[scheikunde] Hoogste Kookpunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

Hoogste Kookpunt

Beste,
 
Ik moet bepalen welk van de volgende stoffen het hoogste kookpunt heeft: Cl2 , CCl4 , CO2 .
Ik heb gelezen dat de verbinding met de hoogste molaire massa het hoogste kookpunt zou moeten hebben.
En voor deze 3 is dat inderdaad zo. Kan je ook op een andere manier bepalen dat CCl4 een hoger kookpunt heeft dan de andere twee?
 
Alvast bedankt!

Berichten: 460

Re: Hoogste Kookpunt

In dit geval heeft CCl4 inderdaad het hoogste kookpunt, maar dat staat echt los van de massa. Dat is veel meer afhankelijk van de structuur en de interactie tussen de moleculen. Hoe zou je in dit verhaal bv het "lichte" water plaatsen? Dat heeft gelukkig een fors hoger kookpunt dan het "zware" zuurstof (O2)
 
 
Je kan hooguit als vuistregel hebben dat in bepaalde "klasse" moleculen het kookpunt stijgt bij grotere massa. Bv een korte alkaan keten is vluchtig, worden ze langer stijgt het kookpunt. Maar zie het verschil in kookpunt tussen een alkeen en alkaan. 

Berichten: 383

Re: Hoogste Kookpunt

Het kookpunt is niet perse afhankelijk van de massa maar van lengte van de ketting en van de intermoleculaire krachten: Van der Waalse, dispersie en polariteit - dipoolmoment? Zijn er H-bruggen? Dubbele of driedubbele bindingen? 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoogste Kookpunt

Ik ben bang dat de vragensteller nog niet weet van molecuulbouw en enkel de VanderWaals toe moet passen. En in de lagere klassen is die gedefinieerd als "Hoe groter de massa, hoe groter de kracht".
 
En duidelijk is te zien dat de keuzen die in de opdracht gegeven zijn zich hier ook toe lenen, dus laten we het niet moeilijker maken dan het al is voor BramdeMulder. Het antwoord in dit geval is "Nee, er is bij deze moleculen geen andere manier om het te voorspellen".
 
Bepalen is in deze sowieso raar, want dat zou een meting moeten zijn. En ook dat is niet het geval bij de voorspelling via de VanderWaals.
 
En volgens mij bestaan er in de koolstofchemie geen driedubbele bindingen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 383

Re: Hoogste Kookpunt

Ik had even over het hoofd gezien dat de vraagsteller nog niet zover is. Dus Bram, nog even geduld en dan leer je er wel meer over op school.
 
Wdeb, je hebt toch al wel van alkynen (minstens 1 paar C-atomen met een driedubbele binding, b.v. ethyn: C2H2) gehoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoogste Kookpunt

Wel van alkynen, niet van driedubbele bindingen.
 
Wel van drie dubbele bindingen, zoals bijvoorbeeld in gamma-linoleenzuur, maar niet van driedubbele bindingen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 460

Re: Hoogste Kookpunt

Als je weet wat een alkyn is, hoe zou je die binding dan noemen?  :?
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Drievoudige_binding

Berichten: 383

Re: Hoogste Kookpunt

De bindingen zijn ongelijk van sterkte maar ik zou ze zeker niet zomaar 'tweedubbel' noemen (ik denk dat je dat suggereert?), ik noem het een 2pi/sigma-binding. Maar wie heeft het hoogste kookpunt?! Alkeen, alkaan of alkyn? Het alkyn en waarom? Door de stabiele lineaire structuur en de weinig sterische hinder.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoogste Kookpunt

Een drievoudige binding. Driedubbel is echt raar. Zouden zes gedeelde bindingsparen moeten zijn. Klopt gewoon niet.
 
Tijd om Wiki aan te passen. Maar die discussie is al eens gevoerd daar, zie ik.
 
EDIT: Ik zag wat veel.
Daaf schreef: Ik had even over het hoofd gezien dat de vraagsteller nog niet zover is. Dus Bram, nog even geduld en dan leer je er wel meer over op school.
 
En nu iets raars....ik kijk in zijn profiel, zie ik Hogeschool en Chemie staan...........
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 383

Re: Hoogste Kookpunt

Ok, een drievoudige binding dan, maar toch heeft ze een hoger kookpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Hoogste Kookpunt

Ja, maar heeft dat niet veel meer te maken met London-dispersie in plaats van stapeling?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 383

Re: Hoogste Kookpunt

Wdeb schreef: Een drievoudige binding. Driedubbel is echt raar. Zouden zes gedeelde bindingsparen moeten zijn. Klopt gewoon niet.
 
Tijd om Wiki aan te passen. Maar die discussie is al eens gevoerd daar, zie ik.
 
EDIT: Ik zag wat veel.

En nu iets raars....ik kijk in zijn profiel, zie ik Hogeschool en Chemie staan...........
Ach ja, 't zal me wat - iedereen even lief - maar ik weet wel dat alkynen een hoger kookpunt hebben dan (de meeste) alkanen en alkenen
 
Is Londonkrachten! En dus het dipoolmoment
 
Met alle "ingrediënten" heeft het te maken natuurlijk!

Reageer