[scheikunde] concentratie zuur in afvalstroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

concentratie zuur in afvalstroom

Kan iemand mij verder helpen met deze vraag?
 
a) Een waterige afvalstroom verlaat fabriek 1 met een snelheid van 6,00 * 104 L/s. De fabriek loost hierin 4,5*10L/s water dat 65,0 ppm zoutzuur bevat. Wat is de concentratie aan zoutzuur (uitgedrukt in ppm en M) in de totale stroom die fabriek 1 verlaat.
 
b) 2 * 104 L/s van de stroom uit fabriek 1 wordt gebruikt door fabriek 2 voor hun productieproces. Deze fabriek moet hiertoe het zuur neutraliseren met ongeblust kalk (CaO) (geef de reactievgl en duid de fasetoestanden aan).
 
hoeveel g ongebluste kalk wordt er verbruikt gedurende 8 uur?
 
bereken de concentratie aan calcium - ionen in de stroom die de tweede fabriek binnengaat.
 
Bepaal de concentratie aan calcium - ionen (in ppm) die de tweede fabriek verlaat als men weet dat de fabriek geen calcium-ionen verbruikt en de afvalstroom 3 maal verdund werd met water.
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: concentratie zuur in afvalstroom

CHD schreef: a) Een waterige afvalstroom verlaat fabriek 1 met een snelheid van 6,00 * 104 L/s. De fabriek loost hierin 4,5*10L/s water dat 65,0 ppm zoutzuur bevat. Wat is de concentratie aan zoutzuur (uitgedrukt in ppm en M) in de totale stroom die fabriek 1 verlaat.
Wat is je probleem? De concentratie in ppm in die eindstroom, of omrekenen van ppm naar molair?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: concentratie zuur in afvalstroom

Graag zou ik weten of ik rekening moet houden met die snelheid of direct mag overgaan op de verdunningsregel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: concentratie zuur in afvalstroom

het woord "snelheid" is in de opgave niet correct gebruikt. Ze hadden dat "debiet" moeten noemen.
 
het gaat in beide gevallen om liters per seconde. Voor vraag a , een kwestie van concentratie, dus niet hoeveelheid, kun je dus gewoon de liters van een seconde (of een minuut, of een uur) in gedachte bij elkaar gooien, dus gewoon verdunningsregel toepassen alsof je 6,00 * 104 L met 4,5*10L mengt. Voor de concentratie maakt dat niks uit, zou je ook met 60 en 4,5 L kunnen rekenen, het gaat per slot van rekening slechts om de verhouding van beide hoeveelheden. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: concentratie zuur in afvalstroom

Ok de eerste deelvraag begrijp ik reeds. Bedankt! Maar ik heb nog een vraag bij de tweede, wat wordt er bedoeld met de fasetoestanden aanduiden? 
 
ik heb voor de reactievergelijking 
 
HCl + CaO --> CaCl2 + H2O
 
hoe duid je hier nu je fasetoestanden op aan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: concentratie zuur in afvalstroom

ik heb voor de reactievergelijking 
 
HCl + CaO --> CaCl2 + H2O
Dat klopt niet. Zoutzuur is een oplossing van het gas HCl in water, dus zoutzuur noteer je als H+(aq)+Cl-(aq). Welke fasetoestand hoort er bij CaO, en wat gebeurt daarmee als het met zoutzuur reageert? Welke fasetoestand hoort er verder bij water?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: concentratie zuur in afvalstroom

CaO als ongeblust kalk als dit verder helpt. 

Reageer