[scheikunde] Metaalbepaling in cassettebandje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Metaalbepaling in cassettebandje

Voor Scheikunde moeten we een een werkplan maken en de proef uitvoeren. De gegeven informatie:
Een cassettebandje bevat metalen. Ga na welke metalen er gebruikt worden. Probeer deze metalen in het uitgereikte bandje aan te tonen. Probeer ook het gehalte te bepalen.
 
Het is de bedoeling dat we van deze informatie een werkplan maken en daarna de proef uitvoeren. Ik loop vast bij het werkplan. Ik zou niet weten hoe je kunt nagaan welke metalen het cassettebandje bevat (cassettebandje is bij voorhand niet gegeven). Ik heb zitten denken aan massaspectrometrie maar dit kan volgens de docent niet worden uitgevoerd wegens gebrek aan materialen. De docent zei dat het makkelijker kan. 
Mijn vraag is nu: hoe moet het?
Ik hoop dat iemand deze vraag kan beantwoorden en/of me een duwtje in de goede richting kan geven.
Alvast bedankt!
 
Groetjes,
 
 
Cameron
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Lijkt mij dat je "Ga na welke metalen er gebruikt worden" mogelijk een beetje onjuist geïnterpreteerd hebt. Zeker gezien de volgende zin "Probeer deze metalen in het uitgereikte bandje aan te tonen", aangezien je eerst mag bedenken wat je aan moet gaan tonen.
 
Dus.....lijkt mij google op...
 
En dan hier terug komen met suggesties over hoe je het kan bepalen.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Misschien ben je niet oud genoeg om ze gezien te hebben, maar vroeger stond grwoon OP het (casette-)bandje, welk magnetiseerbaar metaal was gebruikt. Dat móet je op Internet kunnen vinden. Vraag is dus: hoe je dat aantoont. Wellicht chemisch?
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 5

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Bedankt voor de reacties, heb inderdaad opgezocht welke metalen de cassettebandjes kunnen bevatten. Dit zijn Fe2O3, CrO2, FeCr en Fe (ijzerpoeder). Nu dan mijn vraag: Hoe zou ik kunnen bepalen welk van deze soort metalen het cassettebandje bevat?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Gezien dat je massaspectrometrie als oplossing zou kiezen, vermoed ik dat je in 6VWO oid zit. Dus weet je wat RedOx en Zuurbase en neerslagen zijn.
 
Daarbij kan je ook opzoeken wat nog meer vooral in de tape zit. Dit moet mogelijk weg voor de bepalen.
 
Dus je eerste vraag zou kunnen zijn: Hoe krijg ik die stoffen die metalen bevatten opgelost in water? Dan kunnen we ze namelijk daar gaan bepalen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 772

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Massaspectrometrie is een beetje vreemde keuze aangezien dit zelden gebruikt voor de analyses van metalen of waterige monsters met. Ik zou gaan voor ICP (of eventueel AAS). Dergelijke analyses kun je zeer snel uitvoeren. Het  belangrijkste bestaat erin om een kleine, gekende hoeveelheid van je staal in oplossing te brengen door het oplossen in geconcentreerd HNO3, eventueel met een kleine toevoeging van geconcentreerd HCl. Dit mengsel kun je rechtstreeks analyseren met ICP of AAS. Voor de kalibratie maak je het best gebruik van een multistandaard oplossing die de componenten bevat die je wenst te analyseren.

Berichten: 5

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Alweer heel erg bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik al aardig op weg ben geholpen. Mocht ik nog tegen iets aanlopen dan laat ik het weten.
 
Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Laat gerust even weten hoe je het nu aanpakt..
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 391

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Op zich is massaspectrometrie geen slecht voorstel.
Punt is wel in welke combinatie.
 
Aangezien ICP-MS tegenwoordig in de analyse van (sporen)metalen al breed wordt ingezet is ICP-MS (zelfs al ICP triple quad MS beschikbaar) geen slecht voorstel.
Punt is natuurlijk dat zo'n apparaat niet zo voor de middelbareschool scholier beschikbaar is.
 
AAS raakt wel uit de gratie.
Met de moderne ICP-OES en ICP-MS kan men in 1 meting al bijna het hele PS meten.
Gehannes met tig lampen hoeft niet meer.
 
Aantonen van diverse metaalionen kan natuurlijk ook met bepaalde kleurings reacties, bv bipyridil voor Fe, difenylcarbazide voor Cr.

Berichten: 5

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Ik heb aan mijn docent gevraagd of er de mogelijkheid was om met de genoemde analyse technieken te werken, maar die mogelijkheid is er helaas niet. Het aantonen zal dan toch op een andere manier moeten worden gedaan. Nu heb ik heel lang nagedacht en opgezocht hoe dit dan zou moeten maar zonder resultaat.
 
als ik het metaal oplos dmv een geconcentreerd zuur dan krijg ik ionen in de oplossing. Nu slaan Fe2+ en Fe3+ allebei neer met OH- dus dat lijkt niet te werken. Ik zou misschien iets kunnen doen met de kleuringsreacties maar om eerlijk te zijn snap ik niet hoe dit moet of werkt.
 
Ik heb dus geen idee of ik in de juiste richting denk en als ik dat wel doe hoe ik dan verder moet. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
 
Groetjes

Berichten: 391

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

In meeste cassette en spoelenbanden zit ijzer en/of chroom.
 
Je moet die twee dus van elkaar onderscheiden.
 
Chroom kan je wellicht oxideren naar chromaat (geel) of dichromaat (oranje)
 
Voorbeelden van kleurreacties heb ik al gegeven.

Berichten: 5

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Het is dan dus denk ik de bedoeling om een kwalitatieve en een kwantitatieve proef te doen. Met de kwalitatieve proef is het de bedoeling om dan aan te tonen welk type het is. Dit door kleuringsreactie (bedankt voor hulp). En de kwantitatieve is voor het gehalte en dit kan met een titratie. Door het metaal op te lossen in een sterk zuur en dan te titreren met een sterke base.

Is het juist wat ik denk ovet de kwantitatieve analyse?

Berichten: 391

Re: Metaalbepaling in cassettebandje

Een zuur/base titratie zal niet werken.
 
Denk dan eerder aan een redox, spectrofotometrische of complexometrische titratie.

Reageer