[scheikunde] van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 76

van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

Met praktijk hebben we een electromagnetische analyse uitgevoerd met koper(2).
ik heb nu de m/m % van koper berekent en moet nu verder rekenen naar de molaire massa van koper en h2o en cuSo4.  Zodat ik het aantal watermoleculen kan berekenen wat er in de CuSO4.X H2O zit. wat moet er op de X uiteindelijk komen te staan.
 
Ik heb alleen geen flauw idee hoe ik hetbmoet berekenen. Kan iemand helpen?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

ik heb alleen geen flauw idee wat je bedoelt. 
je hebt in een of ander monster (neem ik aan) het massapercentage koper bepaald.
 
je hoeft niet te "rekenen naar de molaire massa van koper en h2o en cuSo4" want die staan in elk tabellenboek.
 
eetje020 schreef:  Zodat ik het aantal watermoleculen kan berekenen wat er in de CuSO4.X H2O zit. wat moet er op de X uiteindelijk komen te staan.
 
 
kortom, geef eens een duidelijkere omschrijving van uitgevoerde proef én meetresultaat. Het lijkt op een proefje als: "hier heb je een monstertje gehydrateerd kopersulfaat, meet hoeveel koper erin zit en bepaal met dat gegeven hoeveel kristalwater dit monster bevatte"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

Het monster is technisch CuSO4.X H2O
 
Ik heb nu de massa massa percentage berekent van koper.
-25,30 m/m % Cu
-25,37 m/m % Cu
Gem= 25,34 m/m % Cu
Spreiding= 3 promiel
 
Dit is de opdracht:
a. bereken kopergehalte van het monster in m/m %.
b. Bereken ook de waarde van X in CuSO4. X H2O
 
a heb ik nu. punt b snap ik niet. en daarvoor vraag ik hulp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

1) bereken de molmassa van CuSO4  (geen idee hoe dat moet? bekijk dan eerst eens rustig de microcursus "het begrip mol"
2) met je gegeven van 25,37 m/m% Cu, en gegevens uit- en de uitkomst van a) , bereken hoeveel m/m% CuSO4 je monster bevatte
 
lukt dat zover al? zo ja, kom dan eens terug met je uitwerking daarvan, dan gaan we daarna verder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

molmassa Cu= 63,546 g/mol
molmassa H2O= 18,02 g/mol
molmassa CuSO4= 159,60 g/mol
 
Deze had ik al berekent.
 
Dat is uw stap 1, maar dan snap ik stap 2 niet.
Moet ik de 25,37/63,546*159,60 doen?
Ik heb werkelijk geen idee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

als 63,546 g/mol overeenkomt met 25,34 m/m%, dan komt 159,6 g/mol overeen met 159,6/63,546  x 25,34 = 63,74 m/m%
(dat is trouwens hetzelfde sommetje als jij maakte, alleen is nu die massaverhouding herkenbaarder)
 
conclusie, je monster bevat 100-63,74 = 36,28 m/m% kristalwater.
 
nemen we voor het rekengemak (het gaat per slot van rekening om verhoudingen) één mol kopersulfaat, 159,6 g 
dat komt dan overeen met 63,74 % van de totale massa van je monster. 
  1. met hoeveel gram komt dan 36,28% overeen?
  2. molmassa van water is 18,02 g/mol. Hoeveel mol water is er dus voor elke mol kopersulfaat? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

1) 159,6/63,74*36,28=90,84 g CuSO4
2) is dat met de reactievergelijking, de verhouding?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

eetje020 schreef: 1) 159,6/63,74*36,28=90,84 g CuSO4
 
nee, 36,28/63,74 x 159,6 = 90,84 g water
 
Ik weet niet hoe jullie tegenwoordig met procenten en verhoudingen leren rekenen, maar het is een goede gewoonte om de zaken die tot elkaar in verhouding staan ook in die verhouding iets staat tot iets anders , iets / iets anders, in je berekening weer te geven. Het maakt voor de uitkomst niet uit, maar zo houd je tenminste overzicht over wat in een berekening bij elkaar hoort. Zowel die 36,28 als die 63,74 zijn (massa)procenten. Op elkaar gedeeld wordt dat dimensieloos, het antwoord krijgt dus vanzelf de dimensie (massa, in g) van de resterende factor.
 
goed, aan die ene veronderstelde mol kopersulfaat wordt dus 90,84 g water als kristalwater gebonden.
hoeveel mol water zit er dus aan die ene mol kopersulfaat gebonden?  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

Cu2+ + 2e- -> Cu
2H3O+ + 2e- ->  H2 + 2e-
6 H2O <-> O2 +4 H3O+ + 2e-

Cu2+ + 2H3O+ + 6 H2O -> Cu + H2 + O2 + 4 H3O+

1 mol Cu2+ = 6 mol H2O

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

hmm??
je hebt een stof. Daarin vindt geen enkele reactie plaats, geen noodzaak tot reactievergelijkingen dus.
 
je hebt berekend dat aan één mol kopersulfaat 90,84 g water oftewel 90,84/18,02 = 5 mol water is gebonden.
de formule van je gehydrateerd kopersulfaat is dus (1)CuSO4 · 5H2O  (waarbij we die 1 nooit noteren)
 
ofwel aan elke ioncombinatie CuSOzijn 5 moleculen water  als kristalwater gebonden
 
kopersulfaat.PNG
kopersulfaat.PNG (48.85 KiB) 890 keer bekeken
 
zoek in je boek eens een stukje theorie over kristalwater in zouten? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 76

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

Oke dankjewel voor uw hulp. Heeft me erg geholpen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: van Koper m/m % naar molaire massa (g/mol)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer