Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

Moderator: physicalattraction

Reageer

Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

Dag,
 
Nu is mij iets heel nieuws en vreemds ten horen gekomen.
Namelijk dat de omloopbanen van satellieten om aarde niet zozeer door de kromming van de ruimte, maar van de kromming van de tijd komt (in zoverre je deze twee mag opsplitsen).
 
Zie dit YouTube filmpje rond 6:53 minuten:
 

 
Klopt dit? en hoe moet ik me dit voorstellen? (Vandaar ct ipv t in Minkowski diagrammen of zo?)
 
Thanks in advance,
TommyWhite
 
 
 
 

Berichten: 1.211

Re: Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

Ik denk dat ze bedoelen, dat de 00-component van de metriek de grootste bijdrage geeft aan de kromming in de Newtonse limiet. De puur ruimtelijke kromming heeft pas een merkbaar effect wanneer snelheden in de buurt van de lichtsnelheid komen of wanneer objecten erg massief worden.

Dit soort statements hangen natuurlijk af van de waarnemer (= de coördinaten) die je kiest. In dit geval zijn dat de standaard coördinaten voor de Schwarzschild oplossing.

Berichten: 1.331

Re: Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

"maar van de kromming van de tijd komt"
 
Tijd mag je niet scheiden van ruimte-tijd want ruimte-tijd is één integratie van de ruimte en de tijd. En natuurlijk is tijd op zich geen ruimtelijke dimensie dus is het gebruik van het woord 'kromming' zinloos. Tijd wordt echter wel beïnvloed door de kromming van de ruimte als gevolg van de aanwezigheid van een massa. Tijd kan dan vertragen maar ook versnellen zoals al meerdere keren is aangetoond.
Je zou wel kunnen stellen dat de vertraging van de tijd een parameter is van de vervorming van de ruimte maar nooit als een enkel gegeven.
 
De ruimte vervormd overigens niet alleen door een massa op zich maar ook door de rotatie van een massa en dit heet dan 'frame-dragging'. Speciale satellieten hebben dit aangetoond en alle satellieten hebben er 'last' van. Het effect is echter extreem klein en vergt alleen na lange tijd een kleine baancorrectie.

Berichten: 1.211

Re: Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

Tijd mag je wel scheiden van de ruimtetijd, alleen zal deze splitsing ("foliatie") in ruimte en tijd een waarnemer definiëren en dus waarnemersafhankelijk zijn. Als je geen tijd zou mogen scheiden van de ruimtetijd, zouden we überhaupt geen Hamiltoniaanse analyse van de alg.rel.theorie kunnen doen.

Re: Omloopbanen van satellieten en kromming ruimtetijd

Tijd mag je wel scheiden van de ruimtetijd, alleen zal deze splitsing ("foliatie") in ruimte en tijd een waarnemer definiëren en dus waarnemersafhankelijk zijn. Als je geen tijd zou mogen scheiden van de ruimtetijd, zouden we überhaupt geen Hamiltoniaanse analyse van de alg.rel.theorie kunnen doen.
Zoals je het magnetisch veld van het elektrisch veld mag scheiden? (Interessant.)

Beetje laat (even weggeweest), maar hartelijk bedankt allemaal!!

Reageer