmd.

 

Zelf dacht ik aan de standaard 10 cijfer toetsen, waarvan er dan 4 verbonden zijn met een geheugencel, waarbij de overigen dus aangesloten staan op de reset. Is er hier dan nog een mogelijkheid bij om de volgorde dan correct toe te voegen of is zo´n schuifregister dan een beter idee? Het schuifregister is in de les maar een keer voorgekomen...

Veranderd door Laura.Pooijer, 30 januari 2018 - 23:11


#6

Laura.Pooijer

    Laura.Pooijer


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2018 - 23:15

Wat je dus nodig hebt is iets waarmee je de code invoert, 

iets waarmee je de invoer kan vasthouden (onthouden)

iets waarmee je de invoer kan vergelijken met de geheime code

en iets wat indien de codes gelijk zijn , aan zet of uit zet.

 

Zou niet weten hoe je de laatste twee stappen zou moeten uitvoeren en zeker niet in combinatie met die volgorde als ik verder denk aan het idee dat ik hierboven heb beschreven.

Veranderd door Laura.Pooijer, 30 januari 2018 - 23:17


#7

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 7153 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 januari 2018 - 23:35

Je hebt genoeg aan 4 flip-flops of een ander type geheugenelement, en een paar EN-poorten. Elke flip-flop kent twee standen: aan of uit. In het begin staan ze allemaal uit.

 

Stap 1: Je drukt op de eerste toets. Als dat de goede is wordt de eerste flip-flop aan gezet. Is het niet de goede, dan krijgen alle flip-flops een reset waardoor ze naar de uitstand gaan. Dan sta je dus weer in de beginsituatie.

 

Stap 2: je drukt op de tweede toets. Als dat de goede is, en f-f 1 staat aan, dan wordt f-f 2 aan gezet. Is het de verkeerde, dan gaat alles weer uit.

 

stap 3: je drukt op de derde toets. Als het de goede is en f-f 1 en f-f 2 staan aan, dan wordt f-f 3 aan gezet. De verkeerde, dan alles weer uit.

 

stap 4: druk op de vierde toets. Als die goed is, en f-f 1 en f-f 2 en f-f 3 staan allemaal aan, dan wordt f-f 4 aan gezet. De verkeerde, dan alles weer uit.

 

stap 5: druk op de entertoets. Als alle 4 de flip-flops aan staan, dan gaat het slot open. Druk je op een andere toets dan de entertoets, dan gaat alles weer uit.

 

Samengevat: elke keer als je op de juiste toets drukt, dan kom je een stap verder. Als je onderweg een fout maakt, dan gaat alles naar de ruststand.

Veranderd door klazon, 30 januari 2018 - 23:36







Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures