[scheikunde] Verbanden tussen molaire absorptiecoëfficiënten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Verbanden tussen molaire absorptieco

Hallo, 
 
Morgen heb ik examen instrumentele analysen en bij deze heb ik een vraag die mijn medestudenten ook niet kunnen oplossen.
De vraag luidt: "Men vindt een fout, er is Chromaat gebruikt i.p.v. Dichromaat. Geef aan hoe dit zonder de metingen opnieuw uit te voeren kan opgelost worden."
 
Aangezien ik weet dat: A =  a . b . c (Wet van Lambert- Beer)
zou er volgens mij en bewerking aan "a" moeten gedaan worden, medestudenten zeggen delen of vermenigvuldigen met 2 maar we weten het allemaal niet zeker.
 
(met a = molaire absorptiecoëfficiënt, b = lengte en c= concentratie)
 
Dank bij voorbaat.
Mvg Vincent

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verbanden tussen molaire absorptieco

De vraag luidt: "Men vindt een fout, er is Chromaat gebruikt i.p.v. Dichromaat. Geef aan hoe dit zonder de metingen opnieuw uit te voeren kan opgelost worden."
Dit is erg vaag.
 
Chromaat en dichromaat hebben overigens een verschillende kleur en zullen bij elke golflengte dus verschillend absorberen. Het lijkt me dat de a/a verhouding voor chromaat/bichromaat sterk afhankelijk zal zijn van de gebruikte golflengte.
 
Plaats vor de duidelijkheid de tekst van de volledige opgave, inclusief alle deelvragen.

Berichten: 2

Re: Verbanden tussen molaire absorptieco

Pinokkio schreef: Dit is erg vaag.
 
Chromaat en dichromaat hebben overigens een verschillende kleur en zullen bij elke golflengte dus verschillend absorberen. Het lijkt me dat de a/a verhouding voor chromaat/bichromaat sterk afhankelijk zal zijn van de gebruikte golflengte.
 
Plaats vor de duidelijkheid de tekst van de volledige opgave, inclusief alle deelvragen.
 
 
Alvast bedankt voor uw antwoord! 
Het was eigenlijk een oefening op een verdunningsreeks met kalibratielijn met volgende vragen:
 
1.1 Bepaal de concentraties vd verdunningsreeks voor 10-20-30-40-50 ml
1.2 Bepaal de moleculaire absorbtiecoefficient m.b.v. de gegeven vergelijking (y= ax + b)
1.3 Bereken de concentratie van de onbekende 
1.4 Vraag van hierboven.
 
De eerste 3 vragen zouden geen probleem mogen zijn volgens mij.
 
Omdat ik niet weet van welke producten er vertrokken werd en waar men moet uitkomen snap ik dat mijn vraag onvolledig is, maar nu weet ik wel al misschien in welke richting ik moet denken en antwoorden moest ik ook zo'n vraag krijgen.
 
Dit is namelijk een vraag van een examen die een medestudent al gehad heeft (verschillende groepen).
 
Nogmaals bedankt om te antwoorden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Verbanden tussen molaire absorptieco

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Verbanden tussen molaire absorptieco

Tsja, maar er staat nog niet de gehele vraag. En dat is lastig. Want die zou vast gegeven hebben dat er ....gram van het zout was gebruikt voor de stockoplossing. Dus dien je opnieuw de concentraties van de verscheidene verdunning te berekenen, waarna je met die nieuwe waarden wederom afleest en alles herhaalt.
 
Daar zit dan natuurlijk ook de aanname dat ook de onbekende nu ineens chromaat bevat...
 
Want anders kan je niet met de ijklijn vergelijken, of er moet toevallig (??) zijn gemeten bij een golflengte waarbij de molaire absorpties gelijk zijn.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer