overhang, uitzwenking voertuig in boog

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

overhang, uitzwenking voertuig in boog

Op een ander forum staat een draadje over de boogstraal van een voertuig met draaistellen op een gebogen rails.
Afgaand op de titel zou je kunnen denken: typisch natuurkunde.
Ik denk zelf: typisch goniometrie.
 
De koorde is de afstand tussen de assen van de draaistellen.
De koorde veroorzaakt de overhanging van het voertuig aan de binnenkant van de boog.
De kop is de afstand van de draaistel-as tot einde wagenbak (buffers),
en veroorzaakt het uizwenken van het voertuig aan de buitenkant van de boog.
 
De overhanging is de pijl (loodlijn door de koorde, en is dus een gedeelte van de radius, uitkomst van p wordt vermeerderd met de halve breedte van het voertuig).
 
De uitzwenking (u) ligt in het verlengde van de radius tussen cirkelrand en koorde (en de uitkomst van u wordt vermeerderd met de halve voertuigbreedte).
 
Zie tekening
 
En de vraag luidt
hoe is u af te leiden uit 
(r+u)*(r+u) = (r-p)*(r-p) + (0,5*koorde +kop)*(0,5*koorde+kop).
 
Excuus. Ik ben dat een beetje kwijtgeraakt.
Vandaar deze hulpvraag.
Bijlagen
ldraaicirkel.png
ldraaicirkel.png (14.31 KiB) 459 keer bekeken

Berichten: 2

Re: overhang, uitzwenking voertuig in boog

In excel ben ik uitgegaan van deze twee formules:
 
A2=koorde

B2=kop

C2=straal

D2=overhanding

E2-uitzwenking

overhanging=C2-(C2*C.WORTEL(1-(C.QUOTIENT((MACHT(A2;2));(4*(MACHT(C2;2)))))))

uitzwenking=C.WORTEL((MACHT(((0,5*A2)+B2);2) + MACHT((C2-D2);2)) )-C2
 
Nu heb ik ook wat metingen gedaan. De overhanging klopt, maar bij de uitzwenking zit ik standaard 2 millimeter mis. Dus of de uitzwenkingsformule klopt niet, of de rails ligt niet goed (meetfouten).
 
Wellicht kan iemand naar de uitzwenkingsformule kijken,
en wellicht kan iemand vertellen hoeveel metingen je moet doen voor een betrouwbaar resultaat?

Reageer